Vad påverkar flytkraften mer, densitet eller total massa?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
MichelKesin

Vad påverkar flytkraften mer, densitet eller total massa?

Inlägg av MichelKesin » lör 26 jun 2021, 18:04

Så min tanke är i grund och botten om du tar en metallbåt och lägger en trälåda inuti den för att båten skulle sjunka djupare i vattnet. Jag har ingen aning om hur allt detta fungerar, men det är bara vettigt i mitt sinne, men jag måste tänka på att en motsvarande träbåt skulle flyta mycket närmare ytan, uppenbarligen för att trä är mindre tätt än metall.

Så min fråga till er alla, vad skulle hända? Skulle båten stiga i vattnet eftersom den totala densiteten för allt på den har sänkts; Eller skulle båten sjunka eftersom mer vikt har lagts till?

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Vad påverkar flytkraften mer, densitet eller total massa?

Inlägg av Vitnir » lör 26 jun 2021, 20:49

Det är väl vikten på båten som skaĺl vara samma som vikten på vattnet den tränger undan. Så densiteten har ingen betydelse.
There is no spoon.

MichelKesin

Inlägg av MichelKesin » tis 29 jun 2021, 11:55

MichelKesin skrev:
lör 26 jun 2021, 18:04
Så min tanke är i grund och botten om du tar en metallbåt och lägger en trälåda inuti den för att båten skulle sjunka djupare i vattnet. Jag har ingen aning om hur allt detta fungerar, men det är bara vettigt i mitappvalley tutuapp tweakbox
t sinne, men jag måste tänka på att en motsvarande träbåt skulle flyta mycket närmare ytan, uppenbarligen för att trä är mindre tätt än metall.

Så min fråga till er alla, vad skulle hända? Skulle båten stiga i vattnet eftersom den totala densiteten för allt på den har sänkts; Eller skulle båten sjunka eftersom mer vikt har lagts till?

issue got solveddd

Stephanie542

Inlägg av Stephanie542 » mån 12 jul 2021, 04:52

MichelKesin skrev:
lör 26 jun 2021, 18:04
Så min tanke är i grund och botten om du tar en metallbåt och lägger en trälåda inuti den för att båten skulle sjunka djupare i vattnet. Jag har ingen aning om hur allt detta fungerar, men det är bara vettigt i mitt sinne, men jag måste tänka på att en motsvarande träbåt skulle flyta mycket närmare ytan, uppenbarligen för att trä är mindre tätt än metall.

Så min fråga till er alla, vad skulle hända? Skulle båten stiga i vattnet eftersom den totala densiteten för allt på den har sänkts; Eller skulle båten sjunka eftersom mer vikt har lagts tillWalgreenslistens?
If an object's average density is less than that of the surrounding fluid, it will float. The reason is that the fluid, having a higher density, contains more mass and hence more weight in the same volume. The buoyant force, which equals the weight of the fluid displaced, is thus greater than the weight of the object.

Skriv svar