Manlig PMS?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
Mr.Onion

Manlig PMS?

Inlägg av Mr.Onion » mån 02 jun 2008, 22:40

Hej!
Är det någon som vet hur stor nypa salt man bör ta till det här?
Anledningen till att jag frågar är att jag studerar till operasångare och jag vet att mina kvinnliga kollegor ofta känner att deras mens påverkar deras röst negativt och undrar om mina hormoncykler kan påverka min sångröst på något sätt. Eventuellt tänkte jag skriva en uppsats om det.
I länken ovan beskrivs det ju hur humör och t.ex. skäggväxt påverkas på olika sätt, så jag funderar på hur man kan kartlägga sina cykler för att sedan matcha dem mot någon subjektiv upplevelse av sin sångliga form, idéer mottages tacksamt.
Hoppas det är någorlunda tydligt vad jag är ute efter och att jag inte missat någon lång tidigare diskussion i ämnet, jag är lite av en forumnoob...

Aleph
Avstängd

Re: Manlig PMS?

Inlägg av Aleph » mån 02 jun 2008, 23:51

Teorin om biorytmer är pseudovetenskap som skapades av Wilhelm Fliess och inspirerade hans vän Sigmund Freud. Fliess ansåg dessutom att psykiska besvär hade sitt upphov i näsproblem, vilket också inspirerade Freud, tro det eller ej.

Sven Ove Hansson använder Fliess teorier som exempel på pseudovetenskap i boken "Vetenskap och ovetenskap".
Användaren är avstängd.

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » mån 02 jun 2008, 23:53

Mr.Onion skrev:jag funderar på hur man kan kartlägga sina cykler för att sedan matcha dem mot någon subjektiv upplevelse av sin sångliga form, idéer mottages tacksamt.
Jag föreslår att du inte gör det.
Chansen till att du skulle komma fram till ett riktigt resultat är minimal. Får du fram ett resultat ändå så kommer det bara sätta griller i huvudet på dig och kanske försämra dina resultat ibland för att du tror att du är i "fel period".

Sjung ditt bästa varje gång, låt inte ett horoskop eller något annat ge dig sämre självförtroende för din sång.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 03 jun 2008, 00:09

jag vill också "utbilda mig till operasångare" verkar helt fantastiskt
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » tis 03 jun 2008, 05:06

Victor_Von_Doom skrev:jag vill också "utbilda mig till operasångare" verkar helt fantastiskt
Det går säkert bra. Klicka för säkerhets skull på länken för "antagningsprov" innan du skickar iväg din ansökan.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Mr.Onion

Inlägg av Mr.Onion » tis 03 jun 2008, 07:45

Jodå, det är en rätt fantastisk utbildning, men hårt jobb både att ta sig in på och att genomföra och sedan finns det typ två fasta anställningar i hela Sverige när man är färdig...
Hur kom frågan att handla om biorytmer? Är hormonella cykler också pseudovetenskap (ärligt menad fråga, jag har alltså ingen aning)? I tråden jag länkade till handlar det om testosteronnivåer som fluktuerar, inte om "vissa bestämda rytmer eller variationer av energi".
Det finns redan ett par tusen ursäkter till varför man har en dålig sångdag och de är i stort sett skitsnack allihop, så jag är inte ute efter en till. Anledningen till att man spenderar flera timmar i ett övningsrum varje dag är att ens form inte ska påverka ens resultat negativt. Jag tror att det är belagt att pms påverkar rösten och om det är så att vi män också har någon slags cykel, borde det ju kunna påverka oss.
Förmodligen är ens hormoncykel det som påverkar ens röst minst om man räknar in allergier, sömn, "slitage" och allmänt humör, men jag måste skriva en uppsats nästa läsår och jag blev lite intresserad av ämnet.
För att återgå till topic, har vi män vetenskapligt belagda hormoncykler och påverkar de oss i praktiken?

Aleph
Avstängd

Inlägg av Aleph » tis 03 jun 2008, 10:01

Mr.Onion skrev:I tråden jag länkade till handlar det om testosteronnivåer som fluktuerar, inte om "vissa bestämda rytmer eller variationer av energi".
Fleiss hävdade att den "psykologiska cykeln" sammanföll med menstruationen. Den "fysiska cykeln" var en manlig motsvarighet. Båda cyklerna finns hos båda könen, fast olika starkt. Sedan början av 1900-talet har andra lagt till flera cykler. Teorin har blivit vildvuxen, men allt detta om kroppsliga "cykler" går antagligen tillbaka på detta.

Skeptic's Dictionary om biorytmer.
Användaren är avstängd.

Aleph
Avstängd

Inlägg av Aleph » tis 03 jun 2008, 10:13

Mr.Onion skrev:I tråden jag länkade till handlar det om testosteronnivåer som fluktuerar
Nu finns begreppet andropause, som syftar på just variationer i testosteronnivå, men det verkar också gå tillbaka på Fleiss. Hur som helst är det uppenbarligen ett kontroversiellt begrepp, mer en hypotes än en bekräftad teori.
Användaren är avstängd.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 03 jun 2008, 10:21

Billy Kropotkin skrev:
Victor_Von_Doom skrev:jag vill också "utbilda mig till operasångare" verkar helt fantastiskt
Det går säkert bra. Klicka för säkerhets skull på länken för "antagningsprov" innan du skickar iväg din ansökan.
:D
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Mr.Onion

Inlägg av Mr.Onion » tis 03 jun 2008, 10:26

Hmm... Kanske ska släppa ämnet nu. När jag läser igenom artikeln jag länkade till utan att halvsova, känns den ju inte så trovärdig. Tänk bara tristessen i att vara en av försökspersonerna när de undersökte detta:
One of the most perplexing and shorter male cycles involves the rise
and fall in sperm count. A man's total sperm count peaks every two to
five days; for most men, the peak comes every three or four days
(which is also, by the way, the same rhythm exhibited by male
rabbits). What causes the sperm count to rise and fall in such a
rhythm or how it affects sexuality is still being explored.”
Jag får väl hitta på något annat att skriva om.
Tack för alla svar!

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Inlägg av emanuel1972 » fre 06 jun 2008, 08:58

Aleph skrev:Fliess ansåg dessutom att psykiska besvär hade sitt upphov i näsproblem, vilket också inspirerade Freud, tro det eller ej.
Aha! Det var därför Freud tog så mycket kokain. För att lindra sina näsproblem.
# dd if=/dev/urandom of=/dev/sda bs=512

DrucillaCorker

Inlägg av DrucillaCorker » fre 24 sep 2021, 18:14

Nej, killar kan inte ha pms, de går inte i cykler. Sedan är vi ju däggdjur, så även om vi inte tror det, så kan de säkert sniffa sig till förändringar.

DrucillaCorker

Inlägg av DrucillaCorker » mån 27 sep 2021, 16:46

Hej. Vad är en mans vad? Är det ens möjligt? Det är en mycket märklig text du skriver. Du skulle behöva lite hjälp med det. Den här tjänsten kan till exempel hjälpa dig mycket med Writing Metier. Jag tycker att du borde förbättra skrivandet av dina texter och uttrycka dig mycket bättre. Ta inte illa upp.

Skriv svar