Fysik, rörelseenergi och trafikregler

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
cleve

Fysik, rörelseenergi och trafikregler

Inlägg av cleve » sön 26 jul 2020, 09:58

Den nya regeln att bilister skall stanna för fotgängare kan tyckas märklig.

Personbilar (50km/h) har som regel omkring 1000 gånger större rörelseenergi än fotgängare(5km/h).

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Fysik, rörelseenergi och trafikregler

Inlägg av Johannes » sön 26 jul 2020, 12:17

Vilken regel menar du? Och vad har det med rörelseenergi att göra?

Användarvisningsbild
elron

Inlägg av elron » sön 26 jul 2020, 16:54

Sedan ca tjugo år skall bilister stanna för fotgängare vid obevakat övergångsställe. Strax efter att denna lag införts skrev någon skämtare att nittio procent av fotgängarna inte kände till detta och att de återstående tio fortfarande låg på sjukhus. Fullt så illa är det inte, enligt min erfarenhet som inbiten fotgängare följer de flesta bilister denna lag och tycks göra det utan problem. Men det kanske är någon annan för mig okänd regel eller kanske rent av lag som cleve avser - skriver ju "den nya regeln" och för tjugo år sedan var ju inte helt nyligen.
Cogito, ergo Cartesius est

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » sön 26 jul 2020, 21:07

Ja, den regeln är ju gammal, det var därför jag undrade om det införts någon ny regel från 1 juli som jag missat. Har googlat men kan inte hitta något.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 27 jul 2020, 06:37

Jag upplever det som att många har dålig koll på vad som gäller mellan cyklar och bilar. Att det fanns skillnad på cykelpassage och cykelöverfart fann jag av en slump. Det är så många bilister som stannar och släpper över mig när jag kommer på cykel att man förväntar sig det trots att det är jag som har väjningsplikt i de flesta fall.
Som bilist lägger man snarare märke till alla cyklister som korsar vägar och förväntar sig att alla stannar trots att det inte ens finns en passage av något slag.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 28 jul 2020, 21:46

They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 30 jul 2020, 09:35

Ja det finns mycket åsikter, kollar man på transportstyrelsens publikation Cykelpassager och cykelöverfarter https://www.transportstyrelsen.se/sv/pu ... verfarter/
Så är det som alltid med trafikhyffs, fokus på att alla har ansvar för att det skall vara säkert på vägarna.
Som bilist har man sämre sikt än en cyklist, det måste man ha med sig när man cyklar, de kanske inte ens ser en. Där måste man som cyklist vara självkritisk ofta, hur säker var jag att bilisten såg mig och tänkte stanna?
Det finns sträckor till mitt jobb där det är en mardröm för bilister att ta sig ut där de skall passera en cykelbana för att komma ut på vägen, det är inte så kul när det plötsligt svischar förbi en cyklist framför grillen när man tittar åt fel håll. Där måste man som cyklist tänka lite smart om det står en bil över cykelbanan och väntar på att köra ut, ska jag passera bakom istället? Det är inte helt självklart i alla lägen.
There is no spoon.

cleve

Inlägg av cleve » fre 31 jul 2020, 20:11

Slöseri med bensin och Diesel

Användarvisningsbild
elron

Inlägg av elron » fre 31 jul 2020, 20:58

Trevligt att Du är tillbaka i Din tråd, cleve. I inlägg 2 och 3 i denna undrar Johannes och jag vilken regel Du avser i det inledande inlägget. Något besked om detta har ännu inte kommit, och åtminstone jag skulle gärna vilja ha ett sådant.
Cogito, ergo Cartesius est

Skriv svar