Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Tokig tant

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av Tokig tant » lör 12 jun 2021, 10:27

dann skrev:
lör 12 jun 2021, 10:12
Jag ger det klassiska råd som passar i sådana här situationer: Skaffa dig ett liv!

dann

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av dann » lör 12 jun 2021, 15:39

I knew that this one would upset you and for alle the wrong reasons:
Tokig tant skrev:
lör 12 jun 2021, 10:27
dann skrev:
lör 12 jun 2021, 10:12
Delta-varianten i Sverige - torsdag-fredag: 71 fall i landet, 200 fall i Värmland!
Jag ger det klassiska råd som passar i sådana här situationer: Skaffa dig ett liv!
Enquiring minds would wonder about the access to pandemic data in Sweden.
You, however, focus all your attention on me as you have been doing in the majority of your 60 posts.
Your fixation is not healthy. Get a life.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » lör 12 jun 2021, 16:16

Bild

Några observationer:

1. Hos samtliga väljargrupper så har stödet för strategin minskat över tid, även om det i de flesta grupper är från höga nivåer. Och även om stödet har minskat så ligger det fortsatt på höga nivåer för de flesta väljargrupper.

2. Sverige avviker verkligen från den internationella normen när det kommer till vilka väljargrupper som stödjer strategin. Globalt sett så har det, enligt mitt intryck iaf, varit väljare till vänster som velat ha hårda restriktioner för att kväsa smittan. I Sverige är vänsterväljarna de som stödjer den svenska strategin i störst utsträckning, medan högerväljare är något mer kritiska (även om de trots allt i stor utsträckning stödjer strategin). Sverigedemokraternas väljare är de som är mest kritiska, medan deras utländska motsvarigheter ofta är de som varit mest kritiska till restriktioner, och där konspirationsteorier om viruset och pandemin är vanligt förekommande.
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

Tokig tant

Inlägg av Tokig tant » lör 12 jun 2021, 16:37

dann skrev:
lör 12 jun 2021, 15:39
You, however, focus all your attention on me as you have been doing in the majority of your 60 posts.
I tråden "Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?" har den tendentiöse, propagandistiske, urklipparen/inklistraren, tok-googlaren dann (för närvarande!!!) skrivit 1026 inlägg. De utgör 80.66% av hans inlägg.

Att många reagerar på hans mani är inte svårt att förstå. Det är ett sundhetstecken att människor ifrågasätter hans skeva urval.

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » lör 12 jun 2021, 17:45

Tokig tant skrev:
lör 12 jun 2021, 16:37
dann skrev:
lör 12 jun 2021, 15:39
I tråden "Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?" har den tendentiöse, propagandistiske, urklipparen/inklistraren, tok-googlaren dann (för närvarande!!!) skrivit 1026 inlägg. De utgör 80.66% av hans inlägg.

Att många reagerar på hans mani är inte svårt att förstå. Det är ett sundhetstecken att människor ifrågasätter hans skeva urval.
Bemöt argumenten istället. Och om det bemötandet blir bemött så bemöter man dessa bemötanden i sin tur. Få verkar förstå hur en argumentation fungerar i den här tråden.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 12 jun 2021, 17:49

Det är väl så det normalt går till på ett diskussionsforum, men det fungerar dåligt när någon föredrar att använda det som en blogg.
Bild

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » lör 12 jun 2021, 17:57

dann skrev:
fre 11 jun 2021, 22:09
... He wanted the virus to spread, lagom, so Sweden could achieve herd-immunity-by-infection sooner than all other countries. The ones that, unlike Sweden, were all wrong according to his pal Giesecke.
Dessvärre inte en chans i helvetet att någon ska fästa någon som helst vikt vid denna uttalade strategi, eller göra någon som helst koppling mellan den och Sveriges signifikant sena vändningen samt långsamma avtagandet av dödstalen under sommaren. Det är inte en uppe för diskussion tydligen då man totalt ignorerar alla inlägg som nämner detta. Alla offentliga uttalanden och mejl där det framgår så tydligt att det var så man tänkte lever i en liten egen rum-tids-bubbla som inte har med verkligheten att göra.

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » lör 12 jun 2021, 17:59

pwm skrev:
lör 12 jun 2021, 17:49
Det är väl så det normalt går till på ett diskussionsforum, men det fungerar dåligt när någon föredrar att använda det som en blogg.
Varför det? Antalet sidor i tråden spelar väl ingen roll. Dann bemöter ju varenda argument ni har på ett fullt adekvat sätt.

Tokig tant

Inlägg av Tokig tant » lör 12 jun 2021, 18:27

Printzensköld skrev:
lör 12 jun 2021, 17:59
Varför det? Antalet sidor i tråden spelar väl ingen roll. Dann bemöter ju varenda argument ni har på ett fullt adekvat sätt.
[/quote]

Bevisa det! Du får ... en vecka på dig.

DK

Inlägg av DK » lör 12 jun 2021, 18:56

Tokig tant skrev:
lör 12 jun 2021, 18:27
Printzensköld skrev:

Allvarligt talat, tant. Även om du skulle ha rätt om allt du säger om Dann, så skulle det ändå vara så att han bidrar med mer än vad du gör. Eftersom du har hittils bidragit med absolut ingenting till trådämnet.

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » lör 12 jun 2021, 19:07

Tokig tant skrev:
lör 12 jun 2021, 18:27
Printzensköld skrev:
Dumt tillvägagångssätt! Även om det skulle var möjligt (jag kan t.ex. citera alla argument och danns svar i ett jätteinlägg). Men det här är trots allt ett veteskapsforum så jag tycker att vi bör hålla en viss nivå på metodiken. Läs och lär! ... Det är enklare för dig att motbevisa mitt påstående genom att presentera ett inlägg med ett argument som han inte har bemött. Väntar med spänning på svar!

Jag bad er nyss göra detsamma gentemot mig och mina meningsfränder.
Senast redigerad av 1 Printzensköld, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 12 jun 2021, 19:14

Printzensköld skrev:
pwm skrev:
Vad har antalet sidor med något att göra? Dann har inte bemött ett skit vad jag har kunnat se innan jag valde att filtrera bort hans inlägg. Tokig tant och jag är väl inte de första att tröttna på Danns tendensiös insinuationer uppblandade med dubiösa halvsanningar och rena lögner och avsiktliga "missförstånd". Det verkar som att Matte har lackat ur. Tidigare var det Johannes. Kanske har jag glömt någon. Man kan undra om det är något med Danns insiktsfulla bidrag eller andra inte förstår hans genialitet.

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » lör 12 jun 2021, 19:19

pwm skrev:
lör 12 jun 2021, 19:14
Printzensköld skrev:
pwm skrev:
Vad har antalet sidor med något att göra? Dann har inte bemött ett skit vad jag har kunnat se innan jag valde att filtrera bort hans inlägg. Tokig tant och jag är väl inte de första att tröttna på Danns tendensiös insinuationer uppblandade med dubiösa halvsanningar och rena lögner och avsiktliga "missförstånd". Det verkar som att Matte har lackat ur. Tidigare var det Johannes. Kanske har jag glömt någon. Man kan undra om det är något med Danns insiktsfulla bidrag eller andra inte förstår hans genialitet.
Fast er kritik är ju bara svepande. Visa mig ett exempel på ett meningsutbyte där tendensiös insinuationer uppblandade med dubiösa halvsanningar och rena lögner och avsiktliga "missförstånd" förekommer. Eller ett inlägg där du konkret förklarar varför innehållet är av sådan art. (Man kan diskutera om det räcker med ett eller om det ska vara en viss andel. Men vi kan börja med ett och se var det leder, kanske till en riktig diskussion från er sida där man bemöter argument rentav)

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » lör 12 jun 2021, 19:33

"Lacka ur"! Vilket trams! Jag skulle ha kunnat lackat ur för länge sedan med mina bevekelsegrunder. Men det är inte så det fungerar!

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 12 jun 2021, 19:47

Varför svarar du inte bara på frågan?

Skriv svar