Vad är begreppet "pseudovetenskap"?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
christruk42

Vad är begreppet "pseudovetenskap"?

Inlägg av christruk42 » fre 23 jul 2021, 06:35

Något är en vetenskap eller inte, det finns inga mellanliggande punkter. Jag tror att vad folk brukar kalla "pseudovetenskap" skulle beskrivas mer exakt som "missuppfattning", "bluff" eller "bluff". Det finns också former av kunskap (som teologi) som inte faller under någon av dessa kategorier, och som inte heller är vetenskap. För mig kan termen "pseudovetenskap" innebära att vetenskap är den ultimata formen av kunskap, och att alla andra former av kunskap är "pseudos" i den mån det inte är vetenskap, vilket är absurt. Dessutom främjar verkligen att kalla något "pseudovetenskap" kritiskt tänkande mot det? Finns det någon användning av konceptet förutom att bortse från andras tro?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Re: Vad är begreppet "pseudovetenskap"?

Inlägg av pwm » fre 23 jul 2021, 10:13

Todd Carroll har skrivt lite om begreppet i sin 'Skeptic's Dictionary' (utgiven av John Wily&Sons, 2003). På VoFs hemsida finns en svensk översättning av Carrolls text

christruk42

Re: Vad är begreppet "pseudovetenskap"?

Inlägg av christruk42 » sön 25 jul 2021, 12:35

christruk42 skrev:
fre 23 jul 2021, 06:35
Något är en vetenskap eller inte, det finns inga mellanliggande punkter. Jag tror att vad folk brukar kalla "pseudovetenskap" skulle beskrivas mer exakt som "missuppfattning", "bluff" eller "bluff". Det finns också former av kunskap (som teologi) som inte faller under någon av dessa kategorier, och som inte heller är vetenskap. För mig kan termen "pseudovetenskap" innebära att vetenskap är den ultimata formen av kunskap, och att alla andra former av kunskap är "pseudos" i den mån det inte är vetenskap, vilket äshowbox speed test
r absurt. Dessutom främjar verkligen att kalla något "pseudovetenskap" kritiskt tänkande mot det? Finns det någon användning av konceptet förutom att bortse från andras tro?
issue got solved

Skriv svar