Var arméns avsättande av Evo Morales i Bolivia en kupp eller inte?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Låst
Nemesis

Var arméns avsättande av Evo Morales i Bolivia en kupp eller inte?

Inlägg av Nemesis » ons 19 aug 2020, 07:36

Har läst lite om valet i Bolivia förra året, som ledde till protester, och slutligen till att Evo Morales lämnade presidentposten efter protester och att armén vände sig emot honom.

De som stödjer Morales anser att det var en kupp, sannolikt med USA bakom, och att Bolivia under hans styre var en blomstrande demokrati. De som inte stödjer Morales anser att han inte hade rätt att ställa upp för en till mandatperiod, och att valet innehöll fusk.

Vilken ståndpunkt är mest korrekt?
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

Thomas P

Re: Var arméns avsättande av Evo Morales i Bolivia en kupp eller inte?

Inlägg av Thomas P » ons 19 aug 2020, 09:00

Ingendera sidan betedde sig fläckfritt. Morales borde inte fått ställa upp ett val till men sättet Áñez kom till makten och förhalat det nyval som egentligen var allt hon hade mandat att administrera var än värre. Mitt intryck är att Áñez är den som i mycket större omfattning överskridit sina befogenheter och agerat som representant för den gamla elit som förlorade i makt med Morales.

https://en.wikipedia.org/wiki/2019_Boli ... cal_crisis

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Var arméns avsättande av Evo Morales i Bolivia en kupp eller inte?

Inlägg av Tryggve » ons 19 aug 2020, 16:06

Tråden har anmälts som politik, och jag får nog hålla med om att denna passar bättre i politik-forumet. Som är stängt. Förvisso har vi sagt att vi ska tillåta samhällsvetenskap, men jag känner mig tveksam till att denna tråden är formulerad på ett sådant sätt.

Jag förstår att en del väldigt gärna vill diskutera politik. Men det finns andra forum för det.
Tråd låst.

Låst