Kvinnor - andetroende, Män - konspirationsfanatiker?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
C-J

Kvinnor - andetroende, Män - konspirationsfanatiker?

Inlägg av C-J » tor 26 feb 2009, 22:49

Med utgångspunk från det senaste avsnittet av Hjärnstorm började jag fundera på om det finns någon skillnad mellan könen vad det gäller vad för knasigheter det tros på. I programmet så var 6 deltagare (3 män, 3 kvinnor) inbjudna att sova över på Ekenäs slott och de fick skrämma upp sig själva och de blev påverkade av olika trix som Henrik Fexelius bjöd dem på. Det stod rätt tidigt klart att de 3 männen var skeptiska medan de 3 kvinnorna hade enklare att inbilla sig olika saker. Fexelius anmärkte dock att normalt sett så brukar det inte vara någon skillnad bland könen och så är det nog.

Men om man gör distinktionen på vad som gruppen ska vara skeptisk mot, då undrar jag om det finns någon skillnad. Jag får intrycket om jag studerar debatter på övernaturligt.ifokus att majoriteten av de deltagande debattörena är kvinnor i en bred åldersfördelning.
På vaken.se däremot, får jag intrycket att större delen är främst yngre män. Självklart är urvalet väldigt skevt, men kan det vara så att kvinnor i högre drag tror på andar och medium medan män är mer intresserade av huruvida "Jews did WTC" ?

Har detta diskuterats tidigare? Är det ren inbillning från min sida? Finns det något att läsa om detta så jag slipper sitta med fria fantasier? Kan jag förbättra frågeställningen?
Oh, behave!

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Re: Kvinnor - andetroende, Män - konspirationsfanatiker?

Inlägg av tarzan » tor 26 feb 2009, 22:54

C-J skrev:Är det ren inbillning från min sida?
I går tänkte jag kolla hur stor andel kvinnor som är medlemmar på forumet för övernaturligt på ifocus. Insåg dock att det inte skulle vara speciellt vetenskapligt.
Senast redigerad av 1 tarzan, redigerad totalt 0 gånger.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 26 feb 2009, 23:00

allmänt kåseri:

Det är ju inte ovanligt att dela upp enligt följande:

män: rationella, vetenskapsbestuckna, och om de är woowoo:s så är de rationella woowoos och inte andewooowoos

vita (män): rationella, vetenskapsbestuckna, och om de är woowoo:s så är de rationella woowoos och inte andewooowoos

kvinnor: bra på att dansa sjunga, mystik, mystiska upplevelser, hemlighetsfullhet, nyckfullhet

svarta (män/kvinnor): bra på att dansa sjunga, mystik, mystiska upplevelser, hemlighetsfullhet, nyckfullhet

M a o , mycket fördomar, dvs det är extra viktigt med statistik i sådana här fall

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tor 26 feb 2009, 23:05

Absolut, speciellt är det svårt på vaken.se att gissa vad det är för kön bakom debattörena. Där har jag bara haft en "gutt-feeling" efter att ha lurkat där ett tag och försökt googlestalka dem via deras info-sidor. På övernaturligt är det enklare eftersom många har kort på sig och en utförlig publik presentation.

ps. rationell och woo-woo, där ser jag ett motsatsförhållande ;)
Oh, behave!

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » tor 26 feb 2009, 23:12

C-J skrev:...rationell och woo-woo, där ser jag ett motsatsförhållande
Du är alltså en man :-)
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tor 26 feb 2009, 23:16

Haha, jo visst är jag det. Men det jag menade med mitt ps är att jag inte tycker det finns några "grader i helvetet" vad det gäller woo-woo vad det än må vara. Det är lika irrationellt att tro på ektoplasma som på att tro att "jews did wtc".
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Mikisen

Inlägg av Mikisen » tor 26 feb 2009, 23:27

När jag utforskade "Stockholms spiritualistiska förening" så var det 3-4 män och ett tjugotal kvinnor närvarande på storseansen. I "cirklarna" var det likadant. Tror nog att kvinnor är överrepresenterade vad gäller spiritism iaf.
Dear God, please save me from your followers.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tor 26 feb 2009, 23:30

Jag får väl begära forskningsanslag och genomföra en studie eller så för jag leva med att jag förmodligen har fördomar med svaga förankringar i verkligheten. Förmodligen det senare eftersom jag är en jävel på att skjuta upp saker.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 26 feb 2009, 23:32

Det stämmer alldeles säkert. Dock beror det knappast på att kvinnornas själar är annorlunda än mäns. Snarare beror det med säkerhet på att regeringen i hemligt samråd med FN påverkar pojk- och flickbarn i denna riktning, av okänd anledning.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » fre 27 feb 2009, 01:03

C-J skrev:det jag menade med mitt ps är att jag inte tycker det finns några "grader i helvetet" vad det gäller woo-woo vad det än må vara. Det är lika irrationellt att tro på ektoplasma som på att tro att "jews did wtc".
Måhända. Fast antalet konspirations-teoretiker är nog ganska litet jämfört med antalet alternativmedicin-användare/horoskop-läsare/spåtant-besökare/andevärlds-troende o.s.v.
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 27 feb 2009, 03:22

Mina 50 öre till förklaring är att detta beror på att vanliga människor (i betydelsen icke-ASD) i hög utsträckning är gruppmänniskor som skapar sin identitet utifrån andra liknande människor vars beteende och idéer de internaliserar. Detta beror då alltså på vilka uppdelningar av människor som finns. Just kön är ju en ganska uppenbar uppdelning (och ja, jag kan argumentera mot mig själv här ur genusperspektiv) jämfört med tex. klass som inte syns lika direkt på människor, men de flesta godtyckliga uppdelningar kan så småningom bli starkt cementerade. Hudfärg och etniskt utseende är också en uppenbar skillnad mellan folk, men om det tex. bara finns ett vitt barn bland enbart gula kommer den inte bilda någon grupp (förmodligen likadant med kön).

Det finns alltså könsskillnader i troendesammanhang för att man identifierar sig med sitt kön och försöker undvika att bete sig som det andra. Att sen new age råkat hamna bland kvinnor kan vara en slump. Sambandet är inte starkare än att nästan alla religiösa ledare är och varit män (även om det förmodligen mer ses som ett kall nu än längre tillbaka i tiden). Jag bör väl också säga att jag inte tror att medelantalet empiriskt felaktiga föreställningar per person skiljer sig mellan könen.

För de allra flesta människor är verkligheten = den sociala verkligheten. Det har gjort oss intelligenta (evolutionärt), men dessvärre tror jag också det ligger bakom hur oviktig miljön är för de flesta, samt hur lätt pseudovetenskap sprids.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » fre 27 feb 2009, 08:08

devadatta skrev:Att sen new age råkat hamna bland kvinnor kan vara en slump.
Om män av tradition tenderar att hävda sig inom vetenskapliga områden och yrken i större utsträckning än kvinnor lär det inte vara slumpmässigt att de inte är lika lockade till vetenskapsfrånvänd verksamhet.

Sedan undrar jag, möjligtvis småkorkat men jag är trött och oansvarig, om inte mäns spatiala förmågor hjälper dem att betrakta sina upplevelser från distans. Typ ger vissa fördelar till objektivt tänkande.

Azna

Inlägg av Azna » fre 27 feb 2009, 09:06

Mikisen skrev:När jag utforskade "Stockholms spiritualistiska förening" så var det 3-4 män och ett tjugotal kvinnor närvarande på storseansen. I "cirklarna" var det likadant. Tror nog att kvinnor är överrepresenterade vad gäller spiritism iaf.
Om du istället tittar in på spelhallar, eller pubbar där de sänder sport, vilka är där överrepresenterade?

Om det är så att män rent generellt väljer tidsfördriv som är mindre intellektuella än kvinnor, är då män mer korkade??

Hur är representationen här på VoF egentligen? Ålder, kön, titel? Vad kan man dra för slutsattser av det i så fall?
Största problemet är inte vad vi inte vet -
utan vad vi vet säkert, men som faktiskt är fel.

Användarvisningsbild
Mikisen

Inlägg av Mikisen » fre 27 feb 2009, 09:19

Azna skrev:
Mikisen skrev:När jag utforskade "Stockholms spiritualistiska förening" så var det 3-4 män och ett tjugotal kvinnor närvarande på storseansen. I "cirklarna" var det likadant. Tror nog att kvinnor är överrepresenterade vad gäller spiritism iaf.
Om du istället tittar in på spelhallar, eller pubbar där de sänder sport, vilka är där överrepresenterade?

Om det är så att män rent generellt väljer tidsfördriv som är mindre intellektuella än kvinnor, är då män mer korkade??

Hur är representationen här på VoF egentligen? Ålder, kön, titel? Vad kan man dra för slutsattser av det i så fall?
Du jämför alltså det intellektuella med sport/spel vs spiritism och säger att spiritsmen vinner?
Dear God, please save me from your followers.

Azna

Inlägg av Azna » fre 27 feb 2009, 10:07

Mikisen skrev:
Azna skrev:

Du jämför alltså det intellektuella med sport/spel vs spiritism och säger att spiritsmen vinner?
Nej, nu är det du som blandar ihop frågorna med varandra och kryddar in dina egna värderingar i det hela. Läs de som tre separata frågor ;-)
Största problemet är inte vad vi inte vet -
utan vad vi vet säkert, men som faktiskt är fel.

Skriv svar