Min upplevelse av att växa upp i waldorfskola

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Agnes Scott

Min upplevelse av att växa upp i waldorfskola

Inlägg av Agnes Scott » sön 25 jan 2015, 14:00

Hej!

Jag vet att det tidigare fanns en tråd här som hette "Överlevde jag Waldorf?" där negativa erfarenheter av att gå i waldorf-skola diskuterades.

Jag skapar den här tråden nu för att jag tycker att det är viktigt att lyfta ämnet!
Jag har skrivit en delvis självbiografisk roman om hur det var att växa upp i waldorfskola. Personerna är avidentifierade men händelserna är baserade på verkligheten. Jag gick i waldorfskola från att jag var fyra år till nian i grundskolan.
Jag är säker på att det finns många där ute som har liknande erfarenheter som jag. Jag tycker att det är jätteviktigt att baksidan av Waldorf tas upp, därför vill jag dela min berättelse med er och väcka en diskussion. Både bland de som inte vet vad Waldorf är men tycker att det verkar "konstnärligt", men framförallt bland er som upplevt waldorfskolans baksida och inte fått er röst hörd.

Romanen läggs upp, ett kapitel om dagen, på följande länk:

http://tradgardsmastarensbarn.blogg.se/

Känn er fria att kommentera och sprida detta!

Med förhoppning om att diskussioner och tankar väcks!

/Agnes
Senast redigerad av 1 devadatta, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: länkat till tråd

Användarvisningsbild
Hans S

Re: Min upplevelse av att växa upp i waldorfskola

Inlägg av Hans S » sön 25 jan 2015, 15:15

Du skriver bra.

Kan du inte berätta mer här och inte i romanform? Jag har ingen erfarenhet alls.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Agnes Scott

Inlägg av Agnes Scott » sön 25 jan 2015, 16:06

Jag vet inte riktigt var jag ska börja.. jag gick på waldorf-lekis, som det heter, från att jag var fyra till sex år. Sedan gick jag nio år i grundskolan.

Jag hade samma klassföreståndare från årskurs 1-8. När vi skulle lära oss läsa sa hon åt mig att min Stockholms-dialekt inte var riktig svenska inför hela klassen och jag fick försöka lära mig att prata "riktig" svenska.
Vi fick inte ha svart på oss eller tröjor med tryck, inte nagellack eller smink förrän vi gick i klass 8. Vi fick inte spela fotboll förrän vi gick i klass 6 för det ansågs aggresivt. Vi fick inte heller dricka läsk om vi skulle på klassresor (saft gick bra), läsa serietidningar eller ha med oss elektronik som mobiltelefon eller Mp3.

Vår klassföreståndare var inofficiellt rektor på skolan. När jag gick i klass 7 framförde mina föräldrar klagomål på hennes sätt att lära ut. Det resulterade i att ho hotade med att jag var tvungen att byta klass samt att mina föräldrar inte längre var välkomna att delta på föräldramöten. Det var ingen som sa ifrån. Många av föräldrarna i klassen var kompisar med läraren och ville väl hålla sig på god fot med henne.

Vi fick aldrig några läroböcker förutom i matte och språk. Istället skriver man allt själv i s.k periodhäften, böcker som föräldrarna har handgjort. Vi var tvungna att skriva i skrivstil och fick inte använde varken bläck eller blyerts utan fick skriva med tjocka färgpennor. Vi var också tvungna att dekorera boken med ramar och bilder, det höjde omdömet.

En kille i min klass hade lång lugg och min lärare tvingade honom att ha på sig hårspänne. Vi hade en mörkhyad kille i klassen och min lärare skämtade om att han var bra på att sopa på grund av arvet från slaveriet. Hon tvingade honom också att inför hela klassen berätta sin historia, trots att det var uppenbart att han inte ville. Inför skolfotograferingen sa min lärare till en tjej i klassen att hon måste tvätta av sig sminket eftersom hon "såg ut som en slampa".

När det var dags att välja gymnasium ville skolan att vi skulle välja deras gymnasium. De pratade om hur kommunala skolor var dåliga och alla blev mobbade, och målade upp en bild av att det var farligt på vanliga skolor.

när jag började ett vanligt gymnasium kändes det som en enorm frihet.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » sön 25 jan 2015, 16:23

Vilken lärare... Du fick gå på vanligt gymnasium, men föll det aldrig dina föräldrar in att ta dig ur waldorfskolan tidigare?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Agnes Scott

Inlägg av Agnes Scott » sön 25 jan 2015, 16:27

Nej, jag tror inte de förstod hur det verkligen var förrän jag redan gått där kanske fem år. Och jag minns att jag var rädd för att byta skola, jag trodde verkligen att vanliga skolor var farliga. Mer än hälften i min klass ville byta till ett vanligt gymnasium men vågade inte, så det slutade med att de gick kvar.

Jag har nu i efterhand läst på ganska mycket om antroposofi och vad de egentligen tror på. Det konstiga är att man aldrig pratade om det i skolan. Vi läste en "morgonvers" där man tackade "Anden", men det definierades aldrig vad den här anden var för något. Om man någon gång hade frågor fick vi alltid till svar att vi skulle förstå senare, om vi gick gymnasiet på waldorfskolan. Tydligen bygger det på att man ska gå tolv år, säger de, och det är de sista åren som allt avslöjas på något sätt.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 25 jan 2015, 16:36

Kan du säga ungefär vilken tidsperiod det var frågan om?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Agnes Scott

Inlägg av Agnes Scott » sön 25 jan 2015, 16:44

Jag gick i grundskolan på waldorf mellan år 1998-2007.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » sön 25 jan 2015, 16:46

kipphebel3 skrev:Kan du säga ungefär vilken tidsperiod det var frågan om?
...eller ha med oss elektronik som mobiltelefon eller Mp3
Jag gissar inte allt för många år sedan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » sön 25 jan 2015, 16:47

Sorry, jag är för slö på tagnetbordet :oops:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 25 jan 2015, 17:05

Agnes Scott skrev:när jag började ett vanligt gymnasium kändes det som en enorm frihet.
Hur tyckte du det funkade att gå i vanligt gymnasium?

Hade du fått de kunskaper som behövdes i Waldorfskolan, tycker du?
Gick det bra att anpassa sig till det (antar jag) för dig lite annorlunda sättet att studera?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 25 jan 2015, 18:37

Jag gick i grundskolan på waldorf mellan år 1998-2007.
Tack, som Hans påpekat borde jag ha insett det av din text (Mobiler, MP3). Den första delen av din berättelse kunde dock vara tagen ur en vanlig skola på 60 och 70-talen :)

Skall med spänning läsa fortsättningen.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Inlägg av zooey » sön 25 jan 2015, 19:56

Hej Agnes! Det ska bli intressant att följa din blogg och den här tråden. Jag var aktiv i den gamla tråden, och gick i waldorflekis och -skola på 80-talet, från det att jag var 3 till 12 år gammal. Känner förstås igen en hel del av det du skriver -- att man inte hade tryckta skolböcker (vi hade inga över huvud taget, inte ens i matte!), de tjocka pennorna (fast vi fick skriva med bläck, reservoirpenna, från fyran eller femman!), förbudet mot nagellack, de så viktiga ramarna och bilderna i periodhäftena, den här mentaliteten att barn i 'vanliga' skolor inte var lika lyckligt lottade...

Agnes Scott

Inlägg av Agnes Scott » mån 26 jan 2015, 08:14

micke.d skrev:
Agnes Scott skrev:när jag började ett vanligt gymnasium kändes det som en enorm frihet.
Hur tyckte du det funkade att gå i vanligt gymnasium?

Hade du fått de kunskaper som behövdes i Waldorfskolan, tycker du?
Gick det bra att anpassa sig till det (antar jag) för dig lite annorlunda sättet att studera?
Nej jag känner inte att jag fått den kunskap jag behövde. Speciellt i matte kände jag att jag låg efter. Engelska klarade jag, men mest på grund av att jag lärt mig det på egen hand. Så jag fick kämpa extra mycket när det kom till matten t.ex. På waldorfskolan gav de mig VG i betyg bara för att jag dekorerat mitt periodhäfte så fint, men egentligen skulle jag bara ha fått G.
Men annars tyckte jag att det var skönt att gå på en vanlig skola, mest av allt för att jag slapp sitta och skriva tio sidor om dagen i periodhäften med färgpenna. Sedan tyckte jag att lärarna behandlade en mer med respekt. På waldorfskolan skrek de på en och om man någon gång hade någon kritik mot något de gjorde tog de det alltid som ett personligt påhopp.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 26 jan 2015, 09:36

Tio sidor om dagen? Really?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 26 jan 2015, 10:24

Jag antar att det inte var aktuellt med några elektroniska hjälpmedel som datorer eller plattor eller miniräknare?

Skriv svar