Effektiva brandväggar hade räddat delar av polarbröd ?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
cleve

Effektiva brandväggar hade räddat delar av polarbröd ?

Inlägg av cleve » tis 01 sep 2020, 08:16

Här har vi sett exempel på en brand som har spridits över hela anläggningen.

Förmodligen spridning via taket.

Nog borde väl brandväggarna gå högre upp än taket. Gärna 4 meter högre än taket.

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Effektiva brandväggar hade räddat delar av polarbröd ?

Inlägg av Johannes » tis 01 sep 2020, 09:29

Räcker det kanske med en tråd i ämnet?

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 01 sep 2020, 10:41

En så kallad brandvägg är bara avsedd att fördröja branden, vad jag vet i alla fall.
Det som verkligen fungerar är sprinklersystem. De är inte helt oproblematiska heller, det händer att folk utlöser dem av okunskap, slarv eller på pin kiv.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tis 01 sep 2020, 11:08

Jag tänker tillbaka på en anläggning jag själv var med och byggde för några år sedan. Vi hade en stor lokal där brännbart material lagrades och sedan en skruvtransportör som förde materialet vidare till själva processlokalen. Väggen mellan dessa skulle vara utförd i brandklass REI 90-M vilket betyder att den ska behålla sin strukturella bärförmåga, vara tät och så isolerande att den inte blir för het på den sida där det inte brinner samt att den ska klara viss extern mekanisk belastning vid en standardbrand under 90 minuter.

Väggen i sig var av betong och uppfyllde säkert kraven men genomföringen för transportören var ju ett stort jäkla hål i väggen som inte var tätt för fem öre. I det s.k. brandkonceptet, framtaget av brandkonsult före byggnationen stod att öppningen fick vara 1,2x1,2 m och inga onödiga glipor runt transportören samt att transportören skulle stoppas vid utlöst brandlarm. I verkligheten blev det så stora hål att en människa kunde ta sig förbi vid sidan av transportören och jag vet inte om det där med stopp vid brandlarm någonsin testades. Både jag och beställaren undrade om det verkligen var ok med så stort hål i väggen varpå projektledaren sa att allt var i enlighet med "brandkonceptet". Egentligen tror jag inte det var det.

En annan anläggning jag varit med på drabbades verkligen av brand (troligen pga. en oförutsedd kemisk reaktion) och där visade det sig också att brandcellen inte höll måttet. Branden höll där på att sprida sig via taket som skulle hålla EI60 och hela huset blev rökskadat även om man lyckades hindra allt för stor brandspridning.

Kort sagt kan det finnas stora brister i hur brandsektionering verkligen utförs som gör att brandspridning kan ske tämligen obehindrat där det inte var tänkt att så skulle kunna ske. Det blir inte alltid så bra som det ser ut på pappret.

Riktig fungerande sektionering hade säkert räddat en stor del av Polarbröds bageri också, det faktum att i stort sett hela rasket brann ner (och upp) ser jag som ett säkert tecken på att sektionering antingen inte fanns (fast det skulle knappast ha tillåtits i bygglovet) eller inte fungerade som det var tänkt. Det är exempelvis knepigt med bandtransportörer som passerar genom brandväggar även om det går att lösa.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tis 01 sep 2020, 20:28

Jag hittade att det finns en hel del fiffiga lösningar på brandsäker passage av transportörer genom brandväggar: https://www.overhead-doors.com/hubfs/St ... 2016_1.pdf

Det kan göras även för transportband som löper obrutna genom väggen med hjälp av olika sorters spjäll/luckor. En häftig lösning ifall det är risk att transportören stannar med en massa prylar på bandet som är i vägen så en lucka inte kan stänga ordentligt är en kort tunnel vid passagen genom väggen. Vid utlöst brandlarm stoppas bandet och tunneln fylls med brandtåligt skum som tätar runt föremålen på bandet.

Skriv svar