Sexdagarsvecka i skolan

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Post Reply
cleve
Sexdagarsvecka i skolan

Post by cleve » Thu 13 Aug 2020, 14:39

Detta slopades i Sverige år 1964. Men gav det bättre inlärning ? Är den mänskliga hjärnan anpassad för sex dagars skolgång ?

Nemesis

Re: Sexdagarsvecka i skolan

Post by Nemesis » Thu 13 Aug 2020, 15:47

Jag skulle tro att en extra helgdag, dvs lördag, kan vara gynnsamt för inlärandet.

Sen så går ju en del av den lediga tiden åt till att plugga och göra läxor (borde göra det iaf).
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

cleve

Re: Sexdagarsvecka i skolan, andra länder

Post by cleve » Fri 14 Aug 2020, 10:35

Införde andra länder femdagarsvecka i skolan på 1960-talet.

Weimann

Post by Weimann » Fri 04 Jun 2021, 08:29

Nemesis wrote:
Thu 13 Aug 2020, 15:47
Jag skulle tro att en extra helgdag, dvs lördag, kan vara gynnsamt för inlärandet.

Sen så går ju en del av den lediga tiden åt till att plugga och göra läxor (borde göra det iaf).
Thanks for the information keep sharing such informative post keep suggesting such post.

Official Website

simbokarl

Post by simbokarl » Sun 07 Nov 2021, 22:49

Jag är filosofistudent, men jag har gått några fysik- och politikkurser bredvid mina filosofikurser.

Det är förmodligen ingen överraskning för någon annan, men jag blev lite besviken när jag insåg att naturvetenskapens kvaliteter - som är förutsägbara och objektiva - inte verkar gälla samhällsvetenskapen alls. Medan naturvetenskapen verkar kunna beskriva och till och med styra den naturliga ordningen ganska bra, kan samhällsvetenskapen inte beskriva, än mindre kontroll, det sociala området. Det är till och med möjligt inom samhällsvetenskapen att en teori kan samexistera med motexempel, utan att ta bort teoriens respektabilitet - otänkbart inom naturvetenskapen.

Jag antar att mina frågor är: betyder det att den naturliga ordningen inte sträcker sig bortom den naturliga världen till moral och politik? Är samhällsvetenskap därför omöjligt? och kanske viktigast: vad är då samhällsvetenskapens värde som en disciplin?

Post Reply