Varför guld

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
cleve

Varför guld

Inlägg av cleve » tis 15 sep 2020, 09:02

Riksbanken/centralbanken i de flesta länder äger ofta en betydande mängd guld. Varför just guld. Vore det inte bättre att satsa på flera olika dyra metaller som guld, platina, palladium och iridium.

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Varför guld

Inlägg av Johannes » tis 15 sep 2020, 09:17

Därför att guld har särskild status som betalningsmedel sedan mänsklighetens förhistoria. De andra metallerna är bara råvaror.

cleve

Inlägg av cleve » tis 15 sep 2020, 11:08

Silvermynt har väl alltid varit vanligare än guldmynt.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 15 sep 2020, 18:26

...och kopparmynt ännu vanligare. Diskutera!
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tis 15 sep 2020, 21:29

cleve skrev:
tis 15 sep 2020, 11:08
Silvermynt har väl alltid varit vanligare än guldmynt.
Nej, guld var vanligare än silver fram till ungefär 1500 BCE när man lärde sig utvinna silver ur malm. Guld har funnits i ren form i naturen sedan förhistorien.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » lör 26 sep 2020, 15:37

Johannes skrev:
tis 15 sep 2020, 09:17
Därför att guld har särskild status som betalningsmedel sedan mänsklighetens förhistoria. De andra metallerna är bara råvaror.
Om jag inte har fel så är guld inte ens bra som metall i t ex verktyg, till skillnad från järn.
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » lör 26 sep 2020, 18:40

Eftersom guld inte oxiderar är det populärt inom elektroniken. Dålig kontakt är vanligaste problemet i den branschen.
Hade det inte varit så dyrt hade det förmodligen använts som ytbeläggning i fler sammanhang.

Jag såg en blänkare om kolloidalt guld när jag sökte. Det måste ju vara ännu bättre än kolloidalt silver :smile2:

Mera seriöst så har jag en bekant som genomgått strålbehandling mot prostatacancer.
Inför strålbehandlingen opererades det först in "guldstift" någonstans i kroppen.
Jag förmodar att det är ett hjälpmedel för att kunna "sikta rätt" med strålningen.
Modern användning inom industrin inkluderar produkter som används inom tandvård och elektronik, där guld traditionellt har använts på grund av dess goda resistens mot oxiderande korrosion.
I begränsad omfattning har guld även använts medicinskt vid behandling av vissa sjukdomar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Guld

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 26 sep 2020, 19:13

Ah, jag minns när jag fick övertyga labchefen på labbet där jag gjorde mitt examensarbete att vi var tvunga att köpa guldpartiklar till vår genkanon i stället för volfram.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gene_gun

Men det fungerade, cellerna överlevde transformationen med guldpartiklarna. Det funderande inte med volfram.

Så jo, guld används en del mer nischade saker...

Skriv svar