Engelska radiatorer under fönstren?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
take

Re: Engelska radiatorer under fönstren?

Inlägg av take » mån 21 feb 2011, 17:25

Nils D skrev: OK, jag har inte expertkunskaper, men i hus renoverat på 90-talet där har man en blandare av den här modellen, där det är ett inre rör ända ut i pipen, "dual-flow".
Jag satt på 90-talet brevid en svensk ingenjör på planet från England, och han redogjorde för deras vattensystem.
Det kan ha hänt en hel del sedan dess, men principen är fortfarande att varje bostad, lägenhet har sin egen varmvattenberedare, gaseldad.
Vet inte om ett trycksatt vattensystem är enklare/säkrare än ett öppet.
Tja, I Nederländerna är det också ovanligt med fjärrvärme eller centralvärme i lägenheter så där har också varje lägenhet en gaseldad vv-beredare, den har däremot varit trycksatt sen urminnestider tack o lov.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Engelska radiatorer under fönstren?

Inlägg av Johannes » tis 22 feb 2011, 08:44

Nils D skrev:OK, jag har inte expertkunskaper, men i hus renoverat på 90-talet där har man en blandare av den här modellen, där det är ett inre rör ända ut i pipen, "dual-flow".
Jag satt på 90-talet brevid en svensk ingenjör på planet från England, och han redogjorde för deras vattensystem.
Det kan ha hänt en hel del sedan dess, men principen är fortfarande att varje bostad, lägenhet har sin egen varmvattenberedare, gaseldad.
Vet inte om ett trycksatt vattensystem är enklare/säkrare än ett öppet.
Var tvungen att googla lite och det verkar som du har rätt, "gravity fed systems" verkar fortfarande finnas i ganska stor utsträckning. Förmodligen är det lite olika lokala traditioner för jag har inte stött på något på de ställen jag har bott.

Skriv svar