Varför flyger fåglar...

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
cleve

Varför flyger fåglar...

Inlägg av cleve » tis 14 jul 2020, 20:49

...framåt och inte bakåt ?

Jag förmodar att det har med vingarnas form att göra.

Användarvisningsbild
elron

Re: Varför flyger fåglar...

Inlägg av elron » ons 15 jul 2020, 06:27

kolibrier kan flyga baklänges.
Cogito, ergo Cartesius est

Thermal
Kontakt:

Inlägg av Thermal » ons 15 jul 2020, 19:23

elron skrev:
ons 15 jul 2020, 06:27
Kolibrier kan flyga men inte som andra fåglar eftersom de har en stel armbågsled. Deras flykt liknar mer insekternas. Förutom att utnyttja diverse virvelbildningar tycks en del av lyftkraften också komma från helikopterprincipen. Dvs att vingarna rör sig något framåt och bakåt samtidigt som de ändrar angreppsvinkel.

Vanliga fåglar kan inte helikopterstarta eftersom de behöver en ankommande luftström för att deras vingprofil ska ge lyftkraft. Skulle de försöka backa så ramlar de ner.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig

Användarvisningsbild
elron

Inlägg av elron » tor 16 jul 2020, 05:54

Tack till Thermal för informationen. Det är inte bara kolibriernas sätt att flyga som liknar insekters. Även deras surrande låter som det kommer från humlor eller liknande. I så hög grad att jag först trodde det var insekter jag såg den enda gång jag varit i närheten av dessa små flygfän - på Kuba för över trettio år sedan. Engelska ordet för dem är synnerligen välvalt: hummingbirds.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tor 16 jul 2020, 10:40

Thermal skrev:
ons 15 jul 2020, 19:23
elron skrev:
ons 15 jul 2020, 06:27
Kolibrier kan flyga men inte som andra fåglar eftersom de har en stel armbågsled. Deras flykt liknar mer insekternas. Förutom att utnyttja diverse virvelbildningar tycks en del av lyftkraften också komma från helikopterprincipen. Dvs att vingarna rör sig något framåt och bakåt samtidigt som de ändrar angreppsvinkel.

Vanliga fåglar kan inte helikopterstarta eftersom de behöver en ankommande luftström för att deras vingprofil ska ge lyftkraft. Skulle de försöka backa så ramlar de ner.
Kolibrier är överlägset bäst bland fåglarna på att flyga baklänges men det finns fler fåglar som kan göra det om än inte så länge då deras muskulatur inte är optimerad för det utan de blir snabbt trötta.

Att "vanliga fåglar" (underförstått alla utom kolibrier) inte kan starta utan ankommande luftström är något du borde berätta för alla miljarder icke-kolibrier som gör sådana starter dagligen.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » lör 18 jul 2020, 04:17

elron skrev:
tor 16 jul 2020, 05:54
Även deras surrande låter som det kommer från humlor eller liknande.
Vad kan ljudet bero på?

Användarvisningsbild
elron

Inlägg av elron » lör 18 jul 2020, 06:29

Efter vad jag förstod (möjligen inte särskilt mycket) alstras ljudet på samma sätt som humlornas brummande, dvs av vingarnas snabba rörelser. Kolibriernas vingar under flykt var ungefär lika lätta att urskilja som humlors eller getingars. Fåglarna jag såg var förvisso något större än humlor, men inte mycket, så att jag med min halvtaskiga syn först trodde det var stora insekter jag såg är nog inte så märkligt.

Skriv svar