Önskas: Annan skeptisk alkoholdryck än Fernet Branca

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Nemesis

Önskas: Annan skeptisk alkoholdryck än Fernet Branca

Inlägg av Nemesis » sön 13 sep 2020, 18:13

Fernet Branca har blivit en tradition bland svenska skeptiker (har inte hört att det skulle förekomma bland utländska skeptiker). Bakgrunden till hur det gick till finns här.

Problemet med Fernet Branca är dock att det smakar så satans illa. Jämför med t ex whisky som inte är direkt gott, men ändå helt okej att smutta på. Fernet Branca är olidligt att ens smutta på.

Det borde finnas någon annan skeptisk alkoholdryck, som inte smakar rävpiss.

I Danmark så finns det en öl vid namn Gudeløs, som togs fram tillsammans med föreningen Ateistisk Selskab (resten av utbudet från det bryggeriet tycks gå i liknande tema). Föreningen får lite pengar för varje såld öl. Det borde finnas några ölbryggande skeptiker i Sverige som kan ta fram en motsvarande öl med passande namn, och som även eventuellt kan ge lite pengar till VoF för varje såld flaska.
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Önskas: Annan skeptisk alkoholdryck än Fernet Branca

Inlägg av Tryggve » sön 13 sep 2020, 18:40

Vi har ju rätt återkommande träffar med VoF i Göteborg vid fullmåne, även om vi är försiktiga med det nu under pandemin. Det konsumeras inte speciellt mycket Fernet på dessa träffar. Mest öl från mikrobryggerier. Ska jag vara nostalgisk så har det nog skett något av ett generationsskifte.

Dock har Haket en drink vid namn "Woo-woo", vilket kanske kan anses vara lite tematiskt. :-) Har dock inte testat den.

När det gäller svensk "skeptisk öl" så vet jag att frågan har diskuterats, men att brygga en öl som ska säljas på flaska kräver en del jobb. Man kan väl också diskutera lämpligheten att VoF skulle stå bakom en produkt som innehåller alkohol.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 20 sep 2020, 21:10

Tryggve skrev:
sön 13 sep 2020, 18:40
Vi har ju rätt återkommande träffar med VoF i Göteborg vid fullmåne, även om vi är försiktiga med det nu under pandemin.
Ni kör på även under corona?
Tryggve skrev:
Det konsumeras inte speciellt mycket Fernet på dessa träffar. Mest öl från mikrobryggerier. Ska jag vara nostalgisk så har det nog skett något av ett generationsskifte.
Förekommer det ens arr pubar och restauranger säljer Fernet? Kan inte tänka mig att det är någon större efterfrågan.
Tryggve skrev:
Dock har Haket en drink vid namn "Woo-woo", vilket kanske kan anses vara lite tematiskt. :-) Har dock inte testat den.
Intressant. När jag googlar på det så verkar den heller inte helt fel.
Tryggve skrev:
När det gäller svensk "skeptisk öl" så vet jag att frågan har diskuterats, men att brygga en öl som ska säljas på flaska kräver en del jobb. Man kan väl också diskutera lämpligheten att VoF skulle stå bakom en produkt som innehåller alkohol.
Visst skulle det vara en hel del jobb. Krävs lokal för produktion osv.

Den behöver ju inte vara producerad direkt av VoF, det hade antagligen gått utanför VoF:s stadgar. Men ett bryggeri ägt av någon eller några VoF-sympatiserande skeptiker, motsvarande bryggeriet som producerar det danska ateistölet.
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 21 sep 2020, 18:02

Nemesis skrev:
sön 20 sep 2020, 21:10
Ni kör på även under corona?
Nej, vi har slutat med de publika föreläsningarna. Det var det som jag menade med att vi är försiktiga med det nu under Corona. Vi hade en utomhusaktivitet förra fullmånen, ett föredrag, men jag deltog inte i det. '

Sedan är vi några VoF:are som har träffats vid fullmåne några gånger, men det är i väldigt blygsam skala. Senaste gången som jag deltog var vi 4 pers.

Nemesis skrev:
Förekommer det ens arr pubar och restauranger säljer Fernet? Kan inte tänka mig att det är någon större efterfrågan.
Tja, de flesta ställen som jag har varit på i Göteborg verkar ha en flaska i hyllan. Men det varierar säkert.

Nemesis skrev:
Visst skulle det vara en hel del jobb. Krävs lokal för produktion osv.

Den behöver ju inte vara producerad direkt av VoF, det hade antagligen gått utanför VoF:s stadgar. Men ett bryggeri ägt av någon eller några VoF-sympatiserande skeptiker, motsvarande bryggeriet som producerar det danska ateistölet.
Om det finns någon skeptiker som känner bryggare så är det väl bara att föreslå det. Att VoF skulle göra något sådant känner jag mig lite tveksam till. Men det är väl riks som får bestämma det. :-)

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » lör 22 maj 2021, 18:18

Nemesis skrev:
sön 13 sep 2020, 18:13
Nej.
the pulse is alive
making me sane

Nemesis

Inlägg av Nemesis » lör 22 maj 2021, 18:23

dokken skrev:
lör 22 maj 2021, 18:18
Nemesis skrev:
sön 13 sep 2020, 18:13
Nej.
Jo.

Yaqub Walker

Inlägg av Yaqub Walker » ons 29 sep 2021, 10:40

Tack så mycket för dessa rekommendationer!

Yaqub Walker

Inlägg av Yaqub Walker » fre 01 okt 2021, 10:12

Killar, jag ville fråga er om råd. Jag måste köpa en stor portion dyr alkohol till min alkoholbutik för en mycket respekterad kund. Jag behöver ett stort lån. Jag gick till sajten https://smslansnabb.se/ och läste information om många företag som ger sådana möjligheter. Vad kan du tipsa mig om?

Skriv svar