Bankkort och internetköp

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Post Reply
Procentaren
Bankkort och internetköp

Post by Procentaren » Sun 16 Aug 2020, 08:18

Jag har ett Mastercard knutet till ICA-banken.
Normalt har jag det spärrat för internetköp utan verifiering med bankdosa.
Skall jag handla något på internet så öppnar jag det, och gör köpet. Sen stänger jag det igen.

När jag för ett tag sedan handlade på steamgames.com glömde jag att först öppna kontot.
Till min förvåning gick köpet igenom ändå :o

Jag frågade ICA-banken varför det gick att handla med ett stängt kort.
De svarade att jag vid ett köptillfälle godkänt en "prenumeration" hos steamgames .com. Det innebär tydligen att man godkänner även framtida köp.

Är det likadant hos andra banker och kort ? Att ett stängt kort kan gå att handla med i vissa situationer.
Informerar banken i så fall om detta ?

Jag frågade ICA-banken om den här informationen finns med i deras villkor för kortet ? Men man undvek att svara på frågan.
Man bara svarade att det finns ingen beloppsgräns för sådana här köp, och man kan inte se på kontoutdraget att det handlar om en "prenumeration".

Vitnir

Re: Bankkort och internetköp

Post by Vitnir » Mon 17 Aug 2020, 14:15

Det är nog upp till banken.
Swedbank har bara av eller på för internetköp.

SJ Mastercard har även ett läge där de har en säker lista som är ok att handla på för Netflix och dylikt. Samt ett läge där det är öppet under en timme.

Tidigare hade Swedbank en bra tjänst där man kunde ha virtuella kort där man kunde sätta ett eget maxbelopp eller giltigthetstid men det tog de tyvärr bort. Perfekt för en prenumeration som man inte ville skulle fortsätta i all oändlighet och man inte orkade gå in och säga upp den.
There is no spoon.

Procentaren

Post by Procentaren » Mon 17 Aug 2020, 17:21

Jag har nu läst igenom ICA-bankens villkor för kortet, och där står ingenting om prenumerationer.
Men däremot i deras "frågor och svar" skriver man så här.
Att tänka på vid prenumerationstjänster
Ditt kort behöver vara öppet för internetköp vid den första betalningen när prenumerationen inleds.
Därefter kan du ha ditt kort stängt för internetköp om du vill. De återkommande betalningarna kommer fortsätta att dras ifrån ditt konto om butiken skickar betalningarna som en prenumerationsbetalning.
Lite knepigt bara att man kallar det för prenumeration i det här fallet. Det är ingen återkommande betalning för en tjänst eller vara.
Det handlar om framtida enskilda köp av olika saker.

Jag hittade en artikel om att Mastercard planerar att stoppa "smygprenumerationer", genom att tvinga säljaren att informera kunden om varje betalning.
https://m3.idg.se/2.1022/1.713241/maste ... -fornyelse
För att få dra pengar från ditt Mastercard-kort för en prenumeration efter en gratis testperiod måste företagen skicka en påminnelse via mejl eller sms till användaren som tydligt talar om när pengarna ska dras, hur mycket det är, vem som ligger bakom. De måste även ha tydliga instruktioner för hur du kan avbryta testperioden och slippa betala.

Vitnir

Post by Vitnir » Tue 18 Aug 2020, 08:35

Ja det skyddar ju inte dig om ditt steam-konto blir kapat och någon börjar köpa en massa saker med det.
Det är lite märkligt att kortföretagen inte bryr sig om att skapa säkrare betalningssätt. Att vi har bankid som ger ett lager med säkerhet för vissa säljare är ju inget som är spritt i världen.
Som det är nu är det enda man kan göra att ha ett separat kort för internetbetalningar som det inte är mycket kredit på och använda ett annat kort som är låst för att köpa mat och annat.
There is no spoon.

Johannes

Post by Johannes » Tue 18 Aug 2020, 09:31

MasterCard har även ett eget system, SecureCode, som innebär att man hos vissa handlare måste verifiera inköp med en kod som kommer med SMS. I systemet ligger att man ibland inte behöver skriva in någon kod om man handlar för en mindre summa hos ett ställe där man handlat innan. Det styrs av underliggande algoritmer. För några år sen behövde man rätt sällan skriva in en kod på sajter där man handlar ofta, men numera har de styrt upp det så att man i stort sett alltid behöver göra det.

Jag har mina kort öppna för inköp på internet och alla länder i Europa och Nordamerika. Skulle vara för bökigt annars. Än så länge har det aldrig varit några problem. Jag tänker att den dagen det blir problem så kommer det ändå vara mindre jobb att fixa med det än den sammanlagda tiden att hålla på och låsa upp och stänga korten hela tiden.

Vitnir

Post by Vitnir » Tue 18 Aug 2020, 14:58

Jag vet inte exakt hur villkoren för SMS-alternativet ser ut. Om det är så att de lägger över ansvaret på dig om det blir fel vore det ju tråkigt.
I de fall där Securecode använder bankid där känner jag mig trygg men SMS litar jag inte på.
Då använder jag hellre Paypal där jag har förbetalt en mindre summa som används för småbetalningar som till Patreon och liknande. Jag har tidigare inte velat koppla Paypal till något kort eller konto men nu har de faktiskt gått ifrån SMS-koder och man kan använda Googles autentiseringsapp för att logga in, tyvärr finns säkerhetsfrågorna kvar. Även om jag har lagt in slumpmässiga lösenord som svar på frågorna vet jag inte hur de gör om någon annan ringer supporten och vill bli insläppt.
Det finns ju skräckexempel på hur supporten hjälper till att få säkerhetsfrågorna "rätt"
There is no spoon.

Pär C

Post by Pär C » Tue 18 Aug 2020, 17:36

Viktigast av allt vid kortanvändning på internet är att använda ett kreditkort och inte ett betalkort. Det avgör vem som behöver jaga vem, om det blir fel.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

ulltand

Post by ulltand » Wed 19 Aug 2020, 15:15

Pär C wrote:
Tue 18 Aug 2020, 17:36
Viktigast av allt vid kortanvändning på internet är att använda ett kreditkort och inte ett betalkort. Det avgör vem som behöver jaga vem, om det blir fel.
Berätta mer. Är kortet hos Klarna mer säkert än kortet från banken som drar direkt från kontot?

Har valt att Klarnakortet ska dra direkt från mitt konto upp till ett visst belopp. Är det smartare att välja kredit?

Hos Klarna kan man välja att betala efter några dagar utan att det kostar extra. Betyder den krediten att jag har lite extra säkerhet?

Vitnir

Post by Vitnir » Thu 20 Aug 2020, 07:34

Betalar man med kredit får man reseförsäkring om det är en resa man betalar för. Du har även reklamationsrätt på ett sätt som du inte har om det är ett debitkort eller bankkort.
Skillnaden är att du bara kan säga till kreditföreraget att det är fel mot att du måste gå till den som fick pengarna och begära tillbaka dem och i förlängningen gå till domstol om de inte har lust att göra rätt för sig.
There is no spoon.

Pär C

Post by Pär C » Thu 20 Aug 2020, 09:28

Ungefär så. Man ska tänka på att det finns två slags invändningar. Den ena är att du som kortinnehavare inte beordrat köpet (kortet obehörigt utnyttjat), den andra är att du iofs beordrat köpet men sedan inte vill betala (t.ex. för att varan aldrig dök upp).

Vid kreditkortköp gäller konsumentkreditlagen som anger att du kan göra samma invändningar mot kreditgivaren som mot säljaren. Du kan både invända att kortet obehörigt använts och att du inte vill betala av något annat skäl. Det är upp till kortföretaget (eller säljaren) att jaga dig om de inte tycker att du har rätt. Du ligger inte ute med pengarna tills saken är utredd.

Vid betalkort gäller inte konsumentkreditlagen. Du kan då fortfarande invända att kortet utnyttjats obehörigen, men du ligger ut med pengarna till saken lösts och det ligger på dig att driva frågan. Andra fel där kortet iofs används behörigt är en fråga helt mellan dig och säljaren.

Klarna-kortet vet jag tyvärr inte hur det funkar. Betala mot faktura så gäller konsumentkreditlagen säkert.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Procentaren

Post by Procentaren » Sat 12 Sep 2020, 09:19

Jag har varit i kontakt med ICA-banken en gång till, och påpekat att det saknas viktig information i villkoren för kortet.
Alltså att det vid internetköp går att dra pengar från ett kort, trots att det är stängt.

Jag ställde även några frågor angående prenumerationer:
Vem tar smällen vid ett bedrägeri ?
Kan man se vilka prenumerationer som är beviljade för kortet ? Nej.
Kan man be ICA-banken avsluta prenumerationer ? Nej.

Svaret blev att vid ett bedrägeri skall jag spärra kortet, och kontakta företaget i fråga för att få tillbaka pengarna.
Hjälper inte det så kan man skicka en reklamation till ICA-banken, så hjälper de till att göra en utredning.

Bristerna i informationen om kortet kommenterar man inte.

Jag har nog ett gammalt PayPal-konto. Det är kanske läge att börja utnyttja det.

AlfVikström

Post by AlfVikström » Thu 20 May 2021, 20:22

Tack för sådan värdefull information. Det är mycket viktigt för mig.

AlfVikström

Post by AlfVikström » Mon 31 May 2021, 08:22

Tack så mycket för ditt råd. Jag bestämde mig nyligen för att öppna min egen lilla blommaföretag. Jag bestämde mig för att ta pengarna. lån. På webbplatsen https://paydaysverige.com/ferratum-lan/ fick jag reda på och läste information om Ferratum-företaget. Här kan jag få ett snabbt lån på upp till 45 000 SEK och ha flexibla återbetalningsvillkor. En av de enorma bonusarna är betalningen av snabba lån på helgerna.

Post Reply