Om det fanns en behållare med mycket olja och lite vatten, skulle då allt vattnet klumpas ihop?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Låst
lukahils2

Om det fanns en behållare med mycket olja och lite vatten, skulle då allt vattnet klumpas ihop?

Inlägg av lukahils2 » tis 29 sep 2020, 08:02

Jag undrade om det här. Skulle detta vara motsatsen eller den hydrofoba effekten eller i grunden av samma anledning? Jag tänkte att det skulle klumpas ihop för att det att bilda burar runt icke-polära molekyler inte skulle vara entropiskt gynnsamt för de icke-polära molekylerna eftersom de skulle vilja interagera med varandra med vander waal-krafter, eller hur? Så det vore bättre om allt vattnet klumpades ihop till en liten klump.

cleve

Re: Om det fanns en behållare med mycket olja och lite vatten, skulle då allt vattnet klumpas ihop?

Inlägg av cleve » tis 29 sep 2020, 08:07

Häll i en droppe vatten i ett glas med rapsolja.
Visst håller vattendroppen ihop.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Re: Om det fanns en behållare med mycket olja och lite vatten, skulle då allt vattnet klumpas ihop?

Inlägg av skunkjobb » tis 29 sep 2020, 22:36

Börja med att fila lite på dina formuleringar så man slipper få ont i huvudet.

Annars så ja, vattnet som har högre densitet än oljan (det finns oljor med högre densitet än vatten men de flesta oljor är ju lättare än vatten) kommer att lägga sig på botten av behållaren och så fort vattendropparna råkar komma tillräckligt nära varandra så klumpas de ihop till en större vattensamling som bara låter sig slås sönder om man vispar någorlunda kraftigt.

Detta är ju ett välkänt problem i bensin- och dieseltankar där vatten samlas på botten och där sugs bränslet ut till motorn så man får motorstopp om det är för mycket vatten på botten. På min ena båt har jag ett par vattenavskiljare på rören från tankarna. Det är bara en burk med en genomskinlig glaskopp i botten där vattnet blir liggande så man ser det och kan dränera ut skiten innan det når motorn. En gång var det så mycket vatten så koppen blev full varpå vattnet gick vidare till motorn i alla fall, inte bra. I bensin (som ju i sig är opolärt som olja) funkar alkohol ungefär som ett emulgeringsmedel som gör att vattnet blandas ut i hela volymen istället för att lägga sig på botten och kan därför åka vidare till motorn utan att orsaka problem. För diesel är detta dock inte lämpligt, av vilket skäl vet jag inte riktigt, förmodligen mer motortekniskt än kemiskt.

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » tis 06 okt 2020, 23:08

Bot igen... De är ändå ganska avancerade på att fejka poster. Verkar lite som de tar från engelskt forum och automatöversätter? Användarnamnen följer dock liknande mönster mellan fejkposter...

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 07 okt 2020, 16:32

Jepp, bot igen. Trodde väl det först med tanke på användarnamn och textens kvalité, men man vet ju aldrig.

Låst