Föreställningen att jurister oftast är advokater

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Föreställningen att jurister oftast är advokater

Inlägg av Moridin » tor 21 jun 2012, 16:47

Det är en vanligt förekommande övertygelse att betrakta jurister som advokater och ofta antas jurister vara advokater. Detta rimmar dock illa med verkligheten: det finns ungefär 35000 verksamma jurister i Sverige, men endast ungefär 4550 aktiva ledamöter (= aktiva advokater) i advokatsamfundet och endast dessa kan få kalla sin just advokater.

Varifrån kommer denna föreställning? I filmer och TV program är nog de flesta jurister som syns just advokater, men vad för andra bidragande faktorer kan det finnas?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Föreställningen att jurister oftast är advokater

Inlägg av kaxiga Z » tor 21 jun 2012, 16:58

Tack för piken! :mrgreen:

Advokater och åklagare var min fördom

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » tor 21 jun 2012, 17:05

De jurister som gemene man träffar på (som de vet är jurister i alla fall) är väl oftast advokater som ger juridisk rådgivning. Tror inte alla är medvetna om hur många jurister som jobbar på olika myndigheter och departement.

ingsve

Inlägg av ingsve » tor 21 jun 2012, 18:01

En orsak är väl att det engelska order för jurist är lawyer vilket även är den vanligaste översättningen av advokat i engelska. Så när man ser engelskspråkiga program eller dylikt så ser man som oftast ordet lawyer för alla möjliga jurister och då kopplas också översättningen advokat till de rollerna.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 21 jun 2012, 18:15

Alla som jobbar inom banksektorn sitter i kassan.
Alla som jobbar med telekom lagar telefoner.
o.s.v, o.s.v.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Trustor

Inlägg av Trustor » fre 22 jun 2012, 01:53

Tror att föreställningen kan kopplas till straffrätten. Många - nu är jag väldans anekdotisk - verkar förknippa juridik med just straffrätt och tror att det är vad folk jobbar med efter att läst juristprogrammet, politiskt är det också det som i särklass väcker mest känslor och diskuteras. Sedan kan spelfilm och media förmodligen klandras för missuppfattningen, det är inte sådär jätteofta - förståeligt nog - det görs en serie om kommunjuristen i Stockholms kamp med en rättsutredning om hygienkrav för korvgubbar eller juristen på Fonus arbete med en bodelning, det saknar väl den laddade stämningen som en sleazzzy försvarsadvokat mot en rakryggad och god åklagare har i en rättssal (som förvånande ofta tillämpar någon variant av amerikansk processrätt, försök gå fram och tillbaka i en svensk rättssal under pågående huvudförhandling och se hur ordförande reagerar).
Förmodligen betyder en välreglerad associations- och civilrätt mer för ett lands ekonomi och välmående än straffrätten, trotts det är det inte ofta det stormar kring förslag på att ändra aktiekapitalet, införa nya bolagsformer eller förändra konkursförfaranden. Det är visserligen delvis en välsignelse, men samtidigt rätt nedslående.
Det är förmodligen så att svenska jurister har en folkbildningsutmaning framför sig, det är inget vidare när medborgarna i ett land inte förstår hur de ska tillvarata sin rätt eller ens hur domstolarna eller lagstiftningsprocessen fungerar övergripande.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » fre 22 jun 2012, 07:43

Apropå amerikanskt processförfarande: Jag hade en föreläsning i "praktisk processföring" som gav ett lite roligt tips, visserligen gällande civilprocess men ändå. Föreläsaren tyckte att det kunde bli ganska tråkigt att bara sitta ner hela tiden och att man fick ut mycket mer om man fick vara uppe och röra på sig à la Ally McBeal. Men eftersom ordföranden oftast i bästa fall stirrade skeptiskt på honom och i värsta fall röt att han skulle sätta sig ned, blev han tvungen att vara kreativ. Därför gjorde han alltid, även när det inte behövdes, en powerpoint-presentation för att presentera fallet och en till slutpläderingen. Presentationen fyllde han med slides som var utförda på så sätt att han blev tvungen att gå fram peka på dem. Då fick han några karismatiska bensträckare per huvudförhandling, medans motståndarsidan fick sitta och uggla hela tiden.

garozzo

Inlägg av garozzo » fre 22 jun 2012, 07:53

Alla som jobbar inom banksektorn sitter i kassan.
Alla som jobbar med telekom lagar telefoner.
o.s.v, o.s.v.
Alla som jobbar på ett socialkontor betalar ut socialbidrag.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » fre 22 jun 2012, 10:46

Ingen aning om denna föreställning ens finns. Det enda jag vet är att de jurister jag känner verkar bli lite småpurkna om man kallar dem för "jurist", det ska heta advokat, åklagare, kronofogde o.s.v.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » fre 22 jun 2012, 11:48

Fritiof Nilsson piraten var egentligen advokat.
Nilsson utbildade sig till jurist vid Lunds universitet 1914–18, där dottern Eivor föddes 1915, vilket Nilsson fick kännedom om först på 1930-talet. Han arbetade på advokatbyrå i Stockholm 1919–21 och som advokat i Tranås 1921–31. Tiden i Tranås blev den verkliga startpunkten för Piratens litterära bana. En stor del av sin lediga tid ägnade han sig åt historieberättande med en nära vän. Tiden på advokatbyrån inskränkte sig till några timmar per dag. Dock ansågs han vara en skicklig advokat och därtill mycket underhållande i rätten, något av en domstolsclown.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fritiof_Nilsson_Piraten

ingsve

Inlägg av ingsve » fre 22 jun 2012, 14:45

Victor_Von_Doom skrev:Det enda jag vet är att de jurister jag känner verkar bli lite småpurkna om man kallar dem för "jurist", det ska heta advokat, åklagare, kronofogde o.s.v.
Ja, det är väl kanske inte jättevanligt att folk kallas enligt sin examen åtminstone inte när det är en ämnesexamen snarare än en yrkesexamen. Jag vet själv att som fysiker så finns det ett problem med identitet gällande vad en fysiker arbetar med såvida det inte rör sig om akademin. När man gjort undersökningar om vilka företag som anställer fysiker så vet många företag inte ens om att de har en fysiker anställd. Istället har fysiker tjänster som tekniker, ingenjör, programmerare, konstruktör, projektledare, analytiker, osv.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 22 jun 2012, 17:09

Jurist är inte en skyddad titel, vem som helst kan kalla sig det (Och alltför många gör det!)

http://www.advokatsamfundet.se/Behover- ... n-advokat/

Trustor

Inlägg av Trustor » lör 23 jun 2012, 00:12

Victor_Von_Doom skrev:Ingen aning om denna föreställning ens finns. Det enda jag vet är att de jurister jag känner verkar bli lite småpurkna om man kallar dem för "jurist", det ska heta advokat, åklagare, kronofogde o.s.v.
Kronofogde är kanske det märkligaste man kan göra som jurist. "Hej jag har suttit ting men jag vill undvika att tjäna pengar och vill gärna jobba med trasiga människor, KFM är något för mig." Tror inte ens att de lyckas få sökande till tjänsterna ö.h.t.. Men det finns folk till allt.
Gambit skrev:Apropå amerikanskt processförfarande8[... ]/quote]

Jag tycker det roligaste som händer i en svensk rättsal är när någon reser sig upp och ordföranden halvvrålar "Sitt ner!", generellt sett är en åklagare bland det tråkigaste som uppenbarar sig i salen, ofta halvliggande och garanterat läsande innantill. Det vore skoj med lite mer "Danny Crane!". OK en riktig rättshaverist som företräder sig själv kan vara underhållande, men det saknar den riktiga nerven.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » sön 24 jun 2012, 12:25

Hur definieras "jurist" respektive "advokat"?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 24 jun 2012, 12:39

Erland skrev:Hur definieras "jurist" respektive "advokat"?
Jurist = någon som har en jur. kand.
Advokat = ledamot i advokatsamfundet.

men så finns det ju som sagt folk som kallar sig jurister utan att vara det.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Skriv svar