Min upplevelse av att växa upp i waldorfskola

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Agnes Scott
Re: Min upplevelse av att växa upp i waldorfskola

Post by Agnes Scott » Wed 18 Feb 2015, 10:54

Vad intressant.
Nej, vi hade matsal på min skola. Sedan åt vi i klassrummet vid många tillfällen - matsalen användes även för olika klasser som skulle öva sina pjäser etc, så jag minns att vi under perioder åt i klassrummet.
Vi bad även olika "böner" eller vad man ska kalla det innan maten. Gjorde ni också det?

harald

Post by harald » Wed 18 Feb 2015, 12:54

Agnes Scott wrote:Vi bad även olika "böner" eller vad man ska kalla det innan maten. Gjorde ni också det?
Jodå Det gjorde vi också. Jag skulle tro det är praxis i de flesta waldorfskolor. Däremot så vill jag minnas att många lärare var generade över att använda ordet "bön", så det kallades oftast för "bordsspråk" istället.

Ett riktigt antroposofbarn (nej, det finns inga sådana, men alla antroposofer vet precis vilka andra antroposofers barn som avses) ber fem gånger om dagen. En gång före varje måltid, och en gång vid arbetsdagens början och en gång vid sänggåendet.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Anders

Post by Anders » Wed 18 Feb 2015, 13:21

harald wrote:Ett riktigt antroposofbarn (nej, det finns inga sådana, men alla antroposofer vet precis vilka andra antroposofers barn som avses) ber fem gånger om dagen. En gång före varje måltid, och en gång vid arbetsdagens början och en gång vid sänggåendet.
Intressant, vem eller vad ber man till? Andar, Gud?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

harald

Post by harald » Wed 18 Feb 2015, 13:58

Anders wrote:Intressant, vem eller vad ber man till? Andar, Gud?
Temat brukar vara gudsanden och naturen och kosmos.

Två bordsböner som är vanliga bland antroposofer:
"I solljuset mognar vad jorden oss ger, så mognar i Gudomens ljus människans växnade själ"
"Jorden har oss detta gett, solen det i ljus berett. Kära sol och kära jord; Tack för gåvan på vårt bord."

En antroposofisk morgonbön:
"Jag skådar ut i världen
där solens strålar lysa
där nattens stjärnor gnistra
där tunga stenblock vila
där växterna livfullt spira
där djuren liv förnimma
där människan i sin själ
åt anden boning ger.
Jag skådar in i själen
som lever i mitt inre.
I världens rymd därute i
själens djup härinne
där väver gudaanden
i solens och i själens ljus.
Till dig som är Guds ande
jag vänder mig och ber
att i min själ må växa
välsignelse och kraft
till arbete och kunskap. "

Jag har inte riktigt koll på vad för aftonbön som antroposofer vanligtvis använder.
"Gud som haver..." förekommer säkert, men det borde också finnas mer antroposofiskt korrekta varianter.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Agnes Scott

Post by Agnes Scott » Wed 18 Feb 2015, 17:24

harald wrote:
Anders wrote:Intressant, vem eller vad ber man till? Andar, Gud?
Temat brukar vara gudsanden och naturen och kosmos.

Två bordsböner som är vanliga bland antroposofer:
"I solljuset mognar vad jorden oss ger, så mognar i Gudomens ljus människans växnade själ"
"Jorden har oss detta gett, solen det i ljus berett. Kära sol och kära jord; Tack för gåvan på vårt bord."

En antroposofisk morgonbön:
"Jag skådar ut i världen
där solens strålar lysa
där nattens stjärnor gnistra
där tunga stenblock vila
där växterna livfullt spira
där djuren liv förnimma
där människan i sin själ
åt anden boning ger.
Jag skådar in i själen
som lever i mitt inre.
I världens rymd därute i
själens djup härinne
där väver gudaanden
i solens och i själens ljus.
Till dig som är Guds ande
jag vänder mig och ber
att i min själ må växa
välsignelse och kraft
till arbete och kunskap. "

Jag har inte riktigt koll på vad för aftonbön som antroposofer vanligtvis använder.
"Gud som haver..." förekommer säkert, men det borde också finnas mer antroposofiskt korrekta varianter.
Det s.k "morgonspråket" som du skriver här ovanför bad vi med. Man vill ju inte kalla det bön inom Waldorf men för mig är det en bön eftersom man talar om Gud och andar.
Bordsbönen på min skola, om jag minns rätt, förändrades när man blev äldre. Minns vagt en bön i stil med "För varje stycke bröd, tänk på din broders nöd.." den tror jag inte nämnde varken ande eller Gud. Men sedan fanns det en annan också som man bad när man var yngre, kan dock inte minnas hur den gick..

harald

Post by harald » Wed 18 Feb 2015, 22:04

Agnes Scott wrote:Det s.k "morgonspråket" som du skriver här ovanför bad vi med. Man vill ju inte kalla det bön inom Waldorf men för mig är det en bön eftersom man talar om Gud och andar.
Bordsbönen på min skola, om jag minns rätt, förändrades när man blev äldre. Minns vagt en bön i stil med "För varje stycke bröd, tänk på din broders nöd.." den tror jag inte nämnde varken ande eller Gud. Men sedan fanns det en annan också som man bad när man var yngre, kan dock inte minnas hur den gick..
Jo, jag vet att en waldorfrepresentant aldrig skulle kalla det morgonbön. Men med tanke på de fem sista raderna så vore allt annat missvisande.

Jag googlade runt lite, och hittade en variant på bordsbön som påminner om den du nämde:

"För varje stycke bröd
tänk på hur solens glöd
har värmt varenda litet korn
som vuxit på vår gjord"

Den vänder sig till solen och (g)jorden, vilket det verkar finnas flera varianter på i antroposofiska kretsar

Puttepigg

Post by Puttepigg » Wed 30 Dec 2020, 05:34

Hej! Jag själv var placerad på en Rudolf Steinerskola som tillämpade Waldorfpedagogiken på lite mysko sätt. Jag kom dit i Augusti 1969 och det var på inrådan av en som hette Syster Lindal på barnpsyket i Jönköping och man påstod att jag hade något psykisk handikapp typ autism och jag var knappt 6 år när jag i sällskap med mina föräldrar åkte till skolan som hette Solbergahemmets läkepedagogiska institut som låg ungefär 3 kilometer utanför Järna och i slutet av juli var jag uppe på något som hette informationsträff och man fick fagra löften om att det skulle vara en bra skola för mig och efter informationsträffen åkte jag och mina föräldrar hem till Nässjö, och i mitten av augusti 1969 så var det dags att börja skolan och då körde mina föräldrar upp mej till Solbergahemmet och vi kom fram till elevhemmet Smultrongården och jag hade resväska med mina kläder,leksaker med mera och de första tiden så såg det lovande ut men det visade sig att jag invaggades i falsk trygghet. Vid 3 tillfällen så fick jag smisk på stjärten av en sadist till kvinnlig personal under hösten 1969 och 1 gång under våren 1970 då sista gången blev jag förbannad så jag ryckte tag i håret på henne och sen dess har Yvonne aldrig piskat mej mer och sen hade jag en och samma lärare från klass 1 till klass 4 från 1969 till 1974 och en snäll äldre eurytmilärare som var tyska men kunde bra svenska och en musiklärare .Eurytmiläraren och musikläraren var bra lärare och Margareta var på sitt sätt bra men ibland var hon ombytlig för vid ett tillfälle då jag råkade göra slarvfel i ämnet form fick jag en örfil och det var under vårterminen 1971 och när det gäller morgonsamling som skedde i samlingssalen Valhalla så fick man sjunga en sång som var anpassad till olika årstider,och sen hade man något som hette handling varje söndag i samlingssalen där man tog prästen i hand och fick säga "Jag söker herren gud" Så var det varje söndag och det var läraren som bestämde vad man skulle skriva när man fick skapa sin arbetsbok och när man hade Svenska så skrev läraren upp bokstäver som man fick skriva i och det var A som i Anka, B som i Båt och man fick lära sig att rita olika former i en särskild häfte som var ämnad för ämnet form och i ämnet Handarbete fick man i klass 1 virka grytlappar och sticka vantar och i klass 2 fick man börja väva en tavla och i klass 3 så hade man ämnet geometri där fick man göra olika geometriska former i sin arbetsbok och läraren ritade upp dessa som man skulle göra i sin arbetsbok och i klass 4 fick man lära sig Engelska men den engelskan ger jag inte 5 öre för det enda fraser man fick lära sig var yes,no,come her,go away , och en kort vers over the sea i as big big boat och när det gäller eurytmi så fick man göra olika rörelser man hade något som hette maxiklänning och mockasinskor på sig och man fick gå runt i en ring till musik som spelades på piano och ibland fick man göra någon övning som går ut på att gå över metallpinnar som lades på golvet.

Sen till kapitlet årstidsfester som var intressanta sista dagen innan man åkte hem på sportlov hade man maskerad då fick man klä ut sig till clown eller klä ut sig till ett troll och varje gång när maskeraden avslutades så hade man trolleriuppvisning på scen och det var en trollkarl som trollade och sen fick man godispåse efter maskeradens slut och valborgsmässoafton fick man gå i sällskap till ett ställe som låg vid en backe och där fick man sjunga kända vårsånger och det hela avslutades med fyrverkeri klockan 8 på kvällen och på elevhemmet fick man grillad korv och äggtoddy som bestod av vispad ägg med socker och apelsinsaft i och mikaeldagen bestod av att man på morgonsamlingen fick sjunga sankt mikael och sen fick man efter morgonsamling gå ut på promenad i skogen och där kasta träspjut mot en pappersdrake och vid 1-a advent så hade man adventsträdgård i samlingssalen där man fick gå in i en spiral och tända et ljus medans man sjöng marias julsång och på elevhem var det privat lussefirande där lucia väckte en med lussekatt,pepparkaka som man åt .Sen varje gång när man skulle åka hem oavsett sommaravslutning,julavslutning då ens föräldrar kom och hämtade en då var det roligt jag var glad , men när lovet var slut och det var dags att återvända dit till Solberga tyckte jag var jättetråkigt och jobbigt oavsett om mina föräldrar körde mej upp och väl framme på elevhem när jag klev ur bilen storgrät jag eller om jag åkte tåg från Nässjö till Södertälje station och när jag klev ombord på tåget började jag storgråta .Så jävla jobbigt var det .Det var inte så bra däruppe som man blev itutad .Frukost,mellanmål,Middag och kvällsmat åt man på elevhemmen och man fick be bordsbön "Vi tackar gud för maten"

Jag vantrivdes där uppe och man fick inte göra exakt var man ville jag ville gå och fiska en dag med mitt metspö jag fick med mej dit upp men fick inte och likadant när jag var med elevhemmet Lärkan upp på sportlovsresa till Hedeviken i Härjedalen februari 1974 fick jag inte pimpla trots att jag hade pimpel med mej men man åkte längdskidor några dagar sen gick man nåt tillfälle till konsum,butiken där man köpte godis och Sen till kapitlet ,tråkiga saker Tyvärr var det inte dans på rosor uppe på Solberga bestraffningar förekom fick vid 3 tillfällen smisk på stjärten av en jävla sadiost till en kvinnlig personal på elevhemmet Smultrongården mellan höstterminen 1969 och vårterminen 1970 och som jag skrev fick jag vid ett tillfälle örfil av läraren bara för att jag råkade göra ett litet slarvfel i ämnet form och när jag åkte på en så kallad skolresa till ett ställe som heter Råsboda som ligger utanför Tärnsjö i maj 1970 så fanns det en manlig personal som jag hatade , när jag råkade kolla i personalens dagstidning så kom han fram och kastade mej på golvet så jag fick ont i högerbenet och september 1972 när jag följde med läraren Margareta in i personalutrymme där de drack kaffe och då kaffebryggaren inte funkade så blev jag anklagad av min lärare som påstod att det var jag som har tagit sönder kaffebryggaren trots att jag sa att jag inte hade vidrört den så jag fick likt förbannat betala 200 kronor i ersättning och då hade jag bara 100 kronor kvar av mina sparpengar av 300 efter att på falska grunder blivit anklagad för att ha pajat melitta kaffebryggare och obefogat åkt på att betala ersättning på 200 kronor vilket var mycket pengar hösten 1972 och sen inte nog med det sen rök en kille och jag ihop och jag blev förbannad så att jag kraschade sönder killen flygplansmodell och när bråket ebbat ut erbjöd jag mej att ge killen 4.75 i ersättning och när jag en dag kom till mitt rum på samma elevhem upptäckte jag att en annan kille hade tagit sönder mitt byggsats som var en liten replika av ett Engelsk segelbåt trots att jag sa till personalen att den andra killen som bodde där hade tagit sönder min byggsatsbåt och jag krävde killen på 4 kronor i ersättning fick jag aldrig ut ersättning . Inte nog med det både på Smultrongården och på elevhemmet Lärkan så fick jag inte ha många av mina saker jag tog upp i fred de försvann där och en utav leksakerna som var en batteridriven flygande tefat som åkte omkring på golvet med blinkande ljus som min lillebrorsa hade fått i julklapp 1972 fick jag inte ha i fred och troligtvis så kastade någon utav personalen den och många andra leksaker och fick inte ens ha mina 2 små bollar ifred som jag fick med upp augusti 1970 som var replika av vm-bollarna som användes i vm-fotboll i Mexiko 1970 och personalen påstod att jag blev hispig om jag hade leksaker som snurrar och rullar , men däremot under sista åren lyckades jag få mej med hem flera saker när jag åkte hem på påsklov 1974 fick jag med mina skidor av märket Edsbyn samt pimpelspö och dessutom lite spel och leksaker jag dels fick av personal i födelsedagspresent och dels fick i paket som jag fick varje fredag av mina föräldrar .

Ekonomin styrdes av personalen jag och en kille från Göteborg ville gå till kiosken som låg vid bensinmack i Järna för att köpa godis men han och jag fick inte göra det och när m,an skulle gå på promenad oavsett om man promenerade till Farstanäs där vi fikade och lekte på lekplats där var man tvungen att hålla personal i handen .Samma kille från Göteborg och jag var tyvärr inte överens han sa att jag och en annan kille som bodde i samma rum inte får vara med när han tillsammans med större killar spelade fotboll göteborgaren sa att jag och min rumskompis är för dåliga samma göteborgare och jag rök ihop i november 1974 bara för att jag råkade öka farten på ett märklintåg som göteborgaren och en kille från Norrköping lekte med han slog till mej för att jag ökade farten och norrköpingskillen hotade mej med stryk och jag blev förbannad så att jag ryckte tag på delar till banan och kastade dessa mot de bägge killarna och personalen ringde efter min lärare som straffade mej med iskall dusch men de bägge killarna däremot som var taskiga mot mej fick inget straff alls ,och 2 år tidigare Hösten 1972 när jag och Göteborgaren och 4 andra lekte Frankensteins monster utanför Elevhemmet Lärkan och jag "råkade" toucha till en annan äldre kille som var äldre med en kvistpinne och den killen hotade slå till mej med pinnen och göteborgaren var på mej och puttade ner mej på marken´Han skrek du får aldrig mer vara med och leka du är idiot sa han till mej ,jag blev förbannad på honom . Och en dag under våren 1973 på elevhemmet Lärkan så tvingade personalen mej att äta äcklig vetegröt som smakade vidrigt och jag mådde illa så att jag spydde upp gröten då fick personalen kasta gröten i grishinken och 19 december 1974 fick mina föräldrar åka tåg upp för att hämta mej för jag åkte på rejäl influensa och de läkemedel som jag fick som var antroposofiska var rena hokus-pokus och bluff och båg det var calendula salva och blutsaft som de påstod skulle hjälpa mot hosta och feber men det hjälpte inte alls och jag var dålig hela jullovet 1974 och jag fick åka till vårdcentral i Bodafors där jag fick pencillin mot influensa och andra mediciner mot hosta,feber och dom hjälpte jag blev frisk först i slutet av januari 1975 och jag vägrade åka tillbaka till Solberga i början av februari 1975 för jag ville inte tillbaka dit upp och jag gick ner till en mindre damm som låg vid vägen och jag funderade på att dränka mej där men som tur vad så var det någon som kom och såg att jag var lessen och sen gick jag hem till mina föräldrar och jag och mina föräldrar beslöt att ta kontakt med med en som hette Syster Lindal som var min kontaktperson när jag låg inne i flera omgångar på barnpsyket på Jönköpings Lasarett och jag sa att jag vill inte åka tillbaka dit och tvinga mej inte dit ni hade vid en utredning som jag fick genomgå¨hos psykolog i Jönköping sommaren 1973 lovat att jag skulle få komma till en riktig kommunal skola i Eksjö för på den utredning fanns det inget som påvisade att jag hade autism och på den vägen så bröts mitt helvetestid på Solbergahemmet i Järna ,och jag skrevs ut därifrån i mitten av Februari 1975 via brev jag fick från rektorn och psykologen på Solbergahemmet och jag har sen den dan varit glad och sen 25 mars 1975 kom jag till skolan i Eksjö och det som var bra att jag kunde pendla mellan Nässjö och Eksjö och där i Eksjö så lyckades jag i klass 5 komma i kapp och ta igen det som jag hade förlorat på Solbergahemmet i Järna där fick jag lära mej riktig Engelska och helt grundläggande Svenska samt riktig matte och sen fick jag lära mej mer ämnen som jag aldrig fick lära mej på Solberga bland anat skolkök,samhällskunskap,gymnastik ,naturkunskap med mera och när jag några år senare fick göra psykologtest så hittade man inte nåt som tydde på att jag hade autism Därför så ansåg jag att tiden 1969-1974 på Solbergahemmet i Järna var bortkastad för det var mycket personal och elever som var jävligt taskig mot mej och att man blev bestraffad för ingenting samt på falska grunder anklagad för saker och ting man inte hade gjort på Antroposofernas pissiga skola Solbergahemmet i Järna ,och utfryst så att man inte fick vara med att spela fotboll för de andra större äldre elever Det enda tillfälle man fick titta på TV på elevhemmet Smultrongården var John blund ett tillfälle hösten 1971 och vi på saltkråkan ett tillfälle våren 1972 och nyheter,långfilmer med mera fick man inte titta på för personalen påstår att man blir fördummad av det , politiken som drevs var att man skulle va helt sluten från yttervärlden och inte ens fick man kika i dagstidning som personal på elevhemmen prenumererade på För man var mer eller mindre idiotförklarad och dumförklarad på Solbergahemmet i Järna av personal och lärare .Är det fler av er och andra som också har blivit utsatt för kränkande behandling från personalens sida på liknande Antroposofiska Rudolf Steinerskolor? och om ni också har blivit utfryst av andra elever som att bli nekad att få vara med och spela fotboll av andra större äldre elever ?

Post Reply