Julbelysning transformator/adapter

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Mirella

Julbelysning transformator/adapter

Inlägg av Mirella » fre 27 nov 2020, 15:56

Jag har googlat sönder Google men blir inte klokare jag fattar ingenting om el men blivit liiite lärd efter mitt sökande hoppas någon här kan svara bättre ! :lol:

Jag har två stycken svindyra ljusstakar med endast tre lampor per ljusstake.. jag har lyckats slarva bort en transformator/ adapter olyckligtvis... har letat ihjäl mig förra året efter en ny adapter men i för jäves verkar det som... min far kom med den briljanta idén att koppla ihop båda stakarna till den enda stackars adaptern jag hade fast jag var mkt osäker på detta .. men jag litade halvt på honom för jag kan ju inget om el...

Hur som helst det funka en kvart sen slockna båda o ingen av dom funkar.. har läst mig till att han antagligen bränt adaptern ...

Jag ville veta vad alla siffror o benämningar betydde så googlade... har då kommit fram till att det går att ha en starkare adapter än den som hör till...

På Min adapter står det
AC ADAPTER

24V ~ 250mA 6VA

Alltså kan jag ha en adapter med högre mA o högre VA
MEEEEN... jag hittar ingen 24V !!ingen
Och jag förstår ju att det måste vara samma 24V..
Där sitter ledlampor i nu TROR jag.. är det därför det måste vara 24V ??
Kan man inte ha vanliga gamla hederliga lampor i staken och då ha en annan volt på adaptern ???
Eller jaa jag har ingen aning om vad jag svamlar om men försöker att hitta alla möjliga lösningar för jag vill dom ska funka .. jag vill inte kasta dom för dom är sååå fina smide med rosor.. o dyra .. iaf för min plånbok ...
Finns det ngn lösning på mitt problem eftersom en likadan transformator finns inte att köpa !!
Sen en grej till, fassan som anser sig kunna det här 🤩 kapa ju sladdarna till stakarna.. OM jag löser det med adapter är det bara att tvinna tillbaka ”kontakten” å på med eltejp?? Är det riskfritt 😱😂😂
Hoppas jag får liv i stakarna om inte denna julen så kanske iaf till nästa.. annars så vet jag att det är kört o så behöver dom inte stå o lipa åt mig i fönsterna mera o retas utan då får dom åka på tippen.. orkar inte se dom 😂
Tack för mig

Användarvisningsbild
Procentaren

Re: Julbelysning transformator/adapter

Inlägg av Procentaren » fre 27 nov 2020, 18:04

Mirella skrev:
fre 27 nov 2020, 15:56
På Min adapter står det
AC ADAPTER
24V ~ 250mA 6VA
AC betyder växelström (Alternating Current). Till skillnad från DC (Direct Current) som är detsamma som likström.

Växelström har man i vägguttagen, fast då är det 230 Volt. Pilla inte med det utan kunskaper !
Likström får man från batterier, eller de flesta adaptrar. En adapter gör om 230 Volt växelspänning till önskad lägre spänning för apparaten.

6 VA är den effekt som din adapter kan (kunde :( ) ge. Alltså hur starka lampor den orkar driva.
Watt är detsamma som VA. Det betyder effekt i båda fallen. Men man brukar skriva VA när det gäller växelström.

Här finns en liten kurs om det här med spänning och ström.
https://www.youtube.com/watch?v=TJXMJzultS4

Jag hittade en adapter liknande din med växelström, hos Kjell & Co Artnr: 44895 24 Volt AC 20 Watt. (Watt är effekten).
De har även en adapter 44789 .Men den ger 24 Volt DC (likspänning).
I ditt fall när bara är lampor som skall lysa, så kvittar det egentligen om det är lik- eller växelström.

Det är riktigt att det gör inget om adaptern är kraftigare än vad det står på originalet. Det innebär bara att den orkar ge mer ström (mer effekt).
Det viktiga är spänningen. 24 Volt i ditt fall.
Det skall gå bra att koppla ihop två ljusstakar, om bara adaptern klarar av att ge dubbelt så mycket ström.

Att tvinna ihop trådarna är nog ingen bra lösning. Det kan bli varmt om det börjar bli dålig kontakt.
Kjell har även kopplingslister. Artikelnr: 39072

Men sen var det det här med om det är LED eller vanliga glödlampor ? En LED leder bara ström åt ett håll.
Om du sätter en adapter med DC och det inte lyser, så vänd på trådarna.

För att krångla till det ytterligare så tror jag att om du sätter en DC-adapter, skall man ha halva spänningen. Alltså 12 Volt DC.
Förklaringen är att växelströmmen växlar riktning 50 gånger/Sekund, och en LED leder bara ström i ena riktningen.
En adapter för 12 Volt DC är nog lättare och billigare att hitta.

Skriv svar