Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Tokig tant

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av Tokig tant » fre 23 jul 2021, 19:48

Nemesis skrev:
fre 23 jul 2021, 19:04
...
Jag tror att alla som läser den här tråden vet att det enda skälet till att du och andra försvarar Tegnell och FHM är för att ni är svenskar.
...
Du är ju svensk.

dann

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av dann » fre 23 jul 2021, 21:11

It appears to be impossible for Tokig tant to understand that nobody has criticized anybody or anything for being Swedish.
Not even the Swedish state epidemiologist or the Swedish strategy were criticized for simply being Swedish.

The criticism of Sweden follows as a consequence of the criticism of Tegnell and his strategy: What is wrong with a country that bows down to Tegnell and lets a debilitating and deadly disease spread in its population, young and old? Why does the Swedish nation not only allow it to happen but even encourage it?
The Covid Orphanhood estimates (death of one or both parents) by Imperial (published yesterday in Lancet) are striking & horrifying.
Examples:
Finland: 41
Norway: 73
Australia: 110
Netherlands: 1600
Germany: 1700
Sweden: 2000
USA: 110900
Brasil: 152100
COVID-19 Orphanhood Calculator: Sweden (Imperial College London)
Emil Bergholtz on Twitter (July 21, 2021)
People in risk groups can be parents and grandparents! How surprising!

Nemesis

Inlägg av Nemesis » fre 23 jul 2021, 22:35

Giesecke skrev ”det går inte att stoppa en luftburen smitta” – de vet att smittan är luftburen.
Hela riksdagen bar munskydd – de vet att munskydd skyddar.
De säger att ökningen i andra länder beror på lättade restriktioner – de vet att restriktioner funkar.
De bara bryr sig inte.

https://twitter.com/bills_n_thrills/sta ... 3822803973
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

Nemesis

Inlägg av Nemesis » fre 23 jul 2021, 23:18

Ja man kan inte vara nöjd med 15000 döda. Men alla ni som vet så mycket. Varför sa ni inget till FHM? Jag har läst 10 böcker om pandemin under pandemin. Och vem som gjort rätt eller fel vet inte jag. Men Sverige visste lika lite som andra. Utom ni då…

https://twitter.com/Ljungbergsblogg/sta ... 2272506883
:roll:
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

skogaliten

Inlägg av skogaliten » lör 24 jul 2021, 01:34

Det är en väldigt vetenskaplig propaganda från twitter och diverse trivialpress som florera i den här tråden. Eller inte...

dann

Inlägg av dann » lör 24 jul 2021, 06:15

Skogaliten seems to have misunderstood Ljungberg's tweet. That's not "vetenskaplig propaganda". That's ovetenskaplig propaganda.

Användarvisningsbild
elron

Inlägg av elron » lör 24 jul 2021, 08:02

Något om hur det är och har varit med munskydd i Göteborgstrakten, åtminstone de nordöstra delarna:
Om Västtrafiks spårvagnar och lokalbussar vet jag ingenting, men i expressbussarna har en högtalarröst tackat oss passagerare för att vi “håller avstånd till andra passagerare och använder munskydd”. Sistnämnda från början “i rusningstid”, senare “under hela resan”. Nyligen upphörde emellertid den förtäckta uppmaningen om munskydd, då man antagligen menar att smittan och smittorisken minskat. Kanske inte så klokt - jag läste häromdagen att smittan i själv verkat ökat i storstadsregionerna, om än från en låg nivå. Men hos distriktsläkare får patienterna, så vitt jag vet, fortfarande munskydd vid entrén och måste använda dessa för att bli insläppta. Även hos folktandvården krävs munskydd. Förstås ej av patienten under pågående behandling, men tandläkare bär munskydd hela tiden liksom sköterska. Hemtjänstpersonal bär munskydd och sedan några veckor också visir vid besök hos vårdtagarna. Även hemsjukvården använder munskydd. Så åtminstone någonstans i Sverige tycks man tillskriva munskydd viss nytta (vilket ju finns evidens för efter vad jag förstår), trots Tegnell et consortes.
Cogito, ergo Cartesius est

dann

Inlägg av dann » lör 24 jul 2021, 12:37

Iceland has reacted faster than the other Nordic countries throughout the pandemic.
A 200-person gathering limit, one-metre distancing, and restricted opening hours for bars and nightclubs will be reimposed in Iceland just four weeks after all domestic restrictions due to COVID-19 were lifted. The restrictions are based on recommendations from Chief Epidemiologist Þórólfur Guðnason and were decided on at a lengthy cabinet meeting today. At a briefing in Reykjavík yesterday, Þórólfur stated that COVID case numbers were rising at an exponential rate despite the country’s high vaccination rates.
Breaking: Domestic Restrictions Reimposed in Iceland (Iceland Review, July 23, 2021)

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » lör 24 jul 2021, 17:55

Nemesis skrev:
fre 23 jul 2021, 19:04
Matte skrev:
tor 22 jul 2021, 15:45
Nemesis skrev:
ons 21 jul 2021, 20:09
- Folkhälsomyndigheten: Delta dominerar om några månader

- ”Mycket oroväckande” smittspridning i Stockholm

Tegnell hävdade i Agenda för drygt ett halvår sedan att man hela tiden strävat efter att minska smittspridningen så mycket som möjligt (vilket för övrigt inte är sant). Så vad gör man i skuggan av nyheterna ovan? Jo, man har gått vidare och fortsätter att öppna upp. Kalle Anka-land.
Ska jag bli övertygad av länkar till twitterbabbel? Jag tror du har i grunden missförstått det hele. Av det faktum att Tegnell i likhet med andra experter trodde att flockimmunitet skulle komma att utvecklas följer inte att myndigheten drev det som en strategi. Sedan förefaller du ha missuppfattat vad vetenskapsfientlighet innebär. Det är INTE detsamma som att en forskare har fel i sak eller göra felaktiga prediktioner. För ett år sedan "trodde" även kritikern Björn Olsen på att flockimmunitet (men att det skulle ta lång tid) liksom Tegnells norske kollega. Inte heller skulle det enligt Olsen komma någon "andra våg) och inte skulle viruset mutera. Är Olsen då vetenskapsfientlig? Eller inkompetent? Knappast!
Du liksom många andra försöker kanalisera er frustration till angrepp på en myndighetsrepresentant. Psykologiskt begripligt, men knappast fruktbart.
Vår danska vän går så långt att han tillgriper rena påhitt.
Twittertråden ifråga innehåller flera referenser till när flockimmunitet genom smittspridning förväntas inträffa. Du kan ju annars kolla på SVT-artikeln Nästan alla norrbottningar kommer att drabbas av covid-19 och se på klippet, där det direkt står att "Smittskyddsmålet är flockimmunitet", och där smittskyddsläkaren säger att det vore jättebra om de unga hyfsat snabbt gick igenom sjukdomen. Det hela känns väldigt mycket Great Barrington Declaration.

Satt man i Norge och andra länder och räknade på när flockimmuniteten förväntades inträffa? Uttalade man att det var positivt om unga kunde smittas hyfsat snabbt så att de blev immuna? Inte? Vad kan det bero på...?

Jag har aldrig påstått att det är vetenskapsfientlighet att en forskare har fel. Men att återkommande förneka vetenskaplig data som Tegnell, FHM, och deras anhängare gör, är vetenskapsförnekelse och inget annat.

Jag tror att alla som läser den här tråden vet att det enda skälet till att du och andra försvarar Tegnell och FHM är för att ni är svenskar. Hade den norska myndigheten agerat som FHM, och FHM följt den internationella vetenskapen, så hade ni inte försvarat det norska agerandet. Inte en chans. Fundera en stund över detta faktum och tänk efter om det kanske säger dig något.
Så det är så du förstår resonemanget om flockimmunitet. Så här sade Nystedt
Vårt mål är att långsamt bygga upp en immunitet i befolkningen så att smittan inte ska sprida sig så snabbt,
Min fetning! Nystedt förekommer flitigt i norrbottniska media där han uppmanar folk till att undvika trängsel, folksamlingar och att använda munskydd. Är inte immunitet ett önskvärt tillstånd? Kan såvitt jag förstår bara uppnås på två sätt; på "naturlig" väg eller genom vaccinering.
Vad exakt man gjorde i Norge eller andra länder i sin planering har ingen av oss detaljkunskap om. Att det satt folk på FHM som räknade på detta och laborerade med andra scenarier bör inte tas till intäkt för att någon ond genius satt och smidde sinistra planer för att använda svenska medborgare som försökskaniner i ett storskaligt experiment.
Att jag menar att det finns viktigare saker att skjuta in sig på än Tegnells felbedömningar innebär inget försvar för FHMs "strategi". Det mest fundamentala felet var senfärdigheten i starten.
Det du skriver om "inte följt den internationella vetenskapen" blir helt missvisande. Under hela pandemin har det forskats intensivt parallellt med att virusspridningen antagit nya former. Forskningsresultat är ju inte alltid omedelbart konklusiva på så sätt att det direkt kan översättas i termer av rekommendationer och myndighetsbeslut, utan det finns alltid en "ledtid".

Beskyllningarna om försvar av det svenska är rätt fånigt. Resonerade jag på det sättet skulle jag kunna spekulera i att vår danske debattörs fixering vid "den svenska strategin" bottnar i det typiskt danska ressentimentet gentemot det svenska. Exempel: Jag följde sporadiskt en debatt i dansk TV för ett antal år sedan om rökförbud i offentliga miljöer. "Men vi vill väl inte ha det som i Sverige", användes som ett vägande argument.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

dann

Inlägg av dann » lör 24 jul 2021, 19:14

Matte skrev:
lör 24 jul 2021, 17:55
(...)
Så det är så du förstår resonemanget om flockimmunitet. Så här sade Nystedt
Vårt mål är att långsamt bygga upp en immunitet i befolkningen så att smittan inte ska sprida sig så snabbt,
Min fetning! Nystedt förekommer flitigt i norrbottniska media där han uppmanar folk till att undvika trängsel, folksamlingar och att använda munskydd. Är inte immunitet ett önskvärt tillstånd? Kan såvitt jag förstår bara uppnås på två sätt; på "naturlig" väg eller genom vaccinering.
Vad exakt man gjorde i Norge eller andra länder i sin planering har ingen av oss detaljkunskap om. Att det satt folk på FHM som räknade på detta och laborerade med andra scenarier bör inte tas till intäkt för att någon ond genius satt och smidde sinistra planer för att använda svenska medborgare som försökskaniner i ett storskaligt experiment.
Att jag menar att det finns viktigare saker att skjuta in sig på än Tegnells felbedömningar innebär inget försvar för FHMs "strategi". Det mest fundamentala felet var senfärdigheten i starten.
Det du skriver om "inte följt den internationella vetenskapen" blir helt missvisande. Under hela pandemin har det forskats intensivt parallellt med att virusspridningen antagit nya former. Forskningsresultat är ju inte alltid omedelbart konklusiva på så sätt att det direkt kan översättas i termer av rekommendationer och myndighetsbeslut, utan det finns alltid en "ledtid".
You don't seem to understand what Nystedt says: Smitta ska sprida sig!!!

Immunitet är et önskvärd tillstånd. But getting infected in order to achieve immunity isn't! It is in no way desirable that 37 percent of Swedish teens between 16 and 19 have been infected when many of them could have been saved from getting infected by the use of non-intrusive PPE like ventilation and face masks. It is not desirable that many Swedish children now have long covid. It is not desirable that children have lost parents to the pandemic. And it is not a consolation to them that it happened lagom instead of snabbt! And it isn't even desirable that 15,000 Swedes had to die because of a strategy based on herd immunity by infection.

Or is it?! Was it worth the price of those people's health and lives?!

Tegnell may be evil, but he is definitely not a genius. Tegnell has been senfärdig throughout the pandemic! There was no real difference between the first, the second and the third wave. His strategy was the same: 'There will be no first, second, third or now fourth wave.' He was dishonest from the very beginning, and he hasn't changed one bit because he is incapable of change and he never had to face any consequences.
Matte skrev:
(Beskyllningarna om försvar av det svenska är rätt fånigt. Resonerade jag på det sättet skulle jag kunna spekulera i att vår danske debattörs fixering vid "den svenska strategin" bottnar i det typiskt danska ressentimentet gentemot det svenska. Exempel: Jag följde sporadiskt en debatt i dansk TV för ett antal år sedan om rökförbud i offentliga miljöer. "Men vi vill väl inte ha det som i Sverige", användes som ett vägande argument.
You don't get the point! I sure as hell don't want the Danish pandemic strategy to be like in Sweden, but this has nothing to do with a resentment towards everything Swedish. It is because the Swedish pandemic strategy sucks! If guys like Jan Lötvall and Fredrik Elgh had been in charge, I would have recommended the Swedish strategy to all Danes because it wouldn't have been what it is now!

I was all for the ban of smoking indoors in public places and I still am. The Dane who came up with the word forbudssverige is long dead, and I don't miss him. This is his obituary: Han lærte os at sige ”Forbudssverige” (KD.dk, July 24, 2014)

dann

Inlägg av dann » lör 24 jul 2021, 20:26

Anders Tegnell: There will probably be no other wave
Tegnell: No clear sign of third wave
Tegnell: "It is unlikely" that the new mutation will spread to a greater extent in 🇸🇪
Tegnell: Sees no risk of a fourth wave this fall
Tegnell: A 4th C19 wave this autumn is very unlikely
Keith Begg on Twitter (July 23, 2021)
You can see the original versions in Swedish in the tweet.

dann

Inlägg av dann » sön 25 jul 2021, 07:09

Excellent Twitter thread:
Från början av pandemin så ville jag sätta mig in i saker så gott jag kunde, och bidra på alla sätt jag kan. Jag följer internationella medier & behärskar matematik, så jag kunde hänga med i vad andra länder trodde & gjorde, samt sätta mig in i grundläggande mat. epidemiologi 1/n
Varje gång jag delade nåt eller kommenterade (initialt på fb) så möttes jag av hat, hån & 100 varianter av "håll käften". INGEN hade någon avvikande åsikt, men många förkunnade absolut tillit till Tegnell & skrev på fullaste allvar (!) att svenska myndigheter ALLTID vet bäst. 2/n
(...)
I början så ville jag sprida vetenskap & nyheter för att påverka myndigheter. Jag skrev t ex till FHM om att munskydd borde användas i vården, där deras (märkliga) oro över vanligt folks dåliga handhavande inte var applicerbart. 5/n
Det blev dock tydligt att myndigheterna inte brydde sig om, ja, nästan nånting. Och vanligt folk brydde sig inte om vetenskap eller andra länder, utan verkade helt förlorade i nationalistiskt vansinne. Argumenten var "jag tror på Tegnell", "i Sverige gör vi annorlunda" osv 6/n
Anton Vikström on Twitter (Feb. 7, 2021)

dann

Inlägg av dann » sön 25 jul 2021, 07:37

MaskUpSweden is on his way back from his trip to Germany, traveling through Denmark:
Copenhagen is a red zone!
Why don’t they wear masks? Hello
@ECDC_EU and @WHO
MaskUpSweden on Twitter (July 25, 2021)
This most recent week, my own municipality, Frederiksberg, has the highest number of all, 227 per 100,000. Copenhagen 219, Århus 217. Her er smittetrykket højest (TV2.2k)
- Vi har fået henvendelser fra danskere, der måske er overrasket over, at de er blevet smittet på ferien. Nogen af dem har ingen symptomer og siger, at "nu tager jeg altså hjem". Og så ved vi, at de er taget i lufthavnen og er rejst.
De smittede danskere bliver "fanget", når de bliver testet ved ankomst til Danmark, hvorefter smitteopsporingen går i gang med at finde ud af, hvem de eksempelvis har siddet tæt på i flyet.
- Så vi ved konkret, at der er smittede, som er rejst hjem, hvilket vi jo synes, er ekstremt uhensigtsmæssigt, siger Erik Brøgger Rasmussen.
Danskere flyver hjem fra ferie velvidende om, at de er smittede (TV2.dk, July 24, 2021)

dann

Inlägg av dann » sön 25 jul 2021, 08:01

Four Danish experts, two of them covidiots. Guess who! (The first one's easy: She argues like Tegnell!):
Er smittetal vigtigere end indlæggelsestal? Læs fire eksperters bud her (DR.dk, July 24, 2021)

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » sön 25 jul 2021, 08:13

Matte skrev:
Det mest fundamentala felet var senfärdigheten i starten.
Senfärdighet och den valda nivån på restriktioner är intimt förknippade. Ju senare man är desto mer omfattande restriktioner måste man införa för att rädda samma antal liv. Att vara sen i starten är om något ett mer moraliskt försvarbart misstag än att inte göra sitt bästa för att kompensera för det då man inser sitt misstag. Man var dessutom inte bara sena, utan man valde en högriskstrategi som bl.a. byggde på två gissningar. Att det var möjligt att skydda utsatta grupper och att ett signifikant immunitetsskydd skulle uppstå relativt snabbt.

Intervjun ovan gjordes den 16 april 2020. Hade man vid det datumet infört de åtgärder man senare gjorde den 18 december så hade spridningen och dödstalen avklingat betydligt snabbare under sommaren (eftersom de gjorde det under mörkaste vinterperioden). Istället gissar man att vi redan då har så pass många immuna att det redan fått en effekt på spridningen.

Skriv svar