Slutet för vissa elbilar?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Skriv svar
Investigator
Avstängd

Slutet för vissa elbilar?

Inlägg av Investigator » tor 19 feb 2015, 01:33

Nu är elbolagens charmoffensiv mot elbilsägarna över. Från att tidigare varit gratis att snabbladda elbilen kostar det nu 90 kronor för 30 minuter för att ”full tank” hos Vattenfall och Fortum. ”För dyrt”, säger elbilsägarna.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 885312.ece
http://www.dn.se/ekonomi/miljoministern ... r-elbilar/
Innan var det väl etanolbilar som inte blev lösamma men
Men att ladda en Tesla Model S kommer alltid att vara gratis, lovar Teslagrundaren Elon Musk. Tesla bygger i rasande fart upp ett nät av egna snabbladdare i både Europa och Nordamerika. Hittills har man installerat nästan 100 så kallade Supercharge-stolpar på 13 orter i Sverige. Det är lika många som antalet Chademo och CCS tillsammans.
Hur kan dom klara det?

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Re: Slutet för vissa elbilar?

Inlägg av L. Mäkinen » tor 19 feb 2015, 08:27

Som elbilsägare sen snart ett år tillbaka och med knappt 3000 mil bakom mig delar jag inte riktigt åsikten att detta är slutet för elbilen. I min värld är det att göra en tankevurpa att stirra sig blind på snabbladdningsplatserna och kostnader för att använda dem. De flesta bilister kör ganska få mil varje dag och har inget behov av att fylla batteriet snabbt. Det görs bättre när man ligger hemma och sover eller kanske är på sin arbetsplats. Om jag minns rätt har jag snabbladdat min bil vid sex tillfällen för att vara säker på att ta mig dit jag ska. Vid dessa tillfällen har jag fyllt batteriet till 90-98% ungefär på ungefär 18-20 minuter. Det skulle alltså ha kostat max 60 kr med den snart införda debiteringen.

De gånger man ska åka längre sträckor med en elbil kanske det kan vara värt att fylla batteriet ett par gånger och betala nån hundring för det om man i normalfallet betalar drygt en krona per kWh hemma. Trots allt får man möjligheten att åka tystare än i vanliga bilar och i vardagslivet slipper man "åka och tanka" eftersom man gör det när man kommit fram/hem.
Ett annat alternativ är förstås att använda en fossilbil vid de tillfällen man ska längre sträckor. Det kanske innebär att man måste ta sig till en bensinstation och vänta på att folk ska betala sina korvar, men förhoppningsvis blir det inte så många gånger per år.

Att Tesla kan bygga stationer där de erbjuder gratis laddning kan till viss del bero på att de debiterar 20 000 kr om man vill ha tillgång till laddarna för en bil med det lilla batteriet. Det ingår i priset för bilar med det stora batteriet. En annan anledning kan väl läsas i deras kvartalsrapport. De är inte jordens mest lönsamma företag även om de vid en snabbkoll kan se ut att gå bra.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 19 feb 2015, 15:08

Vad har du för bil?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 19 feb 2015, 15:36

Zartax skrev:Vad har du för bil?
En VW e-up! -14.
När jag köpte den ingick 20% rabatt på hyrbil hos Europcar för de tillfällen man behövde åka längre eller större. Jag har dock inte utnyttjat det eftersom jag/vi har fler bilar.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » sön 18 apr 2021, 20:55

En Tesla har kraschat i USA.Två dödsoffer.
Den hade möjlighet att köra förarlöst. Men det är inte känt om den funktionen användes när olyckan hände.

Det är ju betänkligt att brandkåren hade att göra i två timmar med att släcka branden i batteriet.
Det kommer nog att sätta sina spår i elbilsdebatten.
A Tesla car crash in Texas left two people dead and sparked a fire that took hours to put out, according to local news reports.
https://eu.usatoday.com/story/money/202 ... 276828002/

NilsNyström

Inlägg av NilsNyström » fre 23 apr 2021, 10:59

För 2 månader sedan köpte jag Opel Mokka, riktigt bra bil och bekväm. :smile2:

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 12 maj 2021, 13:28

Det är inte så enkelt att släcka bränder i litiumbatterier. Det brandkåren kan göra är i princip att försöka hindra branden från att sprida sig. Litiummetall reagerar med vatten så det krävs speciella släckmedel för denna typ av brand.
Enligt MSB's statistik brinner hundra bilar per år i Sverige på grund av "Oavsiktlig följd av mänskligt handlande". Tusen bilar brinner på grund av "Fel i utrustning". Som jag tolkar det är det inte anlagda bränder.

Jag tror inte alla dessa bilar är elektriska batteribilar.
There is no spoon.

Zaid Rodriguez

Inlägg av Zaid Rodriguez » tor 03 jun 2021, 06:39

NilsNyström skrev:
fre 23 apr 2021, 10:59
Opel Mokka är en fantastisk bil.

Zaid Rodriguez

Inlägg av Zaid Rodriguez » fre 18 jun 2021, 10:03

Investigator skrev:
tor 19 feb 2015, 01:33
Nu är elbolagens charmoffensiv mot elbilsägarna över. Från att tidigare varit gratis att snabbladda elbilen kostar det nu 90 kronor för 30 minuter för att ”full tank” hos Vattenfall och Fortum. ”För dyrt”, säger elbilsägarna.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 885312.ece
http://www.dn.se/ekonomi/miljoministern ... r-elbilar/
Innan var det väl etanolbilar som inte blev lösamma men
Men att ladda en Tesla Model S kommer alltid att vara gratis, lovar Teslagrundaren Elon Musk. Tesla bygger i rasande fart upp ett nät av egna snabbladdare i både Europa och Nordamerika. Hittills har man installerat nästan 100 så kallade Supercharge-stolpar på 13 orter i Sverige. Det är lika många som antalet Chademo och CCS tillsammans.
Hur kan dom klara det?
Jag är också intresserad. En mycket elegant modell som jag definitivt skulle rekommendera för att verkligen känna spänningen att spendera tid i bilen. I år planerar jag att köpa mig en sådan bil och samla in pengar för den. På sidan https://paydaysverige.com/ läser jag information om utlåning och villkor för olika banker. Jag förstår att en del av pengarna måste lånas för ett köp, så med hjälp av sådana recensioner letar jag efter de mest gynnsamma förutsättningarna för mig själv.

NilsNyström

Inlägg av NilsNyström » tor 01 jul 2021, 14:17

Zaid Rodriguez skrev:
tor 03 jun 2021, 06:39
NilsNyström skrev:
fre 23 apr 2021, 10:59
Opel Mokka är en fantastisk bil.
Ja, hvis du har familie, er det veldig praktisk

Skriv svar