Fråga om IQ

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
AkhiMertail

Fråga om IQ

Inlägg av AkhiMertail » lör 03 jul 2021, 19:07

Inte säker på om det här är rätt ställe att fråga, men det verkade lämpligt. Jag ber om ursäkt om detta inte är på sin plats. Jag tycker att ämnet för IQ är väldigt intressant. En sak jag läser från New York Times är: "Poäng på SAT korrelerar väldigt mycket med poäng på standardiserade tester av intelligens, och som IQ-poäng, är stabila över tiden och ökar inte lätt genom träning, coachning eller övning." Jag accepterar många studier som visar att detta är sant, men jag kämpar för att förstå varför. Hur skulle du kunna göra höga poäng på SAT (även om du är väldigt intelligent) om du inte har studerat algebra eller matematik? Jag känner att att studera drastiskt skulle öka dina SAT-poäng.

AkhiMertail

Re: Fråga om IQ

Inlägg av AkhiMertail » ons 07 jul 2021, 11:33

AkhiMertail skrev:
lör 03 jul 2021, 19:07
Inte säker på om det här är rätt ställe att fråga, men det verkade lämpligt. Jag ber om ursäkt om detta inte är på sin plats. Jag tycker att ämnet för IQ är väldigt intressant. En sak jag läser från New York Times är: "Poäng på SAT korrelerar väldigt mycket med poäng på standardiserade tester av intelligens, och som IQ-poäng, är stabila över tiden och ökar inte lappvalley tutuapp tweakbox
ätt genom träning, coachning eller övning." Jag accepterar många studier som visar att detta är sant, men jag kämpar för att förstå varför. Hur skulle du kunna göra höga poäng på SAT (även om du är väldigt intelligent) om du inte har studerat algebra eller matematik? Jag känner att att studera drastiskt skulle öka dina SAT-poäng.
issue gt solved

Skriv svar