Hur berättar man pseudovetenskap från verklig vetenskap?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
SiyonKart

Hur berättar man pseudovetenskap från verklig vetenskap?

Inlägg av SiyonKart » tis 10 aug 2021, 18:09

Vissa medlemmar i min familj är mycket intresserade av pseudovetenskap och tror ivrigt påståenden som förmodligen stöds av "vetenskap", men låter som mystik för mig. De berättar saker som "växter har känslor", "du kan byta vatten med dina tankar" och andra skissartade klingande saker och hävdar att dessa saker är "vetenskapligt bevisade" eller "de har gjort studier".

Jag är inte tillräckligt utbildad för att avgöra vad som är legitimt och vad som är skräpvetenskap. Med hjälp av argumentet "växter har känslor" uppifrån, kan någon leda mig genom processen för hur jag kan göra min egen forskning om ämnet och avgöra om det finns legitima studier för att stödja eller förneka påståendet?

Jag tycker inte om att stänga av andras tro, men jag skulle vilja kunna lära mig hur man avlägsnar pseudovetenskap, bara för att inte köpa in det själv.

Användarvisningsbild
Anders G

Re: Hur berättar man pseudovetenskap från verklig vetenskap?

Inlägg av Anders G » tis 10 aug 2021, 18:33

Berätta för dem att den vetenskapliga metoden lett fram till så fantastiska ting som Google Translate. Det kan inga kristaller eller örtteer skapa!
They don't like it up'em, you know!

SiyonKart

Inlägg av SiyonKart » lör 14 aug 2021, 12:47

SiyonKart skrev:
tis 10 aug 2021, 18:09
Vissa medlemmar i min familj är mycket intresserade av pseudovetenskap och tror ivrigt påståenden som förmodligen stöds av "vetenskap", men låter som mystik för mig. De berättar saker som "växter har känslor", "du kan byta vatten med dina tankar" och andra skissartade klingande saker och hävdar att dessa saker är "vetenskapligt bevisade" eller "de har gjort studier".

Jag är inte tillräckligt utbildad för att avgöra vad som är legitimt och vad som är skräpvetenskap. Med hjälp av argumentet "växter har känslor" uppifrån, kan någon leda mig genom processen för hur jag kan göra min egen forskning om ämnet och avgöra om det finns legitima studier för att stödja eller förneka påståendet?
appvalley tutuapp tweakbox

Jag tycker inte om att stänga av andras tro, men jag skulle vilja kunna lära mig hur man avlägsnar pseudovetenskap, bara för att inte köpa in det själv.
issue got solvedd

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » lör 14 aug 2021, 14:14

SiyonKart skrev:
...hävdar att dessa saker är "vetenskapligt bevisade" eller "de har gjort studier".
Bevisbördan ligger på deras sida. Be dem plocka fram studierna!

dann

Inlägg av dann » lör 14 aug 2021, 14:40

You are dealing with a advertising bot, Erland:
SiyonKart skrev:
lör 14 aug 2021, 12:47
SiyonKart skrev:
... för att stödja eller förneka påståendet?
appvalley tutuapp tweakbox ...
issue got solvedd

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » sön 15 aug 2021, 19:44

dann skrev:
lör 14 aug 2021, 14:40
You are dealing with a advertising bot, Erland:
SiyonKart skrev:
lör 14 aug 2021, 12:47
SiyonKart skrev:
... för att stödja eller förneka påståendet?
appvalley tutuapp tweakbox ...
issue got solvedd
Det första inläggade verkade seriöst.

Skriv svar