Engelska radiatorer under fönstren?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Järven

Engelska radiatorer under fönstren?

Inlägg av Järven » sön 20 feb 2011, 22:43

En (i övrigt rolig) historia jag läste i tråden om roliga historier fick mig att fundera.
Erland skrev: - Säg mig, Holmes, vad är det som är så varmt där borta vid fönstret?
- Elementet, min käre Watson!
.
Ett besök hos bekanta i England, och egna iakttagelser i de ändlösa programmen om hus och lägenhetssökande i England, har givit mig uppfattningen att radiatorer aldrig placeras under föntren där. Är den uppfattningen riktig, och i så fall varför? Finns inte kallras i England?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Engelska radiatorer under fönstren?

Inlägg av micke.d » sön 20 feb 2011, 23:14

Troligen inte. Där är också external plumbing i bruk, så särskilt kallt kan det ju inte vara.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
ani

Inlägg av ani » sön 20 feb 2011, 23:22

Mycket enklare att fixa frysta rör om de ligger utvärtes, ju! :banghead:
1-glasfönster kan väl inte ge nåt kallras att tala om? O_o

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » sön 20 feb 2011, 23:24

Jag sitter i England just nu och har två fönster i rummet med element under bägge.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 20 feb 2011, 23:26

Victor_von_Doom skrev:Jag sitter i England just nu och har två fönster i rummet med element under bägge.
Har också (den lilla) erfarenheten att engelsmännen har elementen under fönstren.

Nils D

Inlägg av Nils D » mån 21 feb 2011, 00:21

Centralvärme är inte riktigt lika självklart som i Sverige, inte än. I bostadsannonser skrivs det ut om det finnes. (I alla fall runt millenieskiftet.) Centralt, inom varje enskild bostad.

Men en primitiv grej i brittiska bostäder är att varmvattnet inte är trycksatt som kallvattnet. Varmvattnet är i ett öppet system, med en reservoar högst upp i bostaden, lite som en toalettank. Det gör att man inte kan ha blandare som vi, utan kallt och varmt vatten rinner var för sig i separata rör ända till blandarens öppning. Många gånger kan det vara ett rör inuti ett yttre rör. Skulle man montera in en svensk blandare, så skulle kallvattnets högre tryck göra att det pressade sig in i varmvattenröret.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Användarvisningsbild
nabru
Kontakt:

Inlägg av nabru » mån 21 feb 2011, 00:32

Tvåglasfönster har nog trängt igenom nu. När jag var där på 70-80-talet hade de reklam i TV för just den typen av glas. De visade en stor fläkt utanför ett tvåglasfönster och släppte ned en fjäder innanför för att visa hur bra det var med två glas eftersom det inte blåste in. Visserligen hängde jag inte riktigt med på hur det kunde blåsa igenom ett englasfönster.
Var väl vid samma tid som vi här i Sverige började göra reklam för treglasfönster.

Elementplaceringen hänger nog mer ihop med bygg/renoveringsåret. Såg om jag inte misstar mig likadant ut i Sverige också. Vårt förra hus hade ett element under ett fönster, de andra 6/7 var på andra ställen. Byggt runt 1890 men renoveringsåret efter det vet jag inte. För så gamla var inte elementen som från 1890.

Lite som om man kliver in i ett gammalt kök. Det mesta är lägre eftersom folk, framför allt kvinnor som förr enbart arbetade i köken var kortare genomsnittligt än idag. I en del östländer har de fortfarande den utrustningen med lägre höjder. Så det är inte alltid så bra att köpa den utrustningen därifrån och sätta in i ett svenskt hus och försöka sälja det.
Bara en rapport från några som tittade på ett nyrenoverat gammalt hus de ville köpa.
Varma kvällar har jag 100 % skydd mot malaria, kyliga bara 50 %.
Visst har jag fördomar och så länge ingen med fakta kan visa på att de är felaktiga kommer jag att fortsätta vårda dem.
Blogg Gester

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » mån 21 feb 2011, 00:46

kaxiga Z skrev:
Victor_von_Doom skrev:Jag sitter i England just nu och har två fönster i rummet med element under bägge.
Har också (den lilla) erfarenheten att engelsmännen har elementen under fönstren.
Ack, ack! Anekdoter! Anomalier!

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 21 feb 2011, 09:13

Det är vanligare ju längre söderut man kommer att elementen är placerade centralt i huset snarare än under fönstren. I vår lägenhet i Milano (byggd 50-tal) hade vi elementen placerade på väggen mitt emot fönstren. Kallras är ju inte ett lika stort problem i mildare klimat men visst kunde man känna det kalla dagar. Fördelarna med mittplacering i byggnaden är dels att rördragningen blir lite enklare och dels att man får lite mindre värmeförlust genom fönster och ytterväggar (på bekostnad av komforten förstås).

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 21 feb 2011, 09:29

Nils D skrev:Men en primitiv grej i brittiska bostäder är att varmvattnet inte är trycksatt som kallvattnet. Varmvattnet är i ett öppet system, med en reservoar högst upp i bostaden, lite som en toalettank. Det gör att man inte kan ha blandare som vi, utan kallt och varmt vatten rinner var för sig i separata rör ända till blandarens öppning. Många gånger kan det vara ett rör inuti ett yttre rör. Skulle man montera in en svensk blandare, så skulle kallvattnets högre tryck göra att det pressade sig in i varmvattenröret.
Det är den historiska förklaringen till att de har två tappkranar, men det finns väl knappast några bostäder som fortfarande har ett sådant system (i alla fall inte om de är renoverade efter 1970 eller så). I alla engelska bostäder jag har bott i eller besökt har det varit vanlig varmvattenberedare trycksatt av inkommande vattenledning (utom för duschen som ofta är direktvärmd). De flesta kök har också modern blandare i köket.

Men det är ett intressant teknik-kulturhistoriskt fenomen. England var ju ett föregångsland en gång i tiden med kolpanneuppvärmt varmvatten, och separat varmvattenkran var en modernitet av främsta slag. Sedan har man hängt kvar vid dubbla kranar av tradition trots att det inte längre finns någon teknisk anledning.

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » mån 21 feb 2011, 09:47

När jag var barn bodde jag i en lägenhet där de dubbla kranarna var kvar men man hade kopplat ihop dem med ett ett rör och en liten pip mitt på. Vips så kunde man få ljummet vatten direkt ur "kranen". Väldigt finurligt tyckte jag då.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » mån 21 feb 2011, 09:49

Johannes skrev: (utom för duschen som ofta är direktvärmd).
En sån hade dem på B&B jag bodde för några år sen. Den kittlades lite när man vred på kranarna eller rörde ledstången till duschmunstycket. Lite läskigt tyckte jag det var.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 21 feb 2011, 09:54

Nils D skrev:Men en primitiv grej i brittiska bostäder är att varmvattnet inte är trycksatt som kallvattnet. Varmvattnet är i ett öppet system, med en reservoar högst upp i bostaden, lite som en toalettank. Det gör att man inte kan ha blandare som vi, utan kallt och varmt vatten rinner var för sig i separata rör ända till blandarens öppning.
Råkade ut för britternas ruttna vattensystem när jag var i London runt millenieskiftet. Satt i badkaret och duschade när "blandaren" (nåja, en enkel t-korsning för slangar) lossnade vilket gjorde att varmvattenstrålen sprutade rakt mot min torso. Jag skrek nog så att hela huset hörde.

Kan tillägga att badrummet givetvis hade en brun heltäckningsmatta.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » mån 21 feb 2011, 10:03

anundi skrev:
kaxiga Z skrev:
Ack, ack! Anekdoter! Anomalier!
Snarare mycket stabil empiri. Däremot är mina värdar inredning och renoveringsfanatiker med rätt hög standard på saker och ting, jo det kan vara en anomali.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Nils D

Inlägg av Nils D » mån 21 feb 2011, 17:20

Johannes skrev:
Nils D skrev:Det gör att man inte kan ha blandare som vi, utan kallt och varmt vatten rinner var för sig i separata rör ända till blandarens öppning. Många gånger kan det vara ett rör inuti ett yttre rör. Skulle man montera in en svensk blandare, så skulle kallvattnets högre tryck göra att det pressade sig in i varmvattenröret.
Det är den historiska förklaringen till att de har två tappkranar, men det finns väl knappast några bostäder som fortfarande har ett sådant system (i alla fall inte om de är renoverade efter 1970 eller så). I alla engelska bostäder jag har bott i eller besökt har det varit vanlig varmvattenberedare trycksatt av inkommande vattenledning (utom för duschen som ofta är direktvärmd). De flesta kök har också modern blandare i köket.
OK, jag har inte expertkunskaper, men i hus renoverat på 90-talet där har man en blandare av den här modellen, där det är ett inre rör ända ut i pipen, "dual-flow".
Jag satt på 90-talet brevid en svensk ingenjör på planet från England, och han redogjorde för deras vattensystem.
Det kan ha hänt en hel del sedan dess, men principen är fortfarande att varje bostad, lägenhet har sin egen varmvattenberedare, gaseldad.
Vet inte om ett trycksatt vattensystem är enklare/säkrare än ett öppet.

Edit:
I ett flervånigshus, där skulle ett gemensamt öppet system, leda till väldigt olika vattentryck beroende på vilken våning man befinner sig.
Senast redigerad av 1 Nils D, redigerad totalt 0 gånger.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Skriv svar