Vitaminer är inte pseudovetenskap

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
blåbär

Vitaminer är inte pseudovetenskap

Inlägg av blåbär » fre 04 dec 2020, 12:57

Då en läkare nyligen hänvisat mig hit för att bevisa att konstaterad vitaminbrist med hjälp av blodprov är pseudovetenskap så vill jag gärna ha ett svar av någon på detta forum. Detta är ju inte sant.
Jag bytte läkare för att min gick i pension och vårdcentralen lade ner helt och hållet.
Har konstaterad celiaki. Tar blodprov regelbundet.
Eller tog rättare sagt.
Detta forum är inte till för att hämta information beträffande att ställa diagnos.
Dessutom står det väl inget sådant här.
Han vräkte ur sig att celiaki är en alternativ medicinsk bluff diagnos och frågade mig om jag möjligen ville bli undersökt för borrelia när jag ändå var där.

Jag är definitivt inte intresserad av alternativa läkemedtoder.
Nya blåbär🍒
nu med bägge fötterna på jorden 👣

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Vitaminer är inte pseudovetenskap

Inlägg av Vitnir » fre 04 dec 2020, 13:30

1177 verkar ha en rätt bra sammanfattning av kunskapsläget. Ska man säga något mer specifikt får man nog vända sig till en läkare som är insatt i just din situation.
https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar ... i/celiaki/

Vad jag vet kan med hjälp av provtagning av t.ex. blod på vårdcentral få utrett om man har brist på vitaminer eller någon mineral. Kan man inte reda ut om det beror på något man åtgärda genom kosten kan det finnas anledning att äta tillskott av något. Blodgivare får t.ex. äta extra järn vilket är svårt att ersätta genom kosten när man blir av med så mycket blod vid tappningen.

Att bara äta extra vitaminer för säkerhets skull för att mer skulle vara bättre tror jag inte stämmer.

Det har blivit på modet att säga att man är glutenintolerant men jag är osäker på vad man menar egentligen. Vad jag vet så är det inget fel på gluten om man tål det, vilket en med celiaki inte gör.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
blåbär

Inlägg av blåbär » fre 04 dec 2020, 14:38

Jo jag vet hur de diagnostiserar och jag har redan blivit det för en del år sedan.

Jag ville påpeka för läkaren som var på mig och vägrade blodprov trots att jag brukar ta det att detta är inte rätt ställe för honom och någon annan läkare att hitta information.

Och jag hoppas att han läser detta!

Jag söker inte efter informationen för egen del!
Nya blåbär🍒

akooha

Inlägg av akooha » lör 05 dec 2020, 08:41

Vad är frågeställningen i denna tråd? Jag vet inte om jag är dålig på att läsa, men jag tycker inte det framkommer.

Celiaki är ju naturligtvis ingen bluff; det är ju belagt för längesedan med en tydlig patofysiologisk mekanism, påvisande av anti-GA, anti-EmA eller anti-tTG (antikroppar) samt histologiskt påvisad skada i tunntarmen. Det finns dessutom mängder av evidens i studier samt klinisk erfarenhet av behandling av detta tillstånd med tydlig regress av symtom och histologiskt påvisad regress av skadan i tunntarmen. Så i dagsläget finns det så klart ingen tvekan om ifall celiaki är ett riktigt sjukdomstillstånd.

Däremot finns det mig veterligen ingen tydlig evidens för det som kallas NCGS eller 'Non-coeliac gluten sensitivity'. Där verkar det vara svårt att utreda ifall symtom beror på gluten eller inte och ingen tydlig enskild patofysiologisk mekanism har blivit identifierad. Mycket pekar på att det rör sig om funktionella GI-symtom.

Din nuvarande läkare verkar vara helt bakom flötet ifall du framställer henom rätt - celiaki är INTE en bluffdiagnos och provtagning för borrelia(Borrelia-serologi i blodet antar jag?) gör man vid symtom på borrelia eller misstänkt exponering då anti-Borrelia-IgM och IgG kan vara mycket svårtolkade och tolkningen oftast kräver symtomatoligiskt stöd.

Dock vet jag inte vad poängen med regelbunden blodprovstagning är ifall du är stabil i dina symtom och har uteslutit gluten från din kost sedan länge. Jag är ingen expert på celiaki, men äter du en fullgod kost utan gluten så borde det inte vara nödvändigt att provta dig regelbunden ifall du inte har något känt bristtillstånd som behandlas.

Användarvisningsbild
blåbär

Inlägg av blåbär » lör 05 dec 2020, 12:25

Tusen tack för svar!

Ja antingen var läkaren bakom flötet eller hade en dålig dag.

Mina blodvärden var okej men blev dåliga igen av nån okänd anledning vilket upptäcktes vid sjukhusvistelse.

Men det löser sig! Jag är hoppfull :D
Nya blåbär🍒

Skriv svar