Sömnparalys

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Har du upplevt någon form av sömnparalys?

ja
51
52%
nej
37
38%
inte säker
10
10%

Antal röster: 98

Användarvisningsbild
Hedning

Re: Sömnparalys

Inlägg av Hedning » fre 05 nov 2010, 08:08

Oscar Tegni skrev:Överraskande att så hög % har upplevt det. Verkar riktigt läskigt.
Ja det är inte kul, har varit med om två riktiga "paralyser" (skrivit om dem tidigare inågon tråd), samt ett antal förstadium till paralys, där jag lyckats bryta innan helvetet brakat loss.
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Re: sömnparalys

Inlägg av pax » lör 06 nov 2010, 03:12

AndersY skrev:
C-J skrev:Tidigare trådar i ämnet, även om de inte varit helt renodlade

Paralyserad under uppvaknande
Camilla Perssons inlägg i den där tråden var, eh, lite speciella.

En aning. Mycket underhållande. Och förvirrande, ska erkännas.

eni1orac

Inlägg av eni1orac » sön 26 jun 2011, 14:17

jag fick sömnparalys mycket förut men efter att jag slutade vara rädd så händer det inte lika ofta? vilket är skumt ... och sen när jag trott att det försvunnit så blir jag påmind igen lika snabbt.

Den värsta upplevelsen jag haft är när jag låg och kollade på film i sängen och skulle resa mig upp, jag faller med annsiktet ner i kudden och kan inte andas eller röra mig. Det stod en mörk siluett bakom mig och skrattade... och när jag kämpade emot och blev förbannad blev "den" arg och skrek i mig så det kändes enda in i stjälen. Ingen trevlig påhälsning..

och ibland kämpar jag med att inte gå in i mörkret för jag vet inte vad som finns där.

En annan gång var jag i rymden och hörde satelit ljud, vilken var helt okej..

Thermal
Kontakt:

Inlägg av Thermal » tis 28 jun 2011, 18:43

Hedning skrev:
Oscar Tegni skrev:Överraskande att så hög % har upplevt det. Verkar riktigt läskigt.
Ja det är inte kul, har varit med om två riktiga "paralyser" (skrivit om dem tidigare inågon tråd), samt ett antal förstadium till paralys, där jag lyckats bryta innan helvetet brakat loss.
Jag har också upplevt några sömnparalyser. För mig var det en något irriterande men dock en positiv upplevelse, ett slags tecken på att jag hade sovit djup och vaknat fullständigt utvilad.

Förmodligen hänger det samman med att jag under en period praktiserade en slags avslappningsmeditation, (med motivet att övervinna en tandläkarskräck på den tiden då borrarna fortfarande drevs av remmar). När man ”vaknar” ur denna meditation har kroppen under ett antal minuter ännu inte tagit kontollen av musklerna och man befinner sig i ett slags förlamat tillstånd.

Upplevelserna var helt identiska så jag tycker mig se ett samband.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig

kortikosteroid

Inlägg av kortikosteroid » fre 12 aug 2011, 02:36

jag hade aldrig hört talas om sömnparalyser innan jag var med om den första för en två år sedan ungefär. det var i samband med att jag haft en del sömnbesvär och behövt ta sömnmedel för att kunna sova.

jag har aldrig sett eller hört något konstigt under en sömnparalys, utan vad som händer är att jag vaknar till utan att kunna röra en fena. första gången det hände mig kunde jag inte ens öppna ögonen. jag visste var jag var, och kunde uppfatta ljud, men var som förlamad. jag gick igenom hela kroppen i jakt på någon muskel som skulle lyda, alltmedan paniken ökade. jag tror inte att det satt i särskilt länge- en halv minut kanske, säkert inte mer än en minut, men varje sekund kändes oerhört lång. så plötsligt "lossnade" ena foten, och jag kunde vifta på den, och sen hela benet, och sen lydde äntligen kroppen igen, jag fick upp ögonen och kände mig oändligt lättad.

första gången var den mest obehagliga. när det hände mig igen visste jag iaf att det skulle gå över, men jag får ändå panik när jag inte kan röra mig. nu var det ett tag sedan sist, hoppas jag slipper fler...

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » lör 22 feb 2014, 15:53

Jag har drabbats av sömnparalys i perioder av mitt liv -mycket mycket obehagligt är det- och det har alltid varit under c:anågra månader efter att jag flyttat.
Med "Flytta" menar jag byte av permanentbostad.
Flyttningarna har aldrig varit kombinerade med negativa / traumatiska upplevelser såsom skilsmässa, arbetslöshet, grannbråk etc, utan har alltid varit önskvärda och inneburit en förhöjd livskvalitet.
Det sker bara vid "permanent" flytt, inte vid tidsbegränsade bostadsbyten som semesterresor, sommarvistelse på kompisens landställe eller liknande.

Nån som har liknande erfarenhet (att det uppstår efter en flyttning alltså) eller som vet om det finns nån forskning på varför man drabbas av sömnparalys ?

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » lör 22 feb 2014, 18:08

Som barn drabbades jag ofta av sömnparalyser. Jag ryser fortfarande när jag tänker på dem och de ledde ibland till rädsla för att gå och lägga mig. Som vuxen har det däremot mycket sällan hänt och jag kan knappt komma ihåg när senast det hände. Men jag får fortfarande obehagskänslor när jag minns dem som barn.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
swooch

Inlägg av swooch » lör 22 feb 2014, 20:08

(Måste bara flika in att det var först nyligen jag kopplade ihop sömnparalys och den gamla skrocken om att bli riden av maran. - Att inte kunna röra sig för att hon sitter på bröstkorgen.)

Användarvisningsbild
blåbär

Inlägg av blåbär » sön 23 feb 2014, 07:18

Jag upplevde sömnparalys när jag tog sömnmediciner. Det var väl ca 20 år sedan eller nåt sånt. Jag vaknade och kunde inte röra mig alls. Jag kunde inte öppna ögonen ens. Jag ville skrika på hjälp men kunde inte öppna munnen. Hände jätteofta. Men försvann när jag slutat med sömnmedicinen och har inte hänt sedan dess.
Nya blåbär🍒
nu med bägge fötterna på jorden 👣

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » sön 23 feb 2014, 16:08

blåbär skrev:Jag upplevde sömnparalys när jag tog sömnmediciner. Det var väl ca 20 år sedan eller nåt sånt. Jag vaknade och kunde inte röra mig alls. Jag kunde inte öppna ögonen ens. Jag ville skrika på hjälp men kunde inte öppna munnen. Hände jätteofta. Men försvann när jag slutat med sömnmedicinen och har inte hänt sedan dess.
Minns du möjligen vilken sömntablett det var? Kan det ha varit Stilnoct, eller någon annan med zolpidem som verksamt ämne? De är iaf kända för att kunna ge skumma drömmar.

Användarvisningsbild
blåbär

Inlägg av blåbär » sön 23 feb 2014, 16:16

Jag tog Imovane tror det liknar stilnoct.
Nya blåbär🍒

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » sön 23 feb 2014, 16:50

För mig tror jag att den utlösande faktorn i många fall är relaterat till ett oregelbundet sömnschema. Brukar vanligtvis vara ganska förskonad, men ibland får jag flera på raken.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » sön 23 feb 2014, 18:50

blåbär skrev:Jag tog Imovane tror det liknar stilnoct.
De är närbesläktade, men inte riktigt samma. Imovane innehåller zopiclon och Stilnoct innehåller zolpidem. Just zolpidem är känt för att vissa kan få obehagliga drömmar av och därför föredrar de zopiclon istället, trots den obehagliga smaken man har i munnen dagen efter.

Men tydligen kan då också Imovane ge en sån effekt, vilket nog inte är så konstigt då det är närbesläktade ämnen. Intressant iaf att höra din erfarenhet.

Användarvisningsbild
blåbär

Inlägg av blåbär » mån 24 feb 2014, 07:30

Blafsen skrev:
blåbär skrev:Jag tog Imovane tror det liknar stilnoct.
De är närbesläktade, men inte riktigt samma. Imovane innehåller zopiclon och Stilnoct innehåller zolpidem. Just zolpidem är känt för att vissa kan få obehagliga drömmar av och därför föredrar de zopiclon istället, trots den obehagliga smaken man har i munnen dagen efter.

Men tydligen kan då också Imovane ge en sån effekt, vilket nog inte är så konstigt då det är närbesläktade ämnen. Intressant iaf att höra din erfarenhet.
Jag fick alla möjliga konstiga upplevelser när jag tog imovane. Utanförkroppen upplevelser och jag såg ljusfenomen. och jag fick för mig att männisor kan flyga. jag drömde nästan varje natt att jag gjorde det. jag liksom simmade i luften istället för att gå på marken. flera gånger fick jag sk nära dödenupplevelser jag såg hela mitt liv passera revy liksom när jag satt hemma i en fåtölj. och jag hade massor med dejavu upplevelser också. Det var skönt att få sluta ta pillerna faktiskt. en gång flög jag ur min kropp och for upp ut i rymnden och såg jordkloten därutifrån. :shock:
Nya blåbär🍒

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » mån 24 feb 2014, 16:40

eldirkadjo skrev:För mig tror jag att den utlösande faktorn i många fall är relaterat till ett oregelbundet sömnschema. Brukar vanligtvis vara ganska förskonad, men ibland får jag flera på raken.
Där kanske du slog huvudet på spiken, åtminstone som förklaring att jag drabbats av sömnparalys just i samband med flyttning. När man flyttar så skall det ju målas, fixas gardiner, slipas golv, möbleras, möbleras om, sorteras böcker, placeras ut lampor, hängas tavlor, möblera om igen, byta gardiner mellan fönster a och fönster b några gånger, placeras ut prydnadsgrejer, organiseras i köksskåpen, hängas om tavlor en gång till, flytta om gardinerna en gång till osv.

Det blir ofta mycket stök vid en flytt och nog f-n drar det ut till långt in på nätterna mer än en gång innan allt är på plats..

Skriv svar