Kvinnor och kvinnlig skönhet

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Varför bedömer straighta kvinnor andra kvinnors utseende?

De är egentligen flator
5
7%
Kvinnor är objektivt vackrare än män
10
14%
De är hjärntvättade av patriarkatet
5
7%
De använder utseendet som konkurrensmedel
31
42%
Annat
12
16%
Frågan är fel ställd
10
14%

Antal röster: 73

Användarvisningsbild
Knurd

Kvinnor och kvinnlig skönhet

Inlägg av Knurd » tor 14 jun 2012, 16:35

Diskussioner om manligt/kvinnligt är ett minfält. Med risken att framstå som en inskränkt kvinnohatande gubbstrutt, har jag funderingar kring observationen att många heterosexuella kvinnor lägger stor uppmärksamhet vid andra kvinnors utseende, medan motsvarande beteende är ovanligt bland män. Många kvinna-till-kvinna-komplimanger handlar om utseende. De tidningar som har heterosexuella kvinnor som målgrupp, är fulla av bilder på kvinnor. Reklam som riktar sig till kvinnor, utgår oftast från bilder på kvinnor. Varför är det så?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Gambit

Re: Kvinnor och kvinnlig skönhet

Inlägg av Gambit » tor 14 jun 2012, 19:16

1. Apropå att tjejtidningar innehåller bilder på kvinnor; har du läst King någon gång?
2. Jag och farsan satt och berömde Jakob Poulsens utseende när Danmark mötte Portugal igår. Hur representativa vi är vet jag inte, men anekdoter vs anekdoter funkar väl bra?

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 14 jun 2012, 19:20

King är ett "modemagasin för män". Det finns ett par-tre sådana tidskrifter i Sverige. Antalet tidningar med kvinnlig målgrupp, som framför allt innehåller bilder på kvinnor, är enormt. Just tidningsomslag har en egen tråd. http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=12690

Tänkte mer att vi kunde diskutera folks vardagliga beteende.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 14 jun 2012, 19:24

Högre kulturmedierad stress på kvinnors utseende?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » tor 14 jun 2012, 19:40

De är hjärntvättade av patriarkatet och De använder utseendet som konkurrensmedel behöver ju inte riktigt utesluta varandra.
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tor 14 jun 2012, 19:49

De utesluter inte varandra i pollen. Du får välja båda om du vill :)
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 14 jun 2012, 20:08

Modemagasinet "King"

Man borde kunna dra vissa slutsatser om denna blaska genom att botanisera på dess hemsida:

http://www.kingmagazine.se/

Ett och annat är inte så dumt, tips om nya intressanta plagg och accessoarer exempelvis. Men mycket känns fjantigt och substanslöst, alldeles för mycket inriktat på unga osäkra "brat-wannabees". De tips man får är alltifrån utmärkta till upprepning av rena självklarheter och det totalt poänglösa. Till exempel detta om vin:
En fyllig maträtt bör kombineras med ett fylligare vin. Ett lätt vin bör serveras till en lättare rätt
Tjenare!

Ett och annat av värde, men inte prisvärt.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Magnus Eriksson

Inlägg av Magnus Eriksson » fre 15 jun 2012, 05:12

Knurd skrev:Diskussioner om manligt/kvinnligt är ett minfält. Med risken att framstå som en inskränkt kvinnohatande gubbstrutt, har jag funderingar kring observationen att många heterosexuella kvinnor lägger stor uppmärksamhet vid andra kvinnors utseende, medan motsvarande beteende är ovanligt bland män. Många kvinna-till-kvinna-komplimanger handlar om utseende. De tidningar som har heterosexuella kvinnor som målgrupp, är fulla av bilder på kvinnor. Reklam som riktar sig till kvinnor, utgår oftast från bilder på kvinnor. Varför är det så?
Jag tror absolut att det baseras på konkurrens. Att som kvinna (eller snarare människa, då även vi män ägnar oss åt detta) skaffa ett socialt övertag gentemot sina väninnor för att höja sin status genom att bli bedömd och erkänd av sina likar, dvs andra kvinnor runt om kring en, är en central del i det sociala spelet. Jag vill poängtera att jag tror att de egenskaper som bedöms, och vad idealet dessa ska sträva efter är, skiljer sig mellan olika sociala grupper. Till exempel så anser unga bloggerskor att smala lår är ett ideal att uppnå, medan det hos tjejer med hiphop-stil är tvärtom. Hos punkare är det ett ideal med mycket piercingar i ansiktet, och hos bratsen tvärtom. En central del i detta att de som bestämmer vad som ska bedömas, och vad idealet är, är kvinnorna som grupp själva!

De "grenar" som handlar om skönhet som de tävlar i tror jag är begränsad till den interna konkurrensen mellan kvinnorna. Männen bryr sig mindre om handväskor och helt platta magar - däremot är en kvinna som genom att besegra sina konkurrenter uppnått hög status attraktiv för en man inom samma sociala grupp. Men det är själva statusen som är värdefull. Män har för övrigt egna kriterier som kvinnors skönhet bedöms enligt, och även dessa bestäms till stor del av den sociala gruppens normer. Men dessa kan skilja sig från de som kvinnorna bedömer varandra enligt.

Männen har egna grenar att tävla i mot varandra, t ex stora biceps eller fräck raggarbil. Detta är konkurrens mellan männen. Mycket av männens egenskaper som det tävlas i ligger utanför den egna kroppen, men att det skulle vara mindre konkurrens hos männen tror jag inte på. Men både män och kvinnor tävlar, och bland annat de magasin de läser är regelböckerna i vilka bedömningsgrunderna finns definierade.

Jag har tyvärr inte tid att utveckla mina resonemang vidare, och jag är rätt yrvaken så det kan hända att det har blivit virrigt. Hoppas ni hängde med i texten, resonemanget kan säkert utvecklas vidare. Kortfattat: tjejer tävlar mot varandra i utseende enligt regler de själva satt upp. Männen dras till den som leder tävlingen då denna tydligen är en alfahona, och därmed värd att anstränga sig för att para sig med :wink:

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » fre 15 jun 2012, 05:32

Det händer att jag även bedömer kvinnlig intelligens.
We are the dead

patz

Inlägg av patz » fre 15 jun 2012, 08:09

Moridin skrev:Högre kulturmedierad stress på kvinnors utseende?
Detta var vad jag skulle säga, förutom att Moridin gjorde det kortare, enklare och tydligare än vad jag hade gjort.

King etc är nog ett tecken på att detta är under förändring men nog är det ganska stor skillnad fortfarande?
-Har du några som helst belägg för det här?
-Nej det finns inte, och det är kanske det som är det mest fascinerande.

skogaliten

Inlägg av skogaliten » fre 15 jun 2012, 09:27

frågan är fel ställd/fel fråga är ställd.

Den klappar enbart manschauvinistiska fördomar medhårs.

Både män och kvinnor jämför sig oavbrutet med varandra.
Jag lämnar fåniga tidningar som finns hos frisören därhän. De är bara exempel på hur man vill tjäna pengar mäns/kvinnors jämförande. Teknikens värld, HIFI-tidningar, jakt eller traktortidningar är egentligen samma sak som modemagasin, det är bara olika saker som män/respektive kvinnor jämför.

Om jag var bättre hemtam med forumets funktioner skulle jag ordna med omröstning "Män och pissningstävlingar", med underfrågan: "Varför måste män ständigt och oavbrutet mäta manlighet med varandra."

Ibland bokstavligen genom att se vem som kissar längst, men annars genom en massa olika varianter på "störst/starkast/vackrast/tuffast".

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 15 jun 2012, 10:03

Kvinnans utseende är en passion män och kvinnor har gemensam. Däremot har män och kvinnor olika uppfattningar om vad som är snyggt. Kvinnor uppfattar ofta männens skönhetsideal som kitschigt. När kvinnor hetsar sig själva till neuroser för att se snygga ut i varandras ögon går deras frustration oförtjänt ut över "manssamhället" och dess förtryckande skönhetstvång. Få män gillar anorektiska vrak om de inte är bögar.

(Apropå minfält)
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 15 jun 2012, 11:34

Gambit skrev:2. Jag och farsan satt och berömde Jakob Poulsens utseende när Danmark mötte Portugal igår. Hur representativa vi är vet jag inte, men anekdoter vs anekdoter funkar väl bra?
Robert Lewandowski är snyggare.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Nils D

Inlägg av Nils D » fre 15 jun 2012, 11:57

skogaliten skrev:Om jag var bättre hemtam med forumets funktioner skulle jag ordna med omröstning "Män och pissningstävlingar", med underfrågan: "Varför måste män ständigt och oavbrutet mäta manlighet med varandra."

Ibland bokstavligen genom att se vem som kissar längst, men annars genom en massa olika varianter på "störst/starkast/vackrast/tuffast".
Pissningstävling?
Det slutade man väl med när man var typ 12 år, när frågan om pubeshår eller inte pubeshår gjorde att man blev försiktig med att visa vad man hade?
Nog för att man är vaksam på var man befinner sig i förhållande till andra snubbar, men det är mycket mera av att man spanar på varandra än att det verkligen kommer till avgöranden.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 15 jun 2012, 12:17

Nils D skrev: Pissningstävling?
Det slutade man väl med när man var typ 12 år, när frågan om pubeshår eller inte pubeshår gjorde att man blev försiktig med att visa vad man hade?
Nog för att man är vaksam på var man befinner sig i förhållande till andra snubbar, men det är mycket mera av att man spanar på varandra än att det verkligen kommer till avgöranden.
Det är mitt intryck med . Män är mycket försiktiga med att mäta sin attraktionskraft med varandra.
Prestationer däremot.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Skriv svar