Smältpunkten för grönsten

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
cleve

Smältpunkten för grönsten

Inlägg av cleve » sön 05 jul 2020, 16:30

Grönsten har tidigare använts som flussmedel, men vad är smältpunkten ?

Användarvisningsbild
skunkjobb

Re: Smältpunkten för grönsten

Inlägg av skunkjobb » ons 08 jul 2020, 10:22

Det här är ett diskussionsforum och inget uppslagsverk. Frågor av typen "Vad heter huvudstaden i Norge?" och "Vad är smältpunkten för grönsten?" gör sig inget vidare här. Grönsten innefattar flera bergarter, om du kollar dem var för sig så är det mycket lätt att googla sig fram till deras smältpunkter (som egentligen är intervall snarare än en exakt temperatur).

cleve

Inlägg av cleve » mån 13 jul 2020, 16:43

Eftersom det är ett diskussionsforum så frågar jag.

Var det smart att sluta använda grönsten som flussmedel.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » tor 16 jul 2020, 10:12

cleve skrev:
mån 13 jul 2020, 16:43
Eftersom det är ett diskussionsforum så frågar jag.

Var det smart att sluta använda grönsten som flussmedel.
Förstår du inte skillnaden mellan ett diskussionsforum och ett uppslagsverk? Tycker du det vore passande att fråga "Vad heter Norges huvudstad?" på ett diskussionsforum?

Lyckades du hitta smältpunktsintervallet för grönstens olika bergarter? Om inte, hur mycket har du försökt?

När du nu undrar om det var smart att sluta använda det som flussmedel, har du någon egen fundering på dess fördelar och nackdelar jämfört med några modernare flussmedel?

Generellt tycker jag du borde fila lite på dina frågeställningar, det är inget jag rekommenderar alla, det är ett tips just till dig.

Skriv svar