Kvinnor och kvinnlig skönhet

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Varför bedömer straighta kvinnor andra kvinnors utseende?

De är egentligen flator
5
7%
Kvinnor är objektivt vackrare än män
10
14%
De är hjärntvättade av patriarkatet
5
7%
De använder utseendet som konkurrensmedel
31
42%
Annat
12
16%
Frågan är fel ställd
10
14%

Antal röster: 73

Användarvisningsbild
Hans S

Re: Kvinnor och kvinnlig skönhet

Inlägg av Hans S » tor 21 jun 2012, 12:11

kaxiga Z skrev:Sports Illustrated Swimsuit Edition samt Pirelli-kalendern
Intressant ämne.

http://sportsillustrated.cnn.com/swimsuit/

http://www.fashionologie.com/2012-Pirel ... s-20749310

Är det bara jag som tycker mig se mer herrtidningval i Sports Illustrated? Jag själv föredrar nog däckfirman.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 21 jun 2012, 12:15

Sports Illustrated Swimsuit Edition och Pirellikalendern

De illustrerar också min tes att modeller inte väljs utifrån att de är "snygga" eller "attraktiva" för en viss målgrupp, utan att de funkar i de aktuella bilderna. Modellerna är inte huvudsaken, de är bara medel för att få fram attraktiva, slagkraftiga bilder.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 21 jun 2012, 13:17

Magnus Eriksson skrev:Kortfattat: tjejer tävlar mot varandra i utseende enligt regler de själva satt upp. Männen dras till den som leder tävlingen då denna tydligen är en alfahona, och därmed värd att anstränga sig för att para sig med :wink:
Jag skulle snarare säga att just alfatävlingen där social status är inblandad ligger hos männen. De tävlar om status på olika sätt för att det lockar kvinnor. Däremot tror jag inte män bryr sig speciellt mycket om kvinnors status när de avgör attraktion eller blir attraherade.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tor 21 jun 2012, 16:01

Om någon är väldigt smal blir ju ansiktet mer markerat också, jag tycker det kan vara fint, men jag gillar pinnsmalt, mellansmalt och frodigt också. Jag gillar bara inte jättetjockt, men jag är väl ytlig antar jag. Hos mig själv satsar jag på det bästa av två världar - kulmage och pinnben.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 29 jun 2012, 04:16

En videobloggare som är inne på alternativ 1: http://www.youtube.com/watch?v=ylVlkv1e ... ture=g-u-u
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » fre 29 jun 2012, 21:24

Knurd skrev:En videobloggare som är inne på alternativ 1: http://www.youtube.com/watch?v=ylVlkv1e ... ture=g-u-u
Oerhört jobbigt redigerat. *gubbe*

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 26 jul 2012, 15:38

En studie som visar att betraktare, oavsett kön, ser kvinnors kroppsdelar, men en manskropp som en helhet.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/stud ... roppsdelar
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 26 jul 2012, 17:14

Knurd skrev:En studie som visar att betraktare, oavsett kön, ser kvinnors kroppsdelar, men en manskropp som en helhet.

När det gäller studie i sig så är resultatet som följer:
As Figure 1 shows, male whole body recognition (M=0.60, SD = 0.20) was better than male body part recognition (M=0.55, SD = 0.21), F(1, 81) = 2.20, p<.06, p 2 = 0.03. By contrast, however, female body part recognition (M= 0.62, SD = 0.21) was better than female whole body recognition (M=0.56, SD = 0.20), F(1, 81) = 2.68, p<.04, p 2 = 0.03.
Den genomsnittliga träffsäkerheten på att identifiera hela manskroppen var 60%, medan den genomsnittliga träffsäkerheten för att identifiera kvinnliga kroppsdelar var 62%. Med andra ord en klassisk p-värde studie som subtilt betyder till "resultatet är av praktiskt signifikans" i diskussionen, trots att resultatet visade på statistisk signifikans och som bäst en liten praktisk effekt (t. ex. lättare att identifiera kvinnliga kroppsdelar än hela kvinnokroppar, sex procentenheter). De rapporteras inte ens faktiska p-värden.

Detta motiverar knappast den beskrivning som Knurd eller DN ger. Notera också att tidskriftens impact factor är 1.6.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 26 jul 2012, 17:50

Zartax skrev:
Magnus Eriksson skrev:Kortfattat: tjejer tävlar mot varandra i utseende enligt regler de själva satt upp. Männen dras till den som leder tävlingen då denna tydligen är en alfahona, och därmed värd att anstränga sig för att para sig med :wink:
Jag skulle snarare säga att just alfatävlingen där social status är inblandad ligger hos männen. De tävlar om status på olika sätt för att det lockar kvinnor. Däremot tror jag inte män bryr sig speciellt mycket om kvinnors status när de avgör attraktion eller blir attraherade.
Tror inte jag heller (men det kan bara undersökningar och statistik avgöra iofs). Däremot verkar både kvinnor och män spendera massor med tid på att tala lite smått smyg-illa om någon kvinnlig bekant/ny bekant inför den man som eventuellt kan tänkas bli intresserad av henne. Det verkar lite som om dels 1. Män bryr sig inte så mycket om vilken status kvinnan ifråga har, men 2. Hennes rykte kan mycket lätt förstöra stämningen för honom, ifall det verkar vara något socialt "fel" på henne.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 02 aug 2012, 21:51

Knurd skrev:En studie som visar att betraktare, oavsett kön, ser kvinnors kroppsdelar, men en manskropp som en helhet.

Några kommentarer till min kritik?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 07 aug 2012, 07:22

Skepchick har nu hoppat på den här studien (länkar till The Atlantic "Study: Proof That We Sexually Objectify Women"), men dissas direkt i kommentarerna.
Skepotter skrev:Lets see: .62 vs .55 with .06 confidence interval. The study does not show a significant gender difference. About all this study shows is that objectification is common, and that we do it to each other roughly equally.
Fast även Skepotter gör ett sorts misstag här då statistisk eller praktisk signifikans inte icke-matematiskt specificeras i kommentaren. Det går att göra NHST med konfidensintervall och enligt data Skepotter skriver skulle det nog inte var statistiskt signifikant, men slarvigt att inte specificera ändå.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 20 aug 2012, 15:42

Ännu en studie som kan ge stöd för tesen om heterosexuella kvinnors smyglesbiskhet: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/pupi ... l-laggning
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 20 aug 2012, 19:21

Knurd skrev:Ännu en studie som kan ge stöd för tesen om heterosexuella kvinnors smyglesbiskhet: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/pupi ... l-laggning
Jag är naturligtvis ingen ögonläkare, men kan man gissa att pupillerna utvidgas när man försöker titta ordentligt på någonting? Så studien visar att heterosexuella män inte fokuserar blicken när någonting homoerotiskt pågår?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 22 aug 2012, 11:55

Beror väl på vilket kön som ägnar sig åt homoerotik...
Adrumdrum.

Skriv svar