Kvinnor - andetroende, Män - konspirationsfanatiker?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Masada

Re: Kvinnor - andetroende, Män - konspirationsfanatiker?

Inlägg av Masada » fre 27 feb 2009, 15:34

J-C:
"...Med utgångspunk från det senaste avsnittet av Hjärnstorm började jag fundera på om det finns någon skillnad mellan könen vad det gäller vad för knasigheter det tros på."

- Jag såg också "Hjärnstorm" och det var ju inte någon överraskning direkt att det var kvinnorna som "kände av" de spökliga aktiviteterna/energierna. Kvinnor är tydligen mer intresserade av tarotkort, medium, spåkärringar, kristaller. Medan mer grabbiga intressen såsom kvantmekanik, avgassystem och förbränningsmotorer kanske inte är lika lockande för kvinnor. Sedan huruvida det är kulturella orsaker eller inte, så har väl inte det så stor betydelse, eftersom alla får välja sina egna intressen.
Besöker man sajten Familjeliv och deras forum för okulta är det 95% kvinnor.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 27 feb 2009, 15:49

Masada skrev:Besöker man sajten Familjeliv och deras forum för okulta är det 95% kvinnor.
Oj, har själv nästan aldrig ens tittat på andra forum än VoF, så jag får väl lita på dig, men här på VoF-forumet är sådant svårt att utröna, om man inte är mycket uppmärksam. 95% kvinnor sa du?

Det är ungefär den ratio en ny läsare estimerar (95 % män) när h*n kommer hit första gången och registrerar sig. Sedan efter ett tag, efter noggrannare läsning av inläggen, så förstår man att det inte är så...jag skulle tippa att minst 15 % av våra aktiva skribenter är kvinnor. Och visst, det är långt under hälften men jag tycker det tas i lite för mycket när man redan har generaliseringar klara för sig. Då blir lätt 85% till 95%, t ex.

Har Familjelivs medlemmar sina namn utsatta, eller är det nicknames och avatarer där också? Ska man ange om man är man/kvinna i ockulta forumet? Finns det någon redovisad statistik som man kan titta på?

Edit: jag tog visst i i överkant: I en enkät "Vilket kön är du?" har hittills 15 % svarat 'kvinna'. (får dock en känsla av att andelen numera är högre, men vet alltså inte).

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » fre 27 feb 2009, 16:07

kaxiga Z skrev:I en enkät "Vilket kön är du?" har hittills 15 % svarat 'kvinna'.
Jag får det till 12% bara några minuter efter ditt inlägg:

man 0-24 10%
man 25-35 44%
man 36- 34%
kvinna 0-24 0%
kvinna 25-35 6%
kvina 36- 6%
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 27 feb 2009, 16:37

Jag tror det handlar om att män och kvinnor oftast förverkligar sig själva på olika sätt. Män genom färdigheter, och kvinnor genom relationer. Huruvida orsaken till denna könsskillnad är social eller biologisk tänker jag inte spekulera i här och nu.

Manligt woo-woo, såsom konspirationsteorier, handlar till typiskt om att hålla mängder av information i huvudet.

Kvinnligt woo-woo, såsom spådom eller alternativmedicin, handlar typiskt om att bygga upp sociala förhållanden med en eller flera andra människor.
Senast redigerad av 1 Knurd, redigerad totalt 0 gånger.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Mikisen

Inlägg av Mikisen » fre 27 feb 2009, 16:40

Azna skrev: Nej, nu är det du som blandar ihop frågorna med varandra och kryddar in dina egna värderingar i det hela. Läs de som tre separata frågor ;-)
F'låt :oops:
Dear God, please save me from your followers.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » fre 27 feb 2009, 16:54

Masada skrev:J-C:
"...Med utgångspunk från det senaste avsnittet av Hjärnstorm började jag fundera på om det finns någon skillnad mellan könen vad det gäller vad för knasigheter det tros på."
JC är en klädkedja, C-J är mitt nick ;)
Oh, behave!

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 27 feb 2009, 17:12

tarzan skrev:
kaxiga Z skrev:I en enkät "Vilket kön är du?" har hittills 15 % svarat 'kvinna'.
Jag får det till 12% bara några minuter efter ditt inlägg:

man 0-24 10%
man 25-35 44%
man 36- 34%
kvinna 0-24 0%
kvinna 25-35 6%
kvina 36- 6%

Du har rätt. Jag länkade till "fel" undersökning. Hittade följande "Vilket kön är du" sedan, där hittills 15 % svarat 'kvinna' och jag har svårt att få det till att först länkade "lekstuge"-undersökningen skulle ge ett bättre resultat, eftersom den har fler valalternativ.

Nuv. resultat:
Kvinna 13st 15%
Man 73st 85%

Om denna tråd handlar om huruvida större andel kvinnor än män tror på andar av olika slag, så är det lätt att instämma att det är mer än 50 % kvinnor bland dessa, men frågan är väl snarare vilken fördelningen verkligen är? För det är väl skillnad på 5% och 15 % t ex ?

Annars blir inläggen mest spekulationer + anekdoter som bekräftar fördomar. Inte speciellt vetenskapligt, m a o.

Masada

Inlägg av Masada » fre 27 feb 2009, 17:31

JC är en klädföretag, korrekt.

Jag är helt ny på forumet så jag har ingen aning om hur väldokumenterade påståenden måste vara, men jag kände väl på mig att den exakta siffran på 95% skulle få någon att reagera, vilket så också skedde. Jag tar således tillbaka mitt påstående och istället påstår jag att det är 80%-90% kvinnor på Familjeliv som skriver i forumet om okult.
Jag baserar mitt påstående på att jag under 2,5 år huserat på sajten med fokusering vid just det okulta forumet. Det är extremt sällan en man skriver in och frågar efter medial hjälp som kan se om hans fru är gravid eller inte.

Varför är det mest kvinnor som tror på spöken, andar, änglar och kristaller?
Det finns många olika förklaringar. Jag har upptäckt att det finns ett stort psykologisk behov att känna sig speciell, utvald, unik. Det behovet kan tillfredställas genom att påstå att man kan "prata med döda" eller sia om framtiden. Kan även ha att göra med en slags flykt från verkligheten. Ett allmänt förakt för vetenskap och kunskap i allmänhet verkar också vara en triggerpunkt.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » fre 27 feb 2009, 17:41

Masada skrev:Jag tar således tillbaka mitt påstående och istället påstår jag att det är 80%-90% kvinnor på Familjeliv som skriver i forumet om okult.
Jag har inte heller mycket kött på benen när jag skriver här, men jag undrar om det inte är så då att om 80-90% av forummedlemmarna på familjeliv är kvinnor, då kommer ju en sammansättning av 80-90% kvinnor i deras underforum för okult och woo-woo vara, (hmm vad är rätt ord?), vara likformig med sammansättningen av kvinnor/män på forumet i stort. Mao, om det vore en fördelning på 50/50 män/kvinnor på familjeliv så kanske man borde förvänta sig 50/50 i okult-forat?
Oh, behave!

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » fre 27 feb 2009, 17:59

Masada skrev:...det är 80%-90% kvinnor på Familjeliv som skriver i forumet om okult.
Antagligen är andelen kvinnor på ett forum som Familjeliv större än andelen män, så andelen kvinnor i ett av dess delforum tror jag inte motsvarar den i verkligheten. (såg C-J:s inlägg med samma slutsats för sent...)

När det gäller undersökningen som "kaxiga Z" hänvisade till: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=6578 så innehåller första inlägget, från den som ställer frågan, en önskan om hur undersökningen ska gå. Hade jag själv bara läst det inlägget innan jag svarade, så hade jag nog svarat "kvinna", och därmed hade han fått helt rätt :-)

Hur ska vi göra för att kolla upp vad som gäller?
Senast redigerad av 1 tarzan, redigerad totalt 0 gånger.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Masada

Inlägg av Masada » fre 27 feb 2009, 18:08

J-C
Jo, du har helt rätt i det.
Familjeliv handlar mycket om bebisar, flaskmatning, hemorojder och graviditetskrämpor och annat som kvinnor intresserar sig för. Majoriteten är definitivt kvinnor på hela sajten.

Tillbaka till Hjärnstorm.
Tjejen som sa att hon kände ett tryck bakom benet (pga spöket Nisse), vad hände i hennes hjärna där egentligen?
Att hon verkligen ville att spöket Nisse skulle finnas och hon ville/önskade att hon kunde känna spöket Nisse, det kan vi nog alla vara övernens om. Men sen då? Vad tror du J-C?
(jag skriver med ett bindestreck, så det är inte klädföretaget jag syftar på)

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » fre 27 feb 2009, 18:28

tarzan skrev:(såg J-C:s inlägg med samma slutsats för sent...)
Masada skrev:J-C
Det är C-J jag kallar mig, inget annat O_o, kortform av Carl-Johan.
Masada skrev: Tjejen som sa att hon kände ett tryck bakom benet (pga spöket Nisse), vad hände i hennes hjärna där egentligen?
Att hon verkligen ville att spöket Nisse skulle finnas och hon ville/önskade att hon kunde känna spöket Nisse, det kan vi nog alla vara övernens om. Men sen då?
Uppenbarligen så bedömde Henrik att hon var den i gruppen som var mest mottaglig (enklast att skrämma upp) och lät henne få stå i centrum. Hennes upplevelser triggade därefter resten i gruppen. Det handlar helt enkelt om att de skulle sitta och berätta spökhistorier för varandra, bli utsatta för lite roliga trix från Henriks sida. Inbilla sig att det rycker i benen. Tillslut så är det nog inte svårt att övertyga någon om det är lite läskigt. Avsluta med att sätta dem ensamma i ett mörkt rum så börjar nog fantasin fladdra iväg.
Är man riktigt spelevink så börjar man kasta stenar och annat för att spela de andra ett spratt.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » fre 27 feb 2009, 18:36

C-J skrev:Det är C-J jag kallar mig, inget annat O_o, kortform av Carl-Johan.
Sorry. Snöade in på alla jämförelser med Junior Center. Nu ska jag väl iaf inte skriva fel i fortsättningen. Dessutom har jag ändrat i mitt inlägg.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 01 mar 2009, 14:25

Knoppade av till tråden Förväntningar på andeupplevelser.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Blafsen

Re: Välkomna, nya användare!

Inlägg av Blafsen » lör 02 feb 2013, 00:06

Är det så att kvinnor är mer altiga än män? Om så. Vad kan det bero på då? Kanske OT i denna tråd, men intressant fråga. Jag har fått känslan på andra forum att det mest är aggressiva unga män, men då kanske jag är fördomsfull pga beteendet. Det framgår ju sällan av nicket vilket kön man har.

Det sägs ju också att de flesta skeptikerna är män. Stämmer det också och varför isf?
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Skriv svar