Kvinnor - andetroende, Män - konspirationsfanatiker?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Välkomna, nya användare!

Inlägg av kaxiga Z » lör 02 feb 2013, 00:16

Män och kvinnor har statistiskt sett lite olika pseudo för sig. De flesta klimatskeptiker är män, t ex.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » lör 02 feb 2013, 00:19

kaxiga Z skrev:Män och kvinnor har statistiskt sett lite olika pseudo för sig. De flesta klimatskeptiker är män, t ex.
Finns det nån teori om vad det beror på då?
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Microtubuli

Inlägg av Microtubuli » lör 02 feb 2013, 00:35

Jag undrar om jag inte har fler manliga vänner.. Altisarna är nog 50/50.
Intressant om/ifall genus spelar in.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » lör 02 feb 2013, 00:56

Microtubuli skrev:Jag undrar om jag inte har fler manliga vänner.. Altisarna är nog 50/50.
Intressant om/ifall genus spelar in.
Märker du nån skillnad på alternativtron bland dina manliga och kvinnliga vänner? Och hur den yttrar sig? Hur de argumenterar för den och så? Tror de på olika alternativ? Är vissa mer konspiratoriska än andra?
Microtubuli skrev:Mitt största problem med att ha dessa människor som vänner är att antingen så är de
1. Extremt korkade och begriper inte att de är lurade utan tror på allt.
2. Fattat galoppen men tycker ändå det är ok att lura in vänner och bekanta i det.

Jag vet inte vilket som är värst även om nr 2 lutar åt en mer otrevlig karaktär.. Fast det är lite oporrigt med intelligens också.
Tänker du då på att så många porrstjärnor spelar dumma blondiner?

Av alternativen äcklas jag mest av nummer två.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Microtubuli

Inlägg av Microtubuli » lör 02 feb 2013, 09:28

Blafsen skrev: Märker du nån skillnad på alternativtron bland dina manliga och kvinnliga vänner? Och hur den yttrar sig? Hur de argumenterar för den och så? Tror de på olika alternativ? Är vissa mer konspiratoriska än andra?
Nej egentligen inte. Och i vilket fall så är det ju bara mina egna upplevelser av det. Finns många faktorer som spelar in där.
Men jag upplever att de kvinnor jag känner i större utsträckning tror på medium, prata med änglar och healing etc.

I bekantskapskretsen är det nog vanligare att tron på diverse humbug och att vara aktivt kristen korrelerar i mycket hög grad.

Blafsen skrev: Jag vet inte vilket som är värst även om nr 2 lutar åt en mer otrevlig karaktär.. Fast det är lite oporrigt med intelligens också.
Tänker du då på att så många porrstjärnor spelar dumma blondiner?

Av alternativen äcklas jag mest av nummer två.
Nu var det inte altisar i allmänhet jag menade i det utan de vänner jag har som ägnar sig åt att sälja kyäni.
Sorry, my bad. Skulle stå att det är oporrigt med korkade människor.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 02 feb 2013, 10:13

Microtubuli skrev:Nej egentligen inte. Och i vilket fall så är det ju bara mina egna upplevelser av det. Finns många faktorer som spelar in där.
Men jag upplever att de kvinnor jag känner i större utsträckning tror på medium, prata med änglar och healing etc.

I bekantskapskretsen är det nog vanligare att tron på diverse humbug och att vara aktivt kristen korrelerar i mycket hög grad.
Åhå. Är det då specifikt kristen humbug (till vilket jag räknar tala med änglar, kristen/andlig healing, etc) eller är det icke-kristet?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Microtubuli

Inlägg av Microtubuli » lör 02 feb 2013, 11:07

micke.d skrev:
Microtubuli skrev:Nej egentligen inte. Och i vilket fall så är det ju bara mina egna upplevelser av det. Finns många faktorer som spelar in där.

Åhå. Är det då specifikt kristen humbug (till vilket jag räknar tala med änglar, kristen/andlig healing, etc) eller är det icke-kristet?
Hm, de jag känner som är strikt bokstavstroende tror nog enbart på kristen humbug. Allt annat är ju new age och kommer per definition från djävulen! :twisted: Det är samma människor som inte tycker att man ska få yoga/andningsövningar i skolan för att det är tillbe en annan Gud..

Övriga tror nog på lite allt möjligt och väldigt okritiskt.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 02 feb 2013, 11:42

Microtubuli skrev:
micke.d skrev:

Hm, de jag känner som är strikt bokstavstroende tror nog enbart på kristen humbug. Allt annat är ju new age och kommer per definition från djävulen! :twisted: Det är samma människor som inte tycker att man ska få yoga/andningsövningar i skolan för att det är tillbe en annan Gud..

Övriga tror nog på lite allt möjligt och väldigt okritiskt.
M a o, den typiska höger-vänster-woo-gränsen. Det är mest Allians-röstare som är klimatskeptiker och t ex kreationister och Obama-är-muslim-konspiratoriker. Medan vänster-woo-na är mer åt alternativ-med-hållet/9/11-truther-hållet ("Det är USA/Bush som står bakom!"), antroposofi, etc

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 02 feb 2013, 13:12

Blafsen skrev:
kaxiga Z skrev:Män och kvinnor har statistiskt sett lite olika pseudo för sig. De flesta klimatskeptiker är män, t ex.
Fler professorer, fler emeritossar.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 02 feb 2013, 13:12

kaxiga Z skrev:M a o, den typiska höger-vänster-woo-gränsen. Det är mest Allians-röstare som är klimatskeptiker och t ex kreationister och Obama-är-muslim-konspiratoriker. Medan vänster-woo-na är mer åt alternativ-med-hållet/9/11-truther-hållet ("Det är USA/Bush som står bakom!"), antroposofi, etc
något förkortat: Man tror vad man vill tro.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 02 feb 2013, 13:24

Blafsen skrev:
Bara erfarenhet från åratal av pladdrande. Det är lite av en vänstergrej att vara alt.med, och fler kvinnor än män är vänster. (min definition av vänster: rösta på vänsterblocket vid riksdagsval)
Piotrr skrev:något förkortat: Man tror vad man vill tro.
Precis, man kan testa sig själv, t ex om man är klimatskeptiker/skeptisk inför precis all genusteori: "Den statistik och korrelationskriterier som jag accepterar inom läkemedelsvetenskap, varför accepterar jag inte samma metoder inom klimat?" Eller tvärtom.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » lör 02 feb 2013, 14:15

Gissar att det handlar om intressepolitik. Män är överrepresenterade i glesbygd och fordonsyrken, och därför är de fossilberoende för sin vardag. Om det naturvetenskapliga samfundet, rent hypotetiskt, hittade rön om att knyppling var miljöfarligt, så skulle det gissningsvis mest vara kvinnor som förnekade dem.

Det finns också en intressant skillnad i frekvens. Tro på horoskop, healing och spöken är ganska vanligt (säg 10-15% av Sveriges befolkning) medan det bara är en liten bråkdel av svenska folket som tror på konspirationsteorier.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 02 feb 2013, 18:16

Microtubuli skrev:Hm, de jag känner som är strikt bokstavstroende tror nog enbart på kristen humbug. Allt annat är ju new age och kommer per definition från djävulen! :twisted: Det är samma människor som inte tycker att man ska få yoga/andningsövningar i skolan för att det är tillbe en annan Gud..
Det stämmer väl med mina fördomar.
Microtubuli skrev:Övriga tror nog på lite allt möjligt och väldigt okritiskt.
Även kristna icke-bokstavstroende, alltså? Det förvånar mig lite grann.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Kvinnor - andetroende, Män - konspirationsfanatiker?

Inlägg av kaxiga Z » lör 02 feb 2013, 19:45

micke.d skrev:Även kristna icke-bokstavstroende, alltså? Det förvånar mig lite grann.
Inte mig, många vänster-SvK-are brukar tro att de är vetenskapliga eftersom de skrattar åt kreationism och ungjord. They think they've got it made. Men av någon anledning lockas en hel del av dessa (ofta t ex kvinnliga präster) av antroposofi etc etc, alternativmedicin. Där verkar vetenskapen ha 'fel', plötsligt. Det tänker de inte själva på, den inkonsekvensen.

Detta påminner mig lite om att en hel del VoF-are trodde de var vetenskapliga eftersom de saknade andetro/seanstro/alt-med-tro. De tänkte bara inte på att de själva var klimatskeptiker, t ex.

Användarvisningsbild
VeVeN

Re: Kvinnor - andetroende, Män - konspirationsfanatiker?

Inlägg av VeVeN » lör 02 feb 2013, 20:20

Knäppigheten verkar vara rätt jämnt sprid mellan könen. Mina extremt anekdotiska teori finner däremot följande könsspecifika särdrag:

Kvinnor

Är de som är utpräglade "harmonimissbrukare". Egentligen har ju alla rätt om allting, och alla är egentligen överens innerst inne. De är också mer inriktade på den egna kroppen och den egna peronliga erfarenheten.

Män

Är de som drömmer att få spela hjälterollen, i kampen mot det onda (etablissemanget), för det goda (de som vet hur allting är egentligen / de som är av rätt sort) De älskar ju att se sig själva som sanna rebeller.

Nå, säg emot mig om ni kan.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Skriv svar