Omega 3 och Gin Seng

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
BingBong

Re: Omega 3 och Gin Seng

Inlägg av BingBong » tor 09 aug 2012, 10:21

herbert skrev:
BingBong skrev:Jag skulle förstås hellre ta omega 3 än att riskera:

Vanliga:
Yrsel
Huvudvärk
Ortostatiska effekter (inkusive hypotoni, i detta fall blodtrycksfall i samband med att man reser sig upp vilket orsakar yrsel, svimningskänsla eller svimningsanfall)
Anser du på fullaste allvar att omega3 både är blodtryckssänkande samtidigt som blodtryckssänkningen från omega3 inte har någon av de bieffekter som sänkt blodtryck kan medföra?

Att intag av fett(syror) kan påverka GI-kanalen kan väl inte heller sägas vara kontroversiellt även om det såklart är dosberoende.
Vad jag anser är väl ändå rätt ointressant. Jag citerade en metastudie som visade på den blodtryckssänaknde effekten.

När det gäller biverkningar så anser EFSA att doser upp till 5 gram/dag är säkra:
http://www.efsa.europa.eu/en/press/news/120727.htm

Kontroversiellt eller inte vore det intressant att läsa en studie på GI-påverkan av omega 3.
herbert skrev:
BingBong skrev:Att det är blodförtunnande skrev jag ju tidigare. Teoretiskt sett kan det ge problem hos de som tar waran eller liknande, eftersom det blir två blodförtunnande effekter på varandra. Men sedan kan man ju diskutera om det är omega 3 eller waran som är problematiskt i så fall.
Diskutera gärna sista meningen lite mer då, förstår inte riktigt vad du menar eller försöker insinuera. Det är nog ganska sällan mer värt att sänka blodtrycket med omega3 än att skydda hjärnan med waran om man har hög risk för blodpropp.
Waran skyddar hjärtat genom att det är blodförtunnande. En blodförtunnande effekt får man även av omega 3.
Jag vill förtydliga att jag inte säger att folk ska sluta med waran, men att man kan justera dosen av waran och räkna in ett intag av omega 3 (företrädelsevis från fisk) eftersom det kan ha andra hälsoeffekter.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 09 aug 2012, 10:41

BingBong skrev:Waran skyddar hjärtat
Det här kanske är en omedveten felskrivning, men för säkerhets skull vill jag inflika att även om man ofta tar waran vid hjärtbesvär så är det inte främst för att skydda hjärtat som man tar det, utan för att minska risken för blodproppar i hjärnan där de kan ställa till det ordentligt.

Exempelvis hjärtflimmer gör att risken för blodproppar ökar en hel del.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

BingBong

Inlägg av BingBong » tor 09 aug 2012, 11:22

micke.d skrev:
BingBong skrev:Waran skyddar hjärtat
Det här kanske är en omedveten felskrivning, men för säkerhets skull vill jag inflika att även om man ofta tar waran vid hjärtbesvär så är det inte främst för att skydda hjärtat som man tar det, utan för att minska risken för blodproppar i hjärnan där de kan ställa till det ordentligt.

Exempelvis hjärtflimmer gör att risken för blodproppar ökar en hel del.
Tack för korrigeringen.

Itachi

Inlägg av Itachi » sön 22 aug 2021, 13:16

Frågan är, varför ska man äta Omega-3 om man är fullt frisk? Undersökningar har visat att det inte ger någon effekt överhuvudtaget. Dessutom, det finns mycket effektiva, billiga, och relativt biverkningsfria läkemedel som är blodtryckssänkande.

Skriv svar