Var Jesus pappa en romersk officer?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Thomas P
Re: Var Jesus pappa en romersk officer?

Post by Thomas P » Thu 28 Jan 2021, 11:08

Vitnir wrote:
Thu 28 Jan 2021, 09:44
I stället verkar han ha en anonym tillvaro i samhället, en sektledare med ett fåtal följare som reser runt och predikar, jag vet inte hur mycket spår det skulle ge i dåtidens samhälle. Jag vet inte hur mycket kontroll det fanns och tolerans mot nya olicensierade predikanter, i andra tider hade prästerna arresterat en sån person och avrättat denne som kättare.
Du har läst Bibeln och hur det slutade för Jesus?

Vitnir

Post by Vitnir » Thu 28 Jan 2021, 15:41

För all del, det var ett tag sedan jag läste. Jag hade för mig att han blev avrättad för att han var en upprorsmakare. Men det kanske är hårklyveri.
There is no spoon.

Bod

Post by Bod » Thu 28 Jan 2021, 19:43

Thomas P wrote:
Thu 28 Jan 2021, 11:08
Vitnir wrote:
Thu 28 Jan 2021, 09:44
I stället verkar han ha en anonym tillvaro i samhället, en sektledare med ett fåtal följare som reser runt och predikar, jag vet inte hur mycket spår det skulle ge i dåtidens samhälle. Jag vet inte hur mycket kontroll det fanns och tolerans mot nya olicensierade predikanter, i andra tider hade prästerna arresterat en sån person och avrättat denne som kättare.
Du har läst Bibeln och hur det slutade för Jesus?
Ja han avrättades ju av Pontius Pilatus efter påtryckningar om att han var mer skyldig än Barabbas. Dog, återuppstod och åkte upp till gud fader. Ingen dålig avslutning!
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

Post Reply