Biosemiotik

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Gavia

Biosemiotik

Inlägg av Gavia » tis 02 mar 2021, 20:01

Vad anser ni om Biosemiotik ?
En ( jag gissar för många okänd ) vetenskapsgren som vuxit fram de senaste decennierna. Som namnet anger så är det en kombination av semiotik och biologi. Hur mening och betydelse vuxit fram evolutionärt.
De riktar sig dels mot biologin, där de menar att levande organismer inte fullt ut kan beskrivas från biokemisk synvinkel (även om många av dem är biokemister), utan det är tecknet ( att något tolkas som något ) som är kännetecknande för liv.
De riktar sig även mot den klassiska semiotiken som de menar får ett bättre fundament om man förstår semiotikens rötter ( människan är inte den enda organism som tolkar världen).
Det blir lättare att förstå hur intentionalitet , subjektivt erfarande , ”agency” och mentala fenomen har uppstått och utvecklats om man ser levande organismer som semiotiska aktörer.
Det vore intressant att höra vad man i forum som detta, spontant tänker, när ni läser detta .

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Biosemiotik

Inlägg av Vitnir » ons 03 mar 2021, 09:47

Jag har nu läst wikipediasidan och förstår inte vad det handlar om. Inte på ett praktiskt plan i verkliga livet även om jag kan förstå att det är något man kan studera.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Sören F

Inlägg av Sören F » fre 05 mar 2021, 12:32

Gavia skrev:
tis 02 mar 2021, 20:01
intressant att höra ... spontant tänker
Att det (att utveckla en bio-avdelning så) liknar det som filosofiämnet kallar sin "naturalisering". Jag stötte på det (hos Finn Collin) längs en egen resa epistemologi > socialepistemologi > statsvetenskap. Sådan måste inte handla om biologi, utan kan bestå i sociologi, psykologi, bara - vetenskapligande.

Att det inom humaniora, där man vill tillämpas, "få jobb", tycks lite extra synd om semiotiken så svårt som man har att koppla sin helhet till nånting i den konkurrensen. Och ändå kommer man ur en sån: "allt är ju semiotik!"-uppenbarelse.

Att semiotiken finns där lik en bibliotekets helt oupptäckta, bortglömda, låsta, ostädade, sidoflygel, med lärosäten och allt bara att sätta sig i för den hugade, t ex en produktiv annan gigant som Weekendavisens Frederik Stiernfeldt. Här är han ute i en biovariant. Ibland är han precis vad som behövs - tror han i sin idehistoria förklarat hur postmodernism/strukturalism kommit och gått i vågor ända sen antiken.

En fråga som då anmäler sig är vad du själv tänker kanske använda den till.

Gavia

Inlägg av Gavia » sön 07 mar 2021, 16:30

Vitnir skrev:
ons 03 mar 2021, 09:47
förstår inte vad det handlar om. Inte på ett praktiskt plan i verkliga livet
Biosemiotiker kritiserar den rådande mekanistiska natursynen inom naturvetenskapen. Levande organismer beter sig som om de har avsikter, biologin måste på något sätt hantera den uppenbara, men tabubelagda, teleologiska (målinriktade) aspekten av liv.
Den gängse tolkningen är att organismer uppträder ”som om” beteendet är målriktat , men det är egentligen en chimär. Det handlar om genetiska program som selekterats fram.
Biosemiotikerna menar att det är en felaktig beskrivning av vad liv är .

Har denna mekanistiska natursyn någon relevans för dig "i det dagliga livet "
Tja ? :
Jag kan ge några exempel 1) Adreas Weber biolog och filosof Har myntat ett begrepp: Enlivenment ( en slags Enlightment 2.0 )som bl a bygger på biosemiotik. Lite provocerande säger han att vårt rationella tänkande är en ideologi som fokuserar på död materia ,vilket han ser som en av orsakerna till de problem världen står inför . Om han har rätt så skulle det i din (eller dina efterkommande ) värld bli en aning bättre.
( lite intressant att Ulf Danielsson också tar upp problemet hur naturvetenskapen blivit fokuserad på det döda och missat vad liv är - fast han inte direkt refererar till biosemiotiken.)

2) Psyko-neuro-immunologin ( hur mentala tillstånd, nervsystem och immunsystem påverkar varandra) skulle enligt Jesper Hoffmeyer med biosemiotiska teorier få ett bättre verktyg att förstå vad som händer. Om han har rätt skulle det i något avseende leda till en bätte sjukvård.

Gavia

Inlägg av Gavia » sön 07 mar 2021, 16:54

Sören F skrev:
fre 05 mar 2021, 12:32
Gavia skrev:
tis 02 mar 2021, 20:01
intressant att höra ... spontant tänker
filosofiämnet kallar sin "naturalisering".

annan gigant som Weekendavisens Frederik Stiernfeldt.

En fråga som då anmäler sig är vad du själv tänker kanske använda den till.
Jag är intresserad av hur världen fungerar. Hur Kultur växt ur Natur.
Hur den djupa klyftan mellan Naturvetenskap (där naturlagarna beskriver hur världen fungerar ) och Humanvetenskap (där begrepp som mening, avsikt, tolkning är hörnstenar) kan överbryggas . Även om man är överens om att människan är en produkt av en biokulturell evolution - så hamnar oftast man oftast i det ena lägret " allt är kultur" eller " allt är biologi (=gener)" .

Biologin borde vara en brygga. Biosemiotiken är definitivt en sådan.
Jag tror den den finns allvarliga "feltänk" inom biologin och tyckte det var intressant och höra om någon här hört talas om biosemiotik. Språkvetaren Fredrik Stjernfeldt var med i de biologer ( Hoffmeyer , Emmeche och Brier ) och fysikern Voetmann Christiansen i Köpenhamn som började diskutera dessa frågor någon gång på 80-talet. Till slut fann de andra som tänkt funderat över liknande frågor. Därför är biosemiotik något självklart i vårt södra grannland - men här totalt okänt.

Användarvisningsbild
Sören F

Inlägg av Sören F » sön 07 mar 2021, 22:43

Fast jag inte hade hört om just biosemiotik, så misstänker jag utifrån din beskrivning att det heller inte vore till att vara t ex brofäste natur-kultur där som vare sig semiotik eller biosemiotik skulle behövas egentligen. Det utesluter inte att där säkert kan hittas nyttigheter skrivna.

Istället tror jag humaniora med tiden har funnit sig i att inte vara så väsensskilt ändå, att det t ex inte behövs någon särskild annorlunda vetenskaplighet till just den, väldigt skild från den som används till natur- och samhällsvetenskaper, inkl biologi där nånstans emellan. Man rör sig bara allt längre från naturlagar typ och in mot sammanhang som är komplexa mest, men som ändå låter sig angripas vetenskapligt.

De danskar jag nämnde har också sammanställt en antologi: Kampen om Disciplinerne, där en del kapitel åtminstone för mig kommit väl till pass när jag börjat tänka skriva av mig i det där gränsområdet socialepistemologi-statsvetenskap. Om att och hur humanisten operationaliserar sin hypotes mm. (Också det om vetenskapligheterna står där.)

Men humaniora har varit extra bra på att avföda hela återvändsgränder till skolor. STS (Science and Technology Studies) behandlar vi lite så i den mån den inte är veritistisk. Semiotik och postmodernism/konstruktivism också, och critical whatever, i den mån de tror sig vara helgjutna nödvändigheter som ska vara just anti-veritister. Man ignorerar då deras helheter, iofs utan att helt blunda för dem i varje detalj. Men alltså, hellre sociologi, psykologi, historia (inkl litteratur-, kultur-, religions-, ide-), statsvetenskap; där ryms det mesta.

Ulf Danielsson läste jag lite populärt av ca 10 år sen. Han har senare närmat sig biologi via det om liv i rymden tror jag, fast det väl är vare sig partikelfysik eller kosmologi som han skrev om det då. Då får han lov att hämta in det nya från grunden och kan inte riktigt använda så mycket av fysiken från förr skulle jag tro.

Gavia

Inlägg av Gavia » mån 08 mar 2021, 15:47

Sören F skrev:
sön 07 mar 2021, 22:43

Ulf Danielsson läste jag får han lov att hämta in det nya från grunden och kan inte riktigt använda så mycket av fysiken från förr skulle jag tro.
Jo men han anser att fysiken måste utvecklas Subjektiva upplevelser har väl normalt inte fallit inom fysikens område Han refererar en hel del till fenomenologin :
" ...vår subjektiva upplevelse hör till de fenomen där helt nya förhållningssätt kommer att vara avgörande . Detta gäller även skillnaden mellan levande organismer och döda maskiner. Det handlar inte om små detaljer utan om paradigmskiften av samma dignitet som när Newton formulerade mekaniken eller när kvantfysiken och relativitetsteorin lades fram." s 9
ÄVen att fysiken borde kolla mer på livsprocesser :
"Det finns empiriska skäl att tro det är någonting speciellt med livet som våra modeller ännu inte lyckats fånga. Det gäller också det inre subjektiva själv som man kan anta finnas representerat också hos andra livsformer ." s 32
Jag försökte fiska efter om någon i detta forum var intresserad av Robert Rosen som Danielsson skriver en hel del om - men det verkar ingen vara

Användarvisningsbild
Sören F

Inlägg av Sören F » mån 08 mar 2021, 16:43

Ok, han är inne på en långkörare bland olösta problem närhelst de ska listas: medvetandet, att det inte har fått sin motsv DNA-upptäckt, hur det egentligen fungerar. Och ingen ser hur det skulle gå till ens, att lösa, Ulf D lika lite som någon annan antar jag, trots fysikbakgrund, och man törs nästan förmoda att det heller inte är där hans egentliga forskningsinsats ligger idag ens, att han snarare bara uppmuntrats bre ut sig på området stora frågor s a s.

Jag hade hört honom på radio inte länge sen också om liv i rymden, så jag tänkte nu här, kanske felaktigt, att det var via det området han kommit in på biosemiotik e l.

Skriv svar