Hur räknar man våningar?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Micke

Hur räknar man våningar?

Inlägg av Micke » lör 04 okt 2008, 18:41

Jag har ibland stött på förvirring när det gäller vilken våning man bor på.

Jag själv räknar trappor till den aktuella lägenheten, om man måste gå tre trappor (av våningsstorlek) till en aktuell lägenhet så är min åsikt att lägenheten befinner sig på tredje våningen. Går man inga trappor alls så är lägenheten på bottenvåningen (eller våning 0).

Andra räknar bottenvåningen som våning 1, vilket innebär att om jag bor tre trappor upp så hamnar jag på fjärde våningen, dvs antal trappor +1.

Tittar man på namnskyltarna i olika trappuppgångar så kan man se båda varianterna, på vissa ställen är BV = våning 1, där jag bor räknas BV som 0.

Finns det något som är rätt och fel här eller är det anarkin som gäller?

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: Hur räknar man våningar?

Inlägg av Suresh » lör 04 okt 2008, 18:44

Det finns ett par olika standards beroende på hur olika språk hanterar det där. Engelsmännen talar ju om "Ground floor" där vi säger bottenvåning eller våning 1, medan deras "first floor" är vår svenska våning 2.

(blev osäker på det där med engelskan, men hittade inget säkert svar på google. I vart fall är ju andra våningen samma sak som en trappa upp - och det är det som ställer till det)

Så om det skall vara en nolla eller en etta på bottenvåningen beror på hur pass anglosaxisk fastighetesägaren känner sig.
Senast redigerad av 1 Suresh, redigerad totalt 0 gånger.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
ErikS

Inlägg av ErikS » lör 04 okt 2008, 18:51

I det hus jag bor har vi den högst märkliga numreringen (nerifrån och upp): BV, BV1, BV2(!?), 1 ,2, 3...

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » lör 04 okt 2008, 19:43

Micke skrev:Finns det något som är rätt och fel här eller är det anarkin som gäller?
Anarkin gäller. Vänligen skicka frågan till närmaste Emma Goldman fan.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Dudde

Inlägg av Dudde » lör 04 okt 2008, 22:46

Det logiska borde ju vara att räkna den första våningen som våning 1. Om man ska räkna hur många våningar ett hus har så ska man ju räkna alla våningar. Den som man då börjar med blir våning 1.

Sedan kan det ju finnas källarvåningar också. Dessa ska också räknas, men dessa lägger man till sist, så ingen av dessa kan bli våning 1.

Alltså först räkna antalet våningar ovan jord, med start nerifrån: 1, 2, 3 osv. Nummer 1 är Våning 1. Vill man kan man kalla denna för bottenvåning, men då ska numreringen vara BV, 2, 3 osv.

Därefter källarplanen angivna KV (första källarvåningen räknad ovanifrån och gradvis djupare ner i marken) KV2, KV3 osv...

Aslätt! :D

/Dudde
Meningen med livet är att söka maximal njutning i nuet. Alla som påstår något annat ljuger.

"Jag är trött på att vara snäll, vidsynt och förstående mot folk som är dumma, trångsynta och oförstående."
- Lisa Magnusson

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » lör 04 okt 2008, 22:53

Dudde skrev:Det logiska borde ju vara att räkna den första våningen som våning 1. Om man ska räkna hur många våningar ett hus har så ska man ju räkna alla våningar. Den som man då börjar med blir våning 1.

Sedan kan det ju finnas källarvåningar också. Dessa ska också räknas, men dessa lägger man till sist, så ingen av dessa kan bli våning 1.

Alltså först räkna antalet våningar ovan jord, med start nerifrån: 1, 2, 3 osv. Nummer 1 är Våning 1. Vill man kan man kalla denna för bottenvåning, men då ska numreringen vara BV, 2, 3 osv.

Därefter källarplanen angivna KV (första källarvåningen räknad ovanifrån och gradvis djupare ner i marken) KV2, KV3 osv...

/Dudde
Hus byggda i sluttning då? Huset innehållandes pediatriken i uppsala t ex har tre plan inkl entre-planet ovan jord från ena sidan. På andra sidan är tre våningar till framme.
De har namnen:
2
1
BV (huvudentrén)
NBV
S
KV (kulvertplan... men öppnar man en dörr står man på gatan vid foten av huset).
(har jag för mig.)Förvirrande först.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Användarvisningsbild
Micke

Inlägg av Micke » lör 04 okt 2008, 23:07

Dudde skrev:Det logiska borde ju vara att räkna den första våningen som våning 1. Om man ska räkna hur många våningar ett hus har så ska man ju räkna alla våningar. Den som man då börjar med blir våning 1.

//....//

/Dudde
Njaä. Man säger normalt att man bor på t.ex 5 tarppor upp eller på 5:e våningen. Bor jag 5 trappor upp säger jag inte att jag bor på 6:e våningen. Bor jag på bottenvåningen kan jag ju knappast säga att jag bor en trappa upp. det kanske inte finns ett enda trappsteg dit jag bor.

Användarvisningsbild
Micke

Inlägg av Micke » lör 04 okt 2008, 23:21

jayeye skrev:Hus byggda i sluttning då? Huset innehållandes pediatriken i uppsala t ex har tre plan inkl entre-planet ovan jord från ena sidan. På andra sidan är tre våningar till framme.
De har namnen:
2
1
BV (huvudentrén)
NBV
S
KV (kulvertplan... men öppnar man en dörr står man på gatan vid foten av huset).
Sådana knäppa knashus får nog ha sin egen standard. Jag har iofs tidigare bott i ett hus på bottenvåningen på entrenivå men där baksidan av huset hade sitt entreplan en trappa ner under min lägenjet. Jag minns inte hur våningarna räknades där.

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Inlägg av emanuel1972 » sön 05 okt 2008, 01:19

I mitt hus är BV (E) 0. Dvs. E, 1, 2, 3, 4. Vi bor på tredje våningen och det är tre trappor upp. C-programmeraren i mig jublar. (http://en.wikipedia.org/wiki/Array#Inde ... st_element)
# dd if=/dev/urandom of=/dev/sda bs=512

Sape

Inlägg av Sape » sön 05 okt 2008, 04:20

Micke skrev:Njaä. Man säger normalt att man bor på t.ex 5 tarppor upp eller på 5:e våningen. Bor jag 5 trappor upp säger jag inte att jag bor på 6:e våningen. Bor jag på bottenvåningen kan jag ju knappast säga att jag bor en trappa upp. det kanske inte finns ett enda trappsteg dit jag bor.
Men... du verkar ju i alla fall ha klart för dig hur du vill ha det. För dig verkar ju en trappa upp vara lika med våning 1, två trappor upp = vån 2 etc. Så bra, där har du din standard som du inte verkar kunna slita dig från. Råder det någon tvekan någon gång så varför inte fråga då?

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » sön 05 okt 2008, 09:45

Frågan får mig genast att tänka på en SF-novell jag läste för några år sedan.

Den handlade om en fastighetsskötare, som fick en kund som ville hyra våning 13 i en skyskrapa.
Trots att man hoppat över 13 när man numrerat våningarna.

Kunden var tydligen påstridig, så han fick ett hyreskontrakt på våning 13.
Och det började komma hantverkare som tog hissen till den här våningen. Inga problem.
Fastighetsskötaren fattade ingenting. Han försökte följa med några jobbare upp, men då fanns det plötsligt ingen hissknapp 13.
Hantverkarna morrade och fattade ingenting. Ändå till fastighetsskötaren lämnade hissen, då gick det bra.

Till slut fattade han att våning 13 existerade bara om man hade ett verkligt ärende dit.
Så han tog det lugnt och väntade tills hyreskontraktet gått ut. Då var det hans uppgift att syna lokalerna.
När dagen kom åkte han upp dit och kollade i alla vinklar och vrår, utan att hitta något konstigt.
Ändå tills han skulle lämna lokalen, då fanns det plötsligt inget sätt att ta sig ut !
Fångad på våning 13 för evigt !

Jag minns varken författare eller novellens namn.
Är det någon som känner igen sig ?

JB

Inlägg av JB » sön 05 okt 2008, 10:20

jayeye skrev: Hus byggda i sluttning då? Huset innehållandes pediatriken i uppsala t ex har tre plan inkl entre-planet ovan jord från ena sidan. På andra sidan är tre våningar till framme.
De har namnen:
2
1
BV (huvudentrén)
NBV
S
Lustigt, var ligger det huset?

/Jonas

Användarvisningsbild
Dudde

Inlägg av Dudde » sön 05 okt 2008, 10:30

jayeye skrev:Hus byggda i sluttning då? Huset innehållandes pediatriken i uppsala t ex har tre plan inkl entre-planet ovan jord från ena sidan. På andra sidan är tre våningar till framme.
De har namnen:
2
1
BV (huvudentrén)
NBV
S
Korrekt numrering ska då vara:
3
2
1 (Huvudentrén)
KV1
KV2
KV3 (Bakvägen ut)

Som sagt, aslätt!

/Dudde
Meningen med livet är att söka maximal njutning i nuet. Alla som påstår något annat ljuger.

"Jag är trött på att vara snäll, vidsynt och förstående mot folk som är dumma, trångsynta och oförstående."
- Lisa Magnusson

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » sön 05 okt 2008, 10:54

JB skrev: Lustigt, var ligger det huset?

/Jonas
Karta
Ingång 95-96 är huvudingången. 240 ligger på näst understa planet, sen finns det en dörr på baksidan som går ut på gatan mitt emot ambulansintaget (234 typ) på akuten, den är från kulvertplan.
Bild
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 05 okt 2008, 12:23

Glöm inte mezzaninerna! (The 7 1/2th Floor)

Wikipedia

Skriv svar