Kall laserterapi för hundar, är det pseudovetenskap?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Låst
meltikeb9

Kall laserterapi för hundar, är det pseudovetenskap?

Inlägg av meltikeb9 » fre 02 okt 2020, 08:39

Jag har haft ganska stressiga de senaste veckorna. Min corgi, Ziggy, var tvungen att genomgå en ryggradsoperation för drygt två veckor sedan. De kunde operera för en allvarlig ryggrad i skivbråck (L4-5) och var tvungna att ta bort material från L3-6. Tydligen hade Ziggy en tidigare bråck innan han kom till min vård och de kunde ta bort lite ärrvävnad.

Ziggy mår väldigt bra nu och hade sin första sjukgymnastik den senaste lördagen. En del av hans terapi är laserbehandling, som visas i videon. Hur hjälper ljus med "cellföryngring?" Jag har inte kunnat hitta några studier som verkar legitima och undrade om någon av er kunde peka mig på livskraftig forskning. Varje förklaring som jag har hört verkar anekdotisk eller mycket som något som Dr. Oz kan främja. Jag fick höra lasern "hoppar igång" hans "mitokondrier." Mina woo-sinnen känns allt stickande, mina andra skeptiker.

I slutändan vill jag bara veta om det är eftersträvat för min personliga kunskap. Jag kommer inte att ställa mig emot Ziggys sjukgymnast medan vi är i terapi. Laserbehandling är den minsta delen av tiden av vad vi gör inom sjukgymnastik. Om det är woo kan jag skriva till dem ett brev i slutet av hans behandling som tackar dem för hans vård och nämner att det är dåligt att främja pseudovetenskap.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Kall laserterapi för hundar, är det pseudovetenskap?

Inlägg av Vitnir » fre 02 okt 2020, 14:54

Nej det verkar väldigt konstigt. Att ljus skulle kunna tränga in i kroppen mer än till det yttersta hudlagret verkar osannolikt.
Om lasern tränger in i kroppen tror jag hunden skulle säga ifrån på skarpen i form av ett väldigt plågat skrik eller vad nu hundar gör när de känner en laser som bränner in i kroppen.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 02 okt 2020, 15:27

Det är väl ett flashigt sätt att värma upp huden, kantänka. Värmen sprider sig inåt. Men det vore ju enklare med en värmedyna/motsv.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » lör 03 okt 2020, 08:21

Ett av mina första inlägg på forumet:

viewtopic.php?t=27

Såvitt jag vet har det vetenskapliga läget inte förändrats. Man får skilja mellan några olika laserinteraktioner med biologisk vävnad: röd laser och annan laser, och laser med hög eller låg effekt.

Blå-grön-gul laser tränger inte in i vävnaden mer än någon mm eftersom ljuset absorberas av främst hemoglobin men även vissa andra ämnen. Rött ljus däremot tränger in flera centimeter (eftersom hemoglobinet är rött och inte absorberar lika kraftigt). Man kan se effekten om man håller handen över en ficklampa, rött ljus tränger genom.

Inom lasersäkerhet ligger ett gränsvärde på 0.15 W/cm2. Under det räknar man med att effekten är så låg att ljuset inte värmer upp vävnaden. Över det kan man få uppvärmning. Vid veterinärbehandling med "kallt" ljus ligger man under gränsen för att någon mätbar uppvärmning ska ske, eller strax över.

Rent fysikaliskt och kemiskt är det svårt att se att laserbehandling skulle kunna ha någon annan effekt än vad man skulle få av att exponera sig för solljus. De som tror på metoden har framfört ett par argument för varför laser är annorlunda än solljus: att det inte innehåller alla våglängder i spektrumet, samt att det är koherent ljus. Men det är fortfarande svårt att se att det skulle kunna göra någon skillnad, och ingen har vad jag vet presenterat någon trovärdig mekanism.

Sammanfattningsvis: laserljus med låg intensitet skulle kunna ha någon effekt på vävnaden, men med största sannolikhet inte mer än vad man får av att vistas i solen. Om man får någon förbättring med sådan behandling är det högst troligt en placeboeffekt.

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » fre 09 okt 2020, 18:06

bot

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 09 okt 2020, 18:32

Bot, ja. Anmäl gärna trådar om detta upptäcks.

Låst