Examensarbete i juridik med skeptisk inriktning?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Gambit
Examensarbete i juridik med skeptisk inriktning?

Post by Gambit » Wed 07 Mar 2012, 16:18

Jag har kommit så pass långt i utbildningen nu att det om nån termin börjar bli dags att tänka på examensarbete. Jag funderade häromdagen på om man skulle kunna skriva något med inriktning mot det skeptiska hållet. Jag antar att ämnet måste bli godkänt av en handledare etc, men det kan ju vara kul att spåna lite, så jag har lite alternativ när tiden är mogen. Är det någon jurist eller juridikintresserad person som har nåt förslag?

Det jag kom på out of the blue var väl t ex straffrättsliga problem vad gäller andepratare. Kan man, bör man åtala och isf vid vilka tillfällen etc...

Fler förslag?

Mr Shark

Re: Examensarbete i juridik med skeptisk inriktning?

Post by Mr Shark » Wed 07 Mar 2012, 16:24

Ur den blå hatten:

Var går gränserna för vetenskaplighet vad det gäller vårdlegitimationer, vad får en kiropraktor göra gentemot en läkare gentemot någon olegitimerad?
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.
-- Hanlon's razor

Gambit

Post by Gambit » Wed 07 Mar 2012, 16:34

Hum hum hum, ja det är klart! Medicinska frågor hade jag knappt tänkt på.

Skulle man kunna tänka sig nåt EU-rättsligt? Typ hur kan EU-medlemskapet komma att påverka svensk sjukvård rent juridiskt sett? Jag tänker mig typ skillnader mellan medlemsländernas lagstiftning som kan inverka, Tyskland verkar ju t ex förbaskat slappa vad gäller alternativmedicin. EKMR kanske till och med kan bli aktuellt. Risken är väl att det blir lite väl rättspolitiskt, med för mycket vikt vid "politiskt"...

Anders G

Post by Anders G » Wed 07 Mar 2012, 16:43

Juridik Är politik. När tillräckligt många tröttnat på reglerna gör man nya. (Inte som naturlagar.)
They don't like it up'em, you know!

dystop

Post by dystop » Wed 07 Mar 2012, 19:44

Någonting om SRA kanske?
- So you are a scientist, correct?
- Yes, I have a PHD in Truthology from Christian-tech.

Pär C

Post by Pär C » Wed 07 Mar 2012, 20:43

Gambit wrote:Det jag kom på out of the blue var väl t ex straffrättsliga problem vad gäller andepratare. Kan man, bör man åtala och isf vid vilka tillfällen etc...
Det kan vara svårt att få ihop en uppsatts kring den begränsade frågeställningen. Du bör nog bredda den problemställningen till uppsåtsfrågor vid bedrägeri vad gäller leveransbedrägeri. En annan väg och, tror jag, mer givande är att ge sig på en civilrättslig analys där du tittar på hur uppgifter i marknadsföringen slår in i avtalet, gränsdragningsfrågor mellan bristande fullgörande och fel i fullgörandet, möjlighet att göra invändning mot betalningsinkasserare (telebolagen vid betalsamtal m fl).

En fråga som kanske inte är direkt skeptisk men lite tangerar ämnet är hur EU-medlemskapet medfört att traditionellt ideologiska frågor övergått till att bli empiriska som är fallet med diverse statliga monopol.

En fråga som är av mer direkt skeptiskt intresse är om socialnämnders bedömningar i vårdnads- och umgängesutredningar bygger på vetenskapligt kunskapsgrund.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Gambit

Post by Gambit » Wed 07 Mar 2012, 20:48

Kul med bra förslag! Det är ett par terminer kvar och jag har ju inte på långa vägar bestämt mig än, men nu har jag lite alternativ i alla fall :smile2:

humanisten

Post by humanisten » Thu 08 Mar 2012, 14:32

Jag tror nog att du skulle kunna få ihop en uppsats om begreppet "vetenskap och beprövad erfarenhet". T.ex.
1. Begreppets historia i svensk lagstiftning
2. Olika användningsområden där det förekommer (det kan möjligen vara så att vetenskap förekommer på en del ställen utan koppling till beprövad erfarenhet)
3. Olika tolkningar inom olika områden och över tid
4. Problem som uppkommer vid tillämpningen (vetenskapens ståndpunkt förändras över tid, veteskap och beprövad erfarenhet kan komma i konflikt med varandra samt - inte minst - hur (och vem) som egentligen avgör vad som är beprövad erfarenhet.
5. Hur sker dessa bedömningar i andra länder?
6. Vilket inflytande har EU haft?
Ingen har blivit fattig på att överskatta mänsklig dumhet!

Gambit

Post by Gambit » Thu 08 Mar 2012, 14:33

humanisten wrote:Jag tror nog att du skulle kunna få ihop en uppsats om begreppet "vetenskap och beprövad erfarenhet". T.ex.
1. Begreppets historia i svensk lagstiftning
2. Olika användningsområden där det förekommer (det kan möjligen vara så att vetenskap förekommer på en del ställen utan koppling till beprövad erfarenhet)
3. Olika tolkningar inom olika områden och över tid
4. Problem som uppkommer vid tillämpningen (vetenskapens ståndpunkt förändras över tid, veteskap och beprövad erfarenhet kan komma i konflikt med varandra samt - inte minst - hur (och vem) som egentligen avgör vad som är beprövad erfarenhet.
5. Hur sker dessa bedömningar i andra länder?
6. Vilket inflytande har EU haft?
Bäst hittills! Det låter faktiskt riktigt intressant :D

Gambit

Post by Gambit » Thu 08 Mar 2012, 17:32

En googling på "vetenskap och beprövad erfarenhet" gav en hel del intressanta resultat, bl a en ganska tvivelaktig insändare. Verkar finnas en hel del kontroverser och många trådar man kan plocka med. Kul :D

Gambit

Post by Gambit » Fri 09 Mar 2012, 13:43

Jag ögnade översiktligt igenom en sprillans ny avhandling av Ewa Axelsson som heter Patientsäkerhet och kvslitetssäkring i svensk hälso- och sjukvård. Kanske lägger upp några avsnitt här om jag har ork och det är lagligt :p s 225 ff handlade om kvacksalveri och begreppet vetenskap och beprövad erfarenhet. Det verkade vara väldigt VoF-relevant.

Gambit

Post by Gambit » Wed 26 Feb 2014, 14:12

Och nästan två år efter trådstarten är uppsatsen publicerad och klar.

Om man nu mot förmodan känner sig sugen att ta del av 70 sidor juridisk text, bör den gå att ladda ner här:
Alternativmedicinens gränser - En analys av gränserna för alternativmedicinska behandlingar på lekmäns och hälso- och sjukvårdspersonals respektive områden

kipphebel3

Post by kipphebel3 » Wed 26 Feb 2014, 14:45

Bra jobbat!
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Hans S

Post by Hans S » Wed 26 Feb 2014, 15:06

Inte bara bör, går.

Törs man säga grattis eller är det för tidigt?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Gambit

Post by Gambit » Wed 26 Feb 2014, 19:24

Hans S wrote:
Inte bara bör, går.

Törs man säga grattis eller är det för tidigt?

MVH

Hans
Tack så mycket! Det är alldeles förträffligt lägligt att säga grattis :smile2:

Post Reply