Behöver vi en kulturkanon??

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Post Reply
AmbatiRaydu
Behöver vi en kulturkanon??

Post by AmbatiRaydu » Thu 14 Oct 2021, 06:58

Ebba Bush Thor blev utsatt för ett litet "attentat" i Aktuellt onsdag 15/11.
Hon framförde kravet att man skall införa en "kulturkanon", med böcker som skall vara obligatoriska i skolan.

Programledaren frågade henne då om hon kunde vilka som skrivit Gösta Berlings saga, Giftas och Gentlemän.
Bush Thor kunde inte någon av författarna, vilket hon förklarade med att hon inte läst någon av böckerna.
jag kunde alla tre författarna, men i likhet med henne har jag inte läst böckerna.
Vad tycker ni:
Behövs det en "kanon", och vilka böcker skall i så fall ingå?

Erland

Re: Behöver vi en kulturkanon??

Post by Erland » Thu 14 Oct 2021, 14:21

AmbatiRaydu wrote:
Thu 14 Oct 2021, 06:58
Ebba Bush Thor blev utsatt för ett litet "attentat" i Aktuellt onsdag 15/11.
Du borde kanske påpeka att det var fyra år sen detta hände, 15/11 2017. Ebba heter inte ens Thor längre.

Procentaren

Post by Procentaren » Thu 14 Oct 2021, 21:09

Kopia av gammalt inlägg.
https://forum.vof.se/viewtopic.php?f=37 ... or#p722508

Den gången kom följande svar. Jag har inte läst någon av dem.
.. Georges Bataille Thomas Tranströmer Pär Thorell Bertil Andersson Sigge Starck Andre Breton ... Böcklin George Grosz Marinetti Roger Fry Kate Bush Steve McQueen Gary Moore Gary Oldman Harvey ... Anders Wellton Olle Wallin Karl Ludwig Wiechel Ebba Bernt Ulla Viotti Lena Zachrisson Elde Arnfinn ...
Sigge Stark är ju intressant
Sigge Stark – Sveriges mest produktiva, utskällda och lästa författare
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sigge_Stark

dann

Post by dann » Wed 20 Oct 2021, 10:40

It ought to be clear by now that the majority of posts by posters joining the VoF forum very recently are commercial bots. Now, all we have to do is wait for the next post from the bot with the commercial links that were the whole point of the OP.
"issue got solved" or something like that.

En till medlem

Post by En till medlem » Fri 29 Oct 2021, 20:02

Nej, Sverige behöver ingen kulturkanon.

Jag är ganska allergisk mot statlig inblandning i kulturen. Det får mig att tänka på alla de som tjatade om vilka författare som de tyckte var kultur, men att Bertböckerna som jag själv tyckte var roliga skulle vara sämre kultur. Vuxenvärlden skall vara glada om barn överhuvudtaget läser (eller gör något annat ofarligt, som idrottar, leker eller till och med spelar TV-spel, de flesta kan fantksit skilja dikt och verklighet) och inte är ute och röker, snusar, super, knarkar, slåss och inleder karriärer som kriminella.

Post Reply