Examensarbete i juridik med skeptisk inriktning?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Blafsen

Re: Examensarbete i juridik med skeptisk inriktning?

Inlägg av Blafsen » ons 26 feb 2014, 19:40

Bra jobbat!

En fråga från en slöfock. Finns det nåt om hur EU kan påverka den svenska kvacksalverilagen?
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » ons 26 feb 2014, 19:46

Blafsen skrev:Bra jobbat!

En fråga från en slöfock. Finns det nåt om hur EU kan påverka den svenska kvacksalverilagen?
Tyvärr inte. Endast svenska förhållanden tog upp ca 70 sidor. Över det börjar det likna mer en bok än en examensuppsats.

Edit: Här har du avgränsningen, om det hjälper:
1.5 Avgränsning skrev: Uppsatsen behandlar inte marknadsföringsrättsliga frågor om var gränserna går för reklam om alternativmedicin. Inte heller behandlas andra immaterialrättsliga frågor om medicinska patent eller dylikt. Någon närmare redogörelse för det straffrättsliga området utöver vad som kan bli aktuellt enligt PSL, t.ex. framkallande av fara för annan, vållande till kropps- skada etc., finns inte med. Olika EU-rättsliga frågor som kan aktualiseras då det handlar om alternativmedicin, t.ex. principen om fri rörlighet för varor och tjänster, kommer inte att beröras. Inte heller behandlas den läkemedelsrättsliga regleringen kring t.ex. homeopati. Alla de ovan nämnda avgränsningarna har gjorts för att arbetet annars skulle bli alltför om- fattande.
Senast redigerad av 1 Gambit, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » ons 26 feb 2014, 19:48

Gambit skrev:
Blafsen skrev:Bra jobbat!

Tyvärr inte. Endast svenska förhållanden tog upp ca 70 sidor. Över det börjar det likna mer en bok än en examensuppsats.
Då blir din nästa uppgift att skriva en bok. :smile2:
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » ons 26 feb 2014, 20:19

Intressant ämne väl behandlat. Bra gjort.
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » ons 26 feb 2014, 20:27

nanowire skrev:Intressant ämne väl behandlat. Bra gjort.
Tack och bock :smile2:

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 26 feb 2014, 20:35

Det skulle vara intressant dock, om du skulle ge din syn på EU kontra länders lagstiftning. Marina en consortes vill ju tillåta misshandelbehandling av även små barn. Du talar däremot för en höjning av åldern till 15 år.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » ons 26 feb 2014, 20:41

kipphebel3 skrev:Det skulle vara intressant dock, om du skulle ge din syn på EU kontra länders lagstiftning. Marina en consortes vill ju tillåta misshandelbehandling av även små barn. Du talar däremot för en höjning av åldern till 15 år.
Eftersom jag så smidigt avgränsat bort det, kan jag inte hävda att jag har någon expertis inom området. Vad jag har förstått verkar dock Sverige ganska ensamma med en åldersgräns. Om nu EU skulle påverka alternativmedicinsområdet (vilket väl i grunden är en politisk snarare än juridisk fråga), ligger det kanske nära till hands att åldersgränsen ryker. Det kan ju så klart tänkas att det i så fall skulle bli något av en pyrrhusseger för alternativmedicinska behandlingar, eftersom jag kan tänka mig att de skulle få en egen tillsynsmyndighet och striktare krav på utövningen. Bristen på tillsyn är annars en annan sak jag tar upp i uppsatsen.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 26 feb 2014, 20:48

Bristen på tillsyn är annars en annan sak jag tar upp i uppsatsen.
Ja, jag har läst den, som du säkert minns :) Å andra sidan (utan att vara jurist) har jag svårt att tänka att EU skulle kunna tvinga på Sverige lagstiftning som tog bort åldersgränsen, så länge Sverige kan motivera denna. Om så ändå skulle ske så skulle ett enkelt motdrag vara övervakning, vilket skulle göra det omöjligt för 99% av alla Svenska homeopater att verka.

Det är ju annars en intressant skillnad att i många mellaneuropeiska länder har homeopaterna medicinsk utbildning. Dock inte i Sverige. De kör sina egna obskyra utbildningar på Vidarkliniken, utom insyn och kontroll.

Att den svenska homeopatiutbildningen bara är mumbo-jumbo har vi ju rett ut tidigare
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » ons 26 feb 2014, 20:59

kipphebel3 skrev:
Bristen på tillsyn är annars en annan sak jag tar upp i uppsatsen.
Ja, jag har läst den, som du säkert minns :) Å andra sidan (utan att vara jurist) har jag svårt att tänka att EU skulle kunna tvinga på Sverige lagstiftning som tog bort åldersgränsen, så länge Sverige kan motivera denna. Om så ändå skulle ske så skulle ett enkelt motdrag vara övervakning, vilket skulle göra det omöjligt för 99% av alla Svenska homeopater att verka.

Det är ju annars en intressant skillnad att i många mellaneuropeiska länder har homeopaterna medicinsk utbildning. Dock inte i Sverige. De kör sina egna obskyra utbildningar på Vidarkliniken, utom insyn och kontroll.

Att den svenska homeopatiutbildningen bara är mumbo-jumbo har vi ju rett ut tidigare
Det kommer jag ihåg och jag tackar för intresset :)

Jag är inte EU-rättare, men du har nog rätt i att Sverige skulle kunna rättfärdiga det utan större problem. Jag vill minnas att när frågan om åldersgränsen senast var "het", kring 95 då Kvacksalverilagen upphävdes och infogades i PSLs företrädare LYHS, hänvisades det till Barnkonventionen och barns rätt till valfrihet eller något dylikt. Barnkonventionen känns dock kanske som ett tveeggat svärd, om man vill använda den för att upphäva lagstiftning som är till för att skydda barn... Med alla brasklappar som finns, eftersom jag inte har så stor koll på Barnkonventionen heller :P

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 26 feb 2014, 21:09

hänvisades det till Barnkonventionen och barns rätt till valfrihet eller något dylikt.
När man pratar om barn under 8, jojo.. Vad det i själva verket är frågan om när nätverket "Hela Barn" orerar är i själva verket att få bestämma över sina barn. Samma argument som förespråkare av "omskärelse", manlig som kvinnlig brukar använda sig av.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tor 27 feb 2014, 10:07

Man kan ju undersöka hur tillförlitliga vittnesmål i domstolar (och uppgifter i polisförhör) är, givet vad vi vet om människans bedrägliga minne och begränsade möjlighet att fokusera på olika saker samtidigt.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » tor 27 feb 2014, 10:47

Erland skrev:Man kan ju undersöka hur tillförlitliga vittnesmål i domstolar (och uppgifter i polisförhör) är, givet vad vi vet om människans bedrägliga minne och begränsade möjlighet att fokusera på olika saker samtidigt.
Hehe, jag tror faktiskt min kompis gör något liknande.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » tor 27 feb 2014, 11:16

Gambit skrev:
Hans S skrev:
Inte bara bör, går.

Törs man säga grattis eller är det för tidigt?

MVH

Hans
Tack så mycket! Det är alldeles förträffligt lägligt att säga grattis :smile2:
GRATTIS

Bild
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tor 27 feb 2014, 12:13

Grattis!

Innan jag såg att du redan var klar hade jag tänkt att föreslå att man kan skriva om hur långt domstolarnas utredningsansvar sträcker sig i olika situationer (med Quick-soppan i färskt minne). Eftersom man kan ju undra varför det inte ingick i domstolens ansvar att ta reda på huruvida Sven-Åke Christiansons påstått vetenskapliga test, verkligen var det. Det borde finnas fler situationer där domstolar behöver bedöma tillförlitligheten av vad experter av olika slag påstår, men där man skulle kunna tänka sig att utfallet blir olika beroende på hur "allmänbildade" domarna är med avseende på vetenskaplig metodik.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tor 27 feb 2014, 16:20

Snyggt jobbat Gambit!
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Skriv svar