Omega 3 och Gin Seng

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Re: Omega 3 och Gin Seng

Inlägg av ulltand » tor 14 jun 2012, 09:11

L. Mäkinen skrev:Det är lite synd att all fisk smakar så illa om det nu är bra att äta den. (Hustrun hade gjort ugnsbakad lax igår och jag var nära att avstå middagen pga kombinationen av den och den hemgjorda potatissalladen kombinerade med ärtor och vit sparris.)
Nästa gång tar jag gärna din portion (speciellt om sparrisen var färsk).

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 14 jun 2012, 09:42

Anders skrev:Är det inte midsommar snart? Med tanke på sillen alltså.
Matjes finns året runt.

Användarvisningsbild
andeem
Kontakt:

Inlägg av andeem » lör 16 jun 2012, 09:21

L. Mäkinen skrev:Det är lite synd att all fisk smakar så illa om det nu är bra att äta den. (Hustrun hade gjort ugnsbakad lax igår och jag var nära att avstå middagen pga kombinationen av den och den hemgjorda potatissalladen kombinerade med ärtor och vit sparris.)
Ska du inte tala om för din hustru att du inte gillar fisk?

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » lör 16 jun 2012, 10:48

Vit sparris borde fridlysas.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » sön 17 jun 2012, 10:42

andeem skrev:
Ska du inte tala om för din hustru att du inte gillar fisk?
Det visste hon innan vi blev ett par. Hon älskar fisk och lagar maten hemma så hon bestämmer.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » sön 17 jun 2012, 10:52

skunkjobb skrev:Vit sparris borde fridlysas.
Det är samma växt som grön sparris, men visst är vit lite godare.

Det är inte supersvårt att odla sparris, och om man odlar grön så är det bland det första som kommer upp och kan ätas på våren. Vansinnigt läckert att kunna få några knoppar när knappt snön försvunnit.

En perfekt sås kan man göra genom att reducera citron, salta och peppra, och sedan röra i små bitar av smör (citronsmörsås).

Har jag varit rejält off topic nu?

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » sön 17 jun 2012, 12:32

ulltand skrev:
skunkjobb skrev:Vit sparris borde fridlysas.
Det är samma växt som grön sparris, men visst är vit lite godare.

Det är inte supersvårt att odla sparris, och om man odlar grön så är det bland det första som kommer upp och kan ätas på våren. Vansinnigt läckert att kunna få några knoppar när knappt snön försvunnit.

En perfekt sås kan man göra genom att reducera citron, salta och peppra, och sedan röra i små bitar av smör (citronsmörsås).

Har jag varit rejält off topic nu?
Hm, sparrisfestivalen säger att det är två olika sorter http://www.sparrisfestivalen.nu/skilda.htm

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » sön 17 jun 2012, 18:18

B Hellqvist skrev:
– Vi ska äta mycket fisk istället med mycket Omega 3 i. Fet fisk, tre gånger i veckan.
Upp med handen den som käkar strömming och lax tre gånger i veckan...
Man får väl väga fördelen med omega 3 mot nackdelen med PCB. :?
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 17 jun 2012, 20:17

jam007 skrev:
B Hellqvist skrev:
– Vi ska äta mycket fisk istället med mycket Omega 3 i. Fet fisk, tre gånger i veckan.
Upp med handen den som käkar strömming och lax tre gånger i veckan...
Man får väl väga fördelen med omega 3 mot nackdelen med PCB. :?
Jag gillar sotare med potaismos, men det här är ett gott skäl för att ransonera med Östersjöfisk.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » mån 18 jun 2012, 12:11

skunkjobb skrev:
ulltand skrev:Har jag varit rejält off topic nu?
Hm, sparrisfestivalen säger att det är två olika sorter http://www.sparrisfestivalen.nu/skilda.htm
Ah, dom har säkert rätt, man använder olika sorter beroende på vad den ska användas till, ungefär som när man odlar potatis, olika sort beroende på om den ska säljas färsk eller som "gammal".

Dock går "gammal" potatis att ätas som färsk liksom vit sparris kan ätas som grön.
Senast redigerad av 1 micke.d, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: fixat citat

Volfram

Inlägg av Volfram » ons 20 jun 2012, 13:19

Man kanske inte ska ta en artikel i Aftonbladet på så stort allvar, men säger inte Lars Rydén emot sig själv?
– OMEGA 3 har ingen som helst effekt och minskar inte dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar hos patienter med diabetes. Det visar vår studie, säger Lars Rydén.
I chatten sa han däremot att det i stora doser kan sänka höga triglyceridvärden.
Kommentar från Björn
Hej Prof. Rydén. Menar du att Omega-3 i sig är verkningslöst eller är det i form av kosttillskott som det är verkningslöst och varför i så fall?

Lars Rydén: Nej omega 3 kan i stora doser sänka höga triglyceridvärden (ett av bklodfetterna). Vad vi studerat var ett tillskott i form av kapslar med 1 gram omega 3 till personer med diabetes och ökad risk för hjärt.kärlsjukdom.
Sen undrar jag lite varför han tycker att man ska äta fisk med Omega-3 tre gånger i veckan om Omega-3 inte har någon effekt.
– Vi ska äta fisk i stället med mycket OMEGA 3 i. Fet fisk, tre gånger i veckan, Det är bättre att betala för bra och god fisk, säger han.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 20 jun 2012, 13:49

Jag förstår det som att det är omega-3 i form av tillskott som är verkningslöst.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Volfram

Inlägg av Volfram » ons 20 jun 2012, 18:54

micke.d skrev:Jag förstår det som att det är omega-3 i form av tillskott som är verkningslöst.
Du menar i låga doser?

Jag känner mig lite skeptisk till Lars Rydén. Det känns lite oprofessionellt av en professor att säga "OMEGA 3 har ingen som helst effekt" (om han nu är rätt citerad, hans svar på chatten motsade ju detta) när det finns tidigare studier som gett ett annat resultat.

Jag hittade precis en artikel som ifrågasätter hela studien, bland annat eftersom den finansierades av ett av världens största läkemedelsföretag, Sanofi, som säljer medicin för hjärt- och kärlsjukdomar samt diabetes:

http://newsvoice.se/2012/06/14/professo ... t-omega-3/

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 20 jun 2012, 19:35

Jag har inget som helst förtroende för newsvoice. De har enligt min erfarenhet ofta publicerat felaktigheter och inte rättat dem även då de påtalats.

Om man läser studien, som publicerats i New England Journal of Medicine som är en välrenommerad medicinsk tidsskrift, så ser man att det den säger något om är huruvida diabetiker får lägre incidens av hjärt- kärlsjukdom av att ta omega-3-tillskott. Enligt studen får de inte det.
studien skrev:Patients with type 2 diabetes, impaired fasting glucose, or impaired glucose tolerance are at increased risk for cardiovascular events, but no large trials have focused on the effect of n–3 fatty acids in such patients. In the Outcome Reduction with Initial Glargine Intervention (ORIGIN) trial,10 we tested the hypothesis that long-term supplementation with n–3 fatty acids would reduce the rate of cardiovascular events in this population of patients.
studien skrev:In conclusion, the administration of 1 g of n–3 fatty acids did not reduce the rate of death from cardiovascular causes or other outcomes during a period of 6 years in patients with dysglycemia and additional cardiovascular risk factors. Whether similar results would have been observed at higher doses is unknown. Furthermore, these findings may not be relevant to dietary recommendations to consume more fish, because dietary change not only increases the intake of foods containing n–3 fatty acids but is also associated with a reduction in the consumption of foods such as red meats, which may be harmful.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Volfram

Inlägg av Volfram » ons 20 jun 2012, 22:10

Okej, jag känner inte till Newsvoice sen tidigare. Nu när jag kollade lite närmare så tappar jag också förtroende för den sajten. På sidan om han som har skrivit artikeln (Tobias Sassersson) kan man läsa:
Samma år startade jag bloggen Rykteshantering.nu om rykteshantering på webben (Online Reputation Management). Jag får idag betydande inkomster från arbetet med att rädda ryktet för personer och företag.
Fin opartiskhet :) Dessutom har de annonser för en Homeopatutbildning...
Om man läser studien, som publicerats i New England Journal of Medicine som är en välrenommerad medicinsk tidsskrift, så ser man att det den säger något om är huruvida diabetiker får lägre incidens av hjärt- kärlsjukdom av att ta omega-3-tillskott. Enligt studen får de inte det.
Nja, inte riktigt, du citerade ju precis det här:
Whether similar results would have been observed at higher doses is unknown.
Så studien säger bara att doser på 1 g inte ger någon effekt.

Skriv svar