Omega 3 och Gin Seng

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
micke.d
Forummoderator
Re: Omega 3 och Gin Seng

Post by micke.d » Wed 20 Jun 2012, 22:49

Volfram wrote:Så studien säger bara att doser på 1 g inte ger någon effekt.
Stämmer. De diskuterar också ett antal tänkbara skäl till att ingen effekt syns i den här studien (även om det i realiteten skulle finnas en effekt) och även ett antal tidigare studier och metastudier.

Personligen är jag generellt skeptisk till kosttillskott, det förefaller bättre att äta de livsmedel som innehåller det man är ute efter.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

BingBong

Post by BingBong » Sat 23 Jun 2012, 13:13

Jag undrar varför de lägger ner en massa tid och pengar på att bevisa något som redan är känt, det vill säga att 1 g omega 3 inte ger någon effekt. Den här metastudien visar att man behöver mer än 3g/dag för att få effekt på blodtrycket:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8141868

Som jag ser det finns det två möjligheter:
1. Studien är riggad för att inte ge resultat.
2. De är inte pålästa på tidigare studier.

Finns det någon annan möjlighet?

Jag håller helt med micke.d om att det är bättre att få näringen från maten är från kosttillskott, men om man inte gillar att äta massor med fisk kan det vara svårt.

Anders

Post by Anders » Wed 18 Jul 2012, 13:11

Frågan är, varför ska man äta Omega-3 om man är fullt frisk? Undersökningar har visat att det inte ger någon effekt överhuvudtaget. Dessutom, det finns mycket effektiva, billiga, och relativt biverkningsfria läkemedel som är blodtryckssänkande.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

BingBong

Post by BingBong » Thu 19 Jul 2012, 10:06

Anders wrote:Frågan är, varför ska man äta Omega-3 om man är fullt frisk? Undersökningar har visat att det inte ger någon effekt överhuvudtaget. Dessutom, det finns mycket effektiva, billiga, och relativt biverkningsfria läkemedel som är blodtryckssänkande.
Jag tycker absolut att man ska äta mycket fisk, även om man är fullt frisk. Kosttillskott med omega 3 är jag inte lika säker på att man behöver, om man är fullt frisk.

Vilka undersökningar är det som visar att omega 3 inte har effekt? Jag påpekade felaktigheter i studien som Aftonbladet blåste upp stort, Jag är öppen för andra tolkningar av att studien om det är någon som kan komma på någon.
Finns det andra studier?

Kan du ge exempel på "Mycket effektiva, billiga och relativt biverkningsfria läkemedel som är blodtryckssänkande"?

Blenda
Avstängd

Post by Blenda » Thu 19 Jul 2012, 10:25

Anders

Post by Anders » Tue 24 Jul 2012, 14:38

BingBong wrote:Kan du ge exempel på "Mycket effektiva, billiga och relativt biverkningsfria läkemedel som är blodtryckssänkande"?
Effektiva är dom nog som regel, denna är billig, 124 kronor för 100 tabletter, och inte särskilt mycket biverkningar.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

BingBong

Post by BingBong » Tue 24 Jul 2012, 20:01

Jag skulle förstås hellre ta omega 3 än att riskera:

Vanliga:
Yrsel
Huvudvärk
Ortostatiska effekter (inkusive hypotoni, i detta fall blodtrycksfall i samband med att man reser sig upp vilket orsakar yrsel, svimningskänsla eller svimningsanfall)
Hosta
Diarré
Kräkningar
Problem med njurfunktionen (renal dysfunktion)

Dessutom är denna, liksom andra läkemedel mot högt blodtryck, inte särskilt effektiv. Ofta måste man kombinera flera olika mediciner för att få ner trycket.

Och hur var det med studier som visar att omega 3 inte är effektivt?

pwm

Post by pwm » Tue 24 Jul 2012, 21:23

Och om du tar omega3 riskerar du inget av detta?

Anders

Post by Anders » Wed 25 Jul 2012, 10:02

Vi äter ingen fisk, ingen Omega-3 och igen fiskolja. Varför kan man fråga sig? Fisk innebär ambulans till sjukhuset, så även om vi gillar fisk så är det rent livsfarligt.

Å just det, vi har inga av ovan problem.

micke.d
Forummoderator

Post by micke.d » Wed 25 Jul 2012, 10:07

Varför livsfarligt? Fiskallergi?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Anders

Post by Anders » Wed 25 Jul 2012, 11:50

micke.d wrote:Varför livsfarligt? Fiskallergi?
Ja.

BingBong

Post by BingBong » Wed 25 Jul 2012, 15:06

pwm wrote:Och om du tar omega3 riskerar du inget av detta?
Den enda biverkan som jag känner till av för mycket omega 3 är att blodet blir tunnflytande. Något som i de flesta fall är en fördel, men om man ska opereras t ex kan det vara en nackdel.

Är man fiskallergiker ska man förstås låta bli omega 3 från fisk , även om det är proteinerna man är allergisk och inte fettet kan det finnas spår av proteiner kvar. Då kan man söka någon annan omega 3-källa, t ex linfröolja.

Anders

Post by Anders » Wed 25 Jul 2012, 17:49

BingBong wrote:
Den enda biverkan som jag känner till av för mycket omega 3 är att blodet blir tunnflytande. Något som i de flesta fall är en fördel, men om man ska opereras t ex kan det vara en nackdel.

Är man fiskallergiker ska man förstås låta bli omega 3 från fisk , även om det är proteinerna man är allergisk och inte fettet kan det finnas spår av proteiner kvar. Då kan man söka någon annan omega 3-källa, t ex linfröolja.
Jag har också hört att för mycket Omega-3 gör stora hål i plånboken, men jag har ingen studie att hänvisa till. Dock så blir dina Omega-3 köp en del av $50 miljarder industrin för näringstillskott.

BingBong

Post by BingBong » Wed 25 Jul 2012, 19:34

Anders wrote:
BingBong wrote:

Jag har också hört att för mycket Omega-3 gör stora hål i plånboken, men jag har ingen studie att hänvisa till. Dock så blir dina Omega-3 köp en del av $50 miljarder industrin för näringstillskott.
Då är du ruskigt fattig. Och om det är andras förtjänster du oroar dig över så är det högre marginaler på de blodtrycksmediciner du rekommenderade.
Men som jag skrev tidigare är det förstås bättre att äta fisk, jag är ingen tillskyndare av onödiga piller.

pwm

Post by pwm » Wed 25 Jul 2012, 23:21

BingBong wrote:

Det var inte frågan. Jag undrade över ditt påstående
BingBong wrote:Jag skulle förstås hellre ta omega 3 än att riskera:

Vanliga:
Yrsel
Huvudvärk
Ortostatiska effekter (inkusive hypotoni, i detta fall blodtrycksfall i samband med att man reser sig upp vilket orsakar yrsel, svimningskänsla eller svimningsanfall)
Hosta
Diarré
Kräkningar
Problem med njurfunktionen (renal dysfunktion)

Dessutom är denna, liksom andra läkemedel mot högt blodtryck, inte särskilt effektiv. Ofta måste man kombinera flera olika mediciner för att få ner trycket.

Och hur var det med studier som visar att omega 3 inte är effektivt?

Post Reply