Kvalitativa reaktioner av flervärda alkoholer.

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Låst
ehanpaul8

Kvalitativa reaktioner av flervärda alkoholer.

Inlägg av ehanpaul8 » mån 05 okt 2020, 13:29

Så detta är en del av större problem från min lärobok, men det är bara den här delen som jag inte kan få, om någon skulle kunna hjälpa mig skulle jag vara riktigt tacksam. Reaktionen är mellan vinsyra och Cu (OH) 2. Tanken var att differentiera äppelsyra och vinsyra. Tanken är att vinsyran också är en flervärd alkohol (den har två -OH-grupper), varför en reaktion kommer att äga rum och lösningen blir mörkblå. Det är här problemet uppstår de vill att jag ska namnge produkten av reaktionen enligt IUPAC-reglerna. Från vad jag vet att Cu2 + ska binda till -OH-grupperna, men jag har ingen aning om hur man ska namnge det, om jag heter koppar 2,3-dihydroxibutandioat är det som om Cu2 + har bundits till -COOH-grupperna, men det här är en kvalitativ reaktion för att hitta flervärd alkohol, så koppar måste binda till -OH-grupperna .... Jag vet bara inte ... om någon kunde hjälpa mig skulle jag verkligen uppskatta det, för jag behöver svaret i morgon .

Tack på förhand!

cleve

Re: Kvalitativa reaktioner av flervärda alkoholer.

Inlägg av cleve » mån 05 okt 2020, 15:41

För att skilja äppelsyra från vinsyra.

Låt syran reagera med resorsinol i närvaro av konc. svavelsyra. Svag upphettning. ca 50C
Äppelsyra bildar då umbelliferon som är kraftigt fluorescerande. Vinsyra reagerar inte.

cleve

Inlägg av cleve » mån 05 okt 2020, 16:30

Koppar bildar mörkblåa lösningar med många organiska ämnen exempelvis glycerol, citronsyra, vinsyra. Särskilt i alkalisk lösning. Någon speciell kemisk förening är det inte som bildas. De organiska ämnena tar upp en del av platsen där vattenmolekyler annars skulle befinna sig. I alkalisk lösning reduceras koppar lätt till koppar(I)oxid.

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » tis 06 okt 2020, 19:42

ehanpaul8 luktar maskinöversättning / bot tycker jag...

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 06 okt 2020, 22:14

Reklamlänk i signaturen tilllagd, verkar mycket riktigt vara en bot. Som jag också misstänkte, med tanke på användarnamn och textens kvalité, men jag var inte säker. Länk borttagen, ts bannad

Låst