Omega 3 och Gin Seng

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
BingBong
Re: Omega 3 och Gin Seng

Post by BingBong » Thu 26 Jul 2012, 14:06

pwm wrote:
BingBong wrote:
pwm wrote:Och om du tar omega3 riskerar du inget av detta?
Den enda biverkan som jag känner till av för mycket omega 3 är att blodet blir tunnflytande. Något som i de flesta fall är en fördel, men om man ska opereras t ex kan det vara en nackdel.

Är man fiskallergiker ska man förstås låta bli omega 3 från fisk , även om det är proteinerna man är allergisk och inte fettet kan det finnas spår av proteiner kvar. Då kan man söka någon annan omega 3-källa, t ex linfröolja.
Det var inte frågan. Jag undrade över ditt påstående
BingBong wrote:Jag skulle förstås hellre ta omega 3 än att riskera:

Vanliga:
Yrsel
Huvudvärk
Ortostatiska effekter (inkusive hypotoni, i detta fall blodtrycksfall i samband med att man reser sig upp vilket orsakar yrsel, svimningskänsla eller svimningsanfall)
Hosta
Diarré
Kräkningar
Problem med njurfunktionen (renal dysfunktion)

Dessutom är denna, liksom andra läkemedel mot högt blodtryck, inte särskilt effektiv. Ofta måste man kombinera flera olika mediciner för att få ner trycket.

Och hur var det med studier som visar att omega 3 inte är effektivt?
Vilket påstående är det du undrar över?

pwm

Post by pwm » Thu 26 Jul 2012, 14:38

BingBong wrote:Vilket påstående är det du undrar över?
Samtliga punkter på din lista: Och om du tar omega3 riskerar du inget av detta?

BingBong

Post by BingBong » Thu 26 Jul 2012, 16:32

pwm wrote:
Sorry, jag uttryckte mig oklart i mitt tidigare inlägg. Den lista jag hade kopierat in var från bipacksedeln till det preparat som Anders skrev om, du hittar den här:
http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=212203 (rulla ner långt)

Det finns andra biverkningar också, men de är ovanliga.

Så vitt jag vet kan omega 3 i form av fisk eller kosttillskott inte ge dessa biverkningar.

pwm

Post by pwm » Thu 26 Jul 2012, 17:08

BingBong wrote:
pwm wrote:
Sorry, jag uttryckte mig oklart i mitt tidigare inlägg. Den lista jag hade kopierat in var från bipacksedeln till det preparat som Anders skrev om, du hittar den här:
http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=212203 (rulla ner långt)

Det finns andra biverkningar också, men de är ovanliga.

Så vitt jag vet kan omega 3 i form av fisk eller kosttillskott inte ge dessa biverkningar.
Varför svarar du inte bara på frågan: Gör omega-3 att du inte riskerar någon av de uppräknade åkommorna?

BingBong

Post by BingBong » Fri 27 Jul 2012, 09:31

Varför svarar du inte bara på frågan: Gör omega-3 att du inte riskerar någon av de uppräknade åkommorna?
Jaså vad det det du undrade över :-)

Listan var biverkningar av en blodtrycksmedicin. Tar man tillräckligt med omega 3 kan man sänka blodtrycket utan medicinen (enligt metastudien jag länkade till tidigare).
Omega 3 hjälper inte mot medicinens biverkningar utan kan vara ett alternativ till att ta medicinen i fråga.

Blenda
Avstängd

Post by Blenda » Fri 27 Jul 2012, 09:38

Omega-3-fettsyror kan bland annat ge biverkningar från mag-tarmkanalen och förlänga blödningstiden. Effekten på blödningstid gör att omega-3-fettsyror bör användas med försiktighet av personer som använder läkemedel mot blodproppar.
http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp ... lakemedel/

BingBong

Post by BingBong » Fri 27 Jul 2012, 21:08

Blenda wrote:
Omega-3-fettsyror kan bland annat ge biverkningar från mag-tarmkanalen och förlänga blödningstiden. Effekten på blödningstid gör att omega-3-fettsyror bör användas med försiktighet av personer som använder läkemedel mot blodproppar.
http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp ... lakemedel/
Att det är blodförtunnande skrev jag ju tidigare. Teoretiskt sett kan det ge problem hos de som tar waran eller liknande, eftersom det blir två blodförtunnande effekter på varandra. Men sedan kan man ju diskutera om det är omega 3 eller waran som är problematiskt i så fall.

Påståendet om att det kan ge biverkningar från mag- och tarmkanalen är intressant, men jag hittar inga källhänvisningar till det. Vilka doser handlar det om i så fall?

Stycket innan ur det som Blenda citerade är kanske mer intressant:
Fiskoljor
Naturläkemedel som innehåller omega-3-fettsyror kan ge en skyddande effekt mot hjärt-kärlsjukdom, bland annat genom att motverka tillverkningen av triglycerider i levern.

piotrr

Post by piotrr » Sun 29 Jul 2012, 19:24

BingBong wrote:Jag undrar varför de lägger ner en massa tid och pengar på att bevisa något som redan är känt, det vill säga att 1 g omega 3 inte ger någon effekt.
Hur skulle man kunna veta det utan en studie?
BingBong wrote:Den här metastudien visar att man behöver mer än 3g/dag för att få effekt på blodtrycket:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8141868
Varför lägger de ner en massa tid och pengar på att bevisa något som redan är känt, det vill säga att man behöver mer än 3g/dag för att få effekt på blodtrycket?
BingBong wrote:Som jag ser det finns det två möjligheter:
1. Studien är riggad för att inte ge resultat.
2. De är inte pålästa på tidigare studier.

Finns det någon annan möjlighet?
3. Effekten inträder någonstans mellan 1 och 3 gram per dag.
4. Effekten beror på om det är naturligt förekommande i mat eller i form av tillskott.
5. Metodskillnader kan föreligga mellan denna undersökning och tidigare undersökningar.
6. Urvalet i metastudien kan vara skevt.

1 och 2 verkar inte sannolika.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

piotrr

Post by piotrr » Sun 29 Jul 2012, 19:25

Vanliga:
Yrsel
Huvudvärk
Ortostatiska effekter (inkusive hypotoni, i detta fall blodtrycksfall i samband med att man reser sig upp vilket orsakar yrsel, svimningskänsla eller svimningsanfall)
Hosta
Diarré
Kräkningar
Vad får dig att tro att det skulle vara biverkningsfritt att äta kosttillskott med 3g Omega-3 per dag?

Vilka kliniska tester motsvarande de som utförs på alla läkemedel, har utförts på omega 3-kapslar?

Att vi VET vilka biverkningar ett medel har och INTE vet vilka biverkningar ett annat medel har, betyder inte att det andra medlet är bättre.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

BingBong

Post by BingBong » Sat 04 Aug 2012, 23:08

piotrr wrote:
BingBong wrote:Jag undrar varför de lägger ner en massa tid och pengar på att bevisa något som redan är känt, det vill säga att 1 g omega 3 inte ger någon effekt.
Hur skulle man kunna veta det utan en studie?
BingBong wrote:Den här metastudien visar att man behöver mer än 3g/dag för att få effekt på blodtrycket:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8141868
Varför lägger de ner en massa tid och pengar på att bevisa något som redan är känt, det vill säga att man behöver mer än 3g/dag för att få effekt på blodtrycket?
BingBong wrote:Som jag ser det finns det två möjligheter:
1. Studien är riggad för att inte ge resultat.
2. De är inte pålästa på tidigare studier.

Finns det någon annan möjlighet?
3. Effekten inträder någonstans mellan 1 och 3 gram per dag.
4. Effekten beror på om det är naturligt förekommande i mat eller i form av tillskott.
5. Metodskillnader kan föreligga mellan denna undersökning och tidigare undersökningar.
6. Urvalet i metastudien kan vara skevt.

1 och 2 verkar inte sannolika.
Jag skulle säga att:
3. är osannolik eftersom man i tidigare metastudier just kommit fram till att det behövs mer än 3 gr. Här är en till: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22591893

4. är osannolik, annars hade man kunnat jämföra omega 3 från mat med kosttillskott, vilket man inte gjorde i studien.'

5. Visst finns det metodskillnader, det finns hundratals studier inom området, alla är inte likadana förstås, men de tillför inget nytt i studien.

6. Urvalet i den aktuella studien är snävt, man har utgått från diabetiker. Sannolikheten att sjuka personer behöver mindre omega 3 än friska personer för att få en effekt är inte stor.

Jag håller med om att mitt tidigare förslag, 2. inte är sannolikt, det var bara lite raljerande från min sida.

Du skriver att 1. är osannolikt, kan du motivera det närmare?
Ha i åtanke att studien bekostats av ett företag som säljer diabetesmediciner, de har alltså inget intresse av att visa att på en effekt av omega 3.
En annan indicie (förutom den låga dosen) som jag anser stöder min hypotes är att deltagarna i studien fick fortsätta med sina diabetesläkemedel. Dessa läkemedel använder samma receptorer som omega 3, jag är rätt säker på att de känner till det.

BingBong

Post by BingBong » Sat 04 Aug 2012, 23:13

piotrr wrote:

Vanliga:
Yrsel
Huvudvärk
Hosta
Diarré
Kräkningar
Vad får dig att tro att det skulle vara biverkningsfritt att äta kosttillskott med 3g Omega-3 per dag?

Vilka kliniska tester motsvarande de som utförs på alla läkemedel, har utförts på omega 3-kapslar?

Att vi VET vilka biverkningar ett medel har och INTE vet vilka biverkningar ett annat medel har, betyder inte att det andra medlet är bättre.
Det finns väldigt många studier på omega 3, och vad t ex Läkemedelsverket (se tidigare länkar) har funnit är att det inte ger mer biverkningar än de som jag har redovisat tidigare.

Sök på pubmed så hittar du undersökningar som har gjorts på omega 3 (drygt 10 000), hade det gett några svårare biverkningar hade det nog framkommit.

BingBong

Post by BingBong » Wed 08 Aug 2012, 10:21

BingBong wrote:
pwm wrote:Och om du tar omega3 riskerar du inget av detta?
Den enda biverkan som jag känner till av för mycket omega 3 är att blodet blir tunnflytande. Något som i de flesta fall är en fördel, men om man ska opereras t ex kan det vara en nackdel.

Är man fiskallergiker ska man förstås låta bli omega 3 från fisk , även om det är proteinerna man är allergisk och inte fettet kan det finnas spår av proteiner kvar. Då kan man söka någon annan omega 3-källa, t ex linfröolja.
Där hade jag fel!

De fiskoljor som tillverkas numera är så pass renade från proteiner att även fiskallergiker kan ta dem. För att vara säker kan man öppna en kapsel och smörja lite på huden. Ger det ingen reaktion efter några timmar kan man äta det. (Källa: Omega 3-revolutionen, Olle Haglund, 2012, ISBN 9789197745918).

herbert

Post by herbert » Wed 08 Aug 2012, 14:02

Vanliga:
Yrsel
Huvudvärk
Anser du på fullaste allvar att omega3 både är blodtryckssänkande samtidigt som blodtryckssänkningen från omega3 inte har någon av de bieffekter som sänkt blodtryck kan medföra?

Att intag av fett(syror) kan påverka GI-kanalen kan väl inte heller sägas vara kontroversiellt även om det såklart är dosberoende.
BingBong wrote:Att det är blodförtunnande skrev jag ju tidigare. Teoretiskt sett kan det ge problem hos de som tar waran eller liknande, eftersom det blir två blodförtunnande effekter på varandra. Men sedan kan man ju diskutera om det är omega 3 eller waran som är problematiskt i så fall.
Diskutera gärna sista meningen lite mer då, förstår inte riktigt vad du menar eller försöker insinuera. Det är nog ganska sällan mer värt att sänka blodtrycket med omega3 än att skydda hjärnan med waran om man har hög risk för blodpropp.
Faith, n.
Belief without evidence in what is told by one who speaks without knowledge, of things without parallel.

Blenda
Avstängd

Post by Blenda » Wed 08 Aug 2012, 14:10

Från "Hjärnkoll på vikten" av Martin Ingvar och Maria Eldh:
När kosttillskott med omega3 tillverkas måste fiskoljan rensas från miljögifter som PCB och DDT. Då förstörs de naturliga antioxidanter som skyddar fettsyrorna från att härskna. Därför tillsätter man antioxidanter efter reningen, vilket är en avancerad och mycket känslig process som inte alla tillverkare behärskar. Det är en av anledningarna till att många ledande näringsexperter rekommenderar fisk och skaldjur framför de populära kosttillskotten med omega3.

Post Reply