mycket brister med modellen av Solsyetmet

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Arios

Re: mycket brister med modellen av Solsyetmet

Inlägg av Arios » tor 09 apr 2020, 00:12

Om man delar solsystemet i två delar genom att skär av den rak mitten ...(precis som man skär apelsin i mitten)

Om vi skulle titta på den övere halvan av Solen och solsystemet.. Och hur himlakroppar rör sig..

Så kommer vi, inte kunna se nån Himlakropp av alla hundra tusen tals, som kan fullboda en hel cirkel i övre delen av Solsystemet ...

Utan tvärtom vi kommer observera två olika riktning på varje sida om solen..
så övre delen av Solsystemet kommer att delas i två motsatta riktningar..

Faktiskt två halv cirkelar , medurs på ena sidan om Solen och moturs på andra sidan om Solen..

Likadant med undre halvan av Solsystemet..

Samma med månar om man delar planterna i två halvor...

Den skiva med samma riktning som hur solsystemet bildades prata om, finns inte nåt spår av den... 😏.

Solsystemet är vänster och högerhänt..

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » tor 09 apr 2020, 00:38

Johannes skrev:
tis 07 apr 2020, 13:14
Inte riktigt. Om man erkänner att tyngdlagen och Newtonsk mekanik (kraft, motkraft, acceleration etc.) fungerar enligt gängse fysik så är det skillnad mellan att kropp A snurrar runt kropp B jämfört med att B snurrar runt A. Det är inte bara en fråga om perspektiv.

Men jag gissar att det patrix är ute efter är en ny fysik som inte fungerar som den gängse. Det är i alla fall implikationen av en modell där solen snurrar runt jorden.
Vad jag ville säga var att om man bara betraktar den relativa rörelsen mellan himlakropparna oaktat fysiska grundprinciper, blir det bara en fråga om perspektiv hur de rör sig i relation till varandra. (Det är ju bara att titta ut för att konstatera att solen från Jordens perspektiv snurrar runt jorden.) Ett geo-heliocentriskt perspektiv för att beskriva rörelserna av himlakropparna borde därför beskriva samma rörelser som en rent heliocentrisk modell, bara det att den gör det från Jordens perspektiv isf från solens... (Sedan håller jag naturligtvis med om det fysikaliskt olämpliga i det betraktelsesättet.)

Arios

Inlägg av Arios » tor 09 apr 2020, 17:03

Del !
nu ska jag försöka förklara min princip med Solsystemet..
jag kommer tar upp det i olika delar, men samtidigt hur allt hänger ihop

där jag menar att problemet ligger i vårt uppfattning om rummet, och att teorin om hur solsystemet skapades är bara vilseledande
jag lånar en video om Prograde, Retrograda rörelse kring centrala himlakroppar ( medurs och moturs) olika riktningar..
först vill jag påpeka att alla himlakroppar är lutade ( färdas som x kring centrala himlakroppen )

https://www.youtube.com/watch?v=4K5FyNb ... BFxvbR_NmU

om vi tar upp planeterna Jupiter Saturnus Uranus Pluto.. och tittar på de från norr
jag börjar med Jupiter och Saturnus som roterar moturs kring sina egen axel.. som planet Jorden gör på video.
och deras månar kommer att färdas som video visar,, de som ligger åt höger färdas medurs och de som ligger åt vänster färdas medurs..
båda i enkel riktning , och samma med Uranus..

om vi försätter att titta på Uranus och Pluto, där istället roterar de kring sina egen axel medurs ( motsatts riktning till Jorden )
men deras månar kommer ändå att färdas som video och övriga planeterna ..
om vi skär planeterna i mitten och tittar på video , så kommer vi observera i övre halvan två motsatts riktningar i enkel riktning över allt, oavsett vilken riktning planeten roterar kring sin egen axel..

jag kan drar slutsats när jag tittar på övre halvan av planeterna att rummet rör sig medurs och moturs oavsett riktningen på planetens rotation.

Arios

Inlägg av Arios » tor 09 apr 2020, 17:05

Arios skrev:
tor 09 apr 2020, 00:12
Om man delar solsystemet i två delar genom att skär av den rak mitten ...(precis som man skär apelsin i mitten)

Om vi skulle titta på den övere halvan av Solen och solsystemet.. Och hur himlakroppar rör sig..

Så kommer vi, inte kunna se nån Himlakropp av alla hundra tusen tals, som kan fullboda en hel cirkel i övre delen av Solsystemet ...

Utan tvärtom vi kommer observera två olika riktning på varje sida om solen..
så övre delen av Solsystemet kommer att delas i två motsatta riktningar..

Faktiskt två halv cirkelar , medurs på ena sidan om Solen och moturs på andra sidan om Solen..

Likadant med undre halvan av Solsystemet..

Samma med månar om man delar planterna i två halvor...

Den skiva med samma riktning som hur solsystemet bildades prata om, finns inte nåt spår av den... 😏.

Solsystemet är vänster och högerhänt..

del 2
nu går jag in och titta på hela Solsystemet och använder mig av samma video .. och istället kan vi förställa oss att Jorden på video är hela Solsystemet...

där kommer vi observera samma sak, enkel riktning på båda sidor om Solen( medurs och moturs )

som jag skrev i inlägget innan att titta bara på övre halvan av solsystemet, då kommer den att delas i två motsattas riktning medurs och moturs ..
jag kan drar slutsats när jag tittar på övre halvan av Solsystemet, att rummet rör sig medurs och moturs oberoende av Solen riktningen på rotation.
Senast redigerad av 1 Arios, redigerad totalt 0 gånger.

Arios

Inlägg av Arios » tor 09 apr 2020, 17:07

del 3
rummet svänger i två motsats riktning ( spegelvänt )
nu lånar jag igen video och väljer Jupiter på grund att denna har månar på båda sidor..

som video visar roterar Jupiter medurs kring sin egen axel sett från norr.
igen ska jag titta på övre halvan , men nu riktar jag mig på vänstra sidan .. och titta på månar som färdas medurs som den vita på video.
när jag tittar på västra sidan då ser jag att rummet i Jupiter följer planeten rotation moturs som video visar..
men jag observerar att månar färdas i motsatts riktning som rummet och planeten egentligen visar.
det ser ut som rummet kan svänga i två motsattas riktningar ..

menar stå framför spegel och dra pekfinger mot ansikte och titta på spegel( motsats riktning) … då blir det spegelvänt.. jag påstår samma med rummet..
att i övre halvan av Jupiter ser ut som rummet färdas i helt cirkel om man tittar på planeten, men att månarnas färds riktning avslöjar annat...

och nu väljer jag Pluto … och tittar istället på högra sidan om planeten..
eftersom Pluto roterar i motsats riktning som Jupiter medurs, och samtidigt månar på högra sidan kommer färdas i annan riktning som planeten..
där ser man också att rummet på högra sidan färdas medurs, men månar svänger i motsats riktning..
……..
om jag tittar på hela solsystemet med solen i mitten ,, och rikta mig på vänstra sidan om Solen vid övre halvan ..som video
jag förväntar jag mig att Solen roterar sett från norr moturs och rummet medföljer..
men samma händer där alla himlakroppar på vänster färdas i motsats riktning till förväntad ...
igen stå framför spegel och dra pekfinger mot ansikte och titta på spegel … ( motsats riktning) då blir det spegelvänt .. jag påstår samma med rummet..
Senast redigerad av 2 Arios, redigerad totalt 0 gång.

Arios

Inlägg av Arios » tor 09 apr 2020, 17:11

del 4.. att himlakropp roterarr medurs och moturs samtidigt sett från norr.. när jag tar slutsatser från innan och tittar på redan känd fakta
Axial tilt[edit]
A celestial object's axial tilt indicates whether the object's rotation is prograde or retrograde. Axial tilt is the angle between an object's rotation axis and a line perpendicular to its orbital plane passing through the object's centre. An object with an axial tilt up to 90 degrees is rotating in the same direction as its primary. An object with an axial tilt of exactly 90 degrees has a perpendicular rotation that is neither prograde nor retrograde. An object with an axial tilt between 90 degrees and 180 degrees is rotating in the opposite direction to its orbital direction. Regardless of inclination or axial tilt, the north pole of any planet or moon in the Solar System is defined as the pole that is in the same celestial hemisphere as Earth's north pole.

då blir istället Rotation runt sin egen axel:
Många himlakroppar roterar medurs eller moturs runt sin egen axel, och man kan jämföra himlakropparnas rotation med en boll som både lyser gult och blått. Om man lutar bollen åt en sida, kommer det lysa gult, och ifall man lutar bollen åt motsatta sidan kommer den lysa blått, oavsett hur man vänder på de, alltid motsatta.

som jag tog upp innan

ni kan testa själva genom att lyfta era vänster och höger hand så ni har handflatorna framför ansikte, och vrida lite ( skruva) högra hand moturs och vänstra hand medurs samtidigt hela tiden..

och man kan samtidigt drar båda händer nära varandra att det liknar en boll, då ser man hur himlakropp roterar medurs och moturs ..
och dra igen isär de, då kommer den vissa rummet natur medurs och moturs....

Arios

Inlägg av Arios » tor 09 apr 2020, 17:19

jag försöker säga absolut att man observerar att Solen roterar moturs kring sin egen axel.. och samma med en planet som Jupiter sett från norr.. men i grunder är det rotation medurs och moturs...

och hel cirkel med planeterna kring solen eller månar kring Planeter … men jag påstår att egentligen rummet är inte helt system i grunden...

rummet svänger i två motsats riktning samtidigt.. :smile2: spegel vänt

Arios

Inlägg av Arios » fre 10 apr 2020, 15:40

jag tror dem flesta förstår, att jag påstår inte har fullständigt modell eller ens i närheten...utan det handlar i grund om nytt perspektiv.

jag försöker öppna dörren till helt ny vetenskap om solsystemet som är absolut oberoende om
hur solsystemet skapades, vilket den dominerar totalt hur man ser på modellen

jag börjar med att försöka göra höger och vänster rörelse en del av solsystemet natur genom att titta på fakta ..

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » lör 11 apr 2020, 16:51

Arios skrev:
ons 08 apr 2020, 23:01
Erland skrev:
ons 08 apr 2020, 22:36
Arios, kan du härleda Keplers lagar från din modell?
Kapler lager berättar att det finns ett visst mönster bara... Men de talar inte om varför det är så..

Men kan spekulera.. Men jag tycker kunskap som vi har är begränsat....

Men tycker att vänster och höger rörelse när det gäller modellen så känner jag mig ganska trygg med förklaringen.... (ser ut som solsystemet är det)

Den perfekta teorin som kan förklara det mesta finns inte i verkligheten...
Inte en helt perfekt teori, men Newtons gravitationsteori kunde förklara nästan allt om himlakropparnas rörelser med stor noggrannhet, framför allt kunde Keplers lagar härledas därur, vilka i detalj beskriver planernas rörelser runt solen.

Din teori kan såvitt jag förstår inte alls användas för förutsäga himlakropparnas rörelser i någon detalj, och därmed är den inte särskilt användbar, i motsats till Newtons gravitationsteori, som ju framgångsrikt används för att sända raketer och rymdsonder till andra planeter.

Newtons teori har visserligen fått ge vika för Einsteins, men för objekt med låga hastigheter jämfört med ljusets är utgör Newtons enklare teori ändå en fullt användbar approximation. Och ännu har man inte sett några undantag från Einsteins teori.

Så länge du inte kan göra några detaljerade förutsägelser från din teori och härleda Keplers lagar så är den alltså inte särskilt användbar, till skillnad från Newtons och Einsteins fullt utvecklade teorier.

Arios

Inlägg av Arios » lör 11 apr 2020, 20:36

Erland skrev:
lör 11 apr 2020, 16:51
Arios skrev:
ons 08 apr 2020, 23:01
Erland skrev:
ons 08 apr 2020, 22:36
Arios, kan du härleda Keplers lagar från din modell?
Kapler lager berättar att det finns ett visst mönster bara... Men de talar inte om varför det är så..

Men kan spekulera.. Men jag tycker kunskap som vi har är begränsat....

Men tycker att vänster och höger rörelse när det gäller modellen så känner jag mig ganska trygg med förklaringen.... (ser ut som solsystemet är det)

Den perfekta teorin som kan förklara det mesta finns inte i verkligheten...
Inte en helt perfekt teori, men Newtons gravitationsteori kunde förklara nästan allt om himlakropparnas rörelser med stor noggrannhet, framför allt kunde Keplers lagar härledas därur, vilka i detalj beskriver planernas rörelser runt solen.

Din teori kan såvitt jag förstår inte alls användas för förutsäga himlakropparnas rörelser i någon detalj, och därmed är den inte särskilt användbar, i motsats till Newtons gravitationsteori, som ju framgångsrikt används för att sända raketer och rymdsonder till andra planeter.

Newtons teori har visserligen fått ge vika för Einsteins, men för objekt med låga hastigheter jämfört med ljusets är utgör Newtons enklare teori ändå en fullt användbar approximation. Och ännu har man inte sett några undantag från Einsteins teori.

Så länge du inte kan göra några detaljerade förutsägelser från din teori och härleda Keplers lagar så är den alltså inte särskilt användbar, till skillnad från Newtons och Einsteins fullt utvecklade teorier.
jag tar upp endast modellen.... detta har inget med Newton eller Einsteins att gör...

jag försöker berättar hur modellen ser ut... jag har pedagogiskt modell.. menar att den modellen man lär är inte riktigt korrekt

jag kan förklara på enklare sätt,, innan hade Ptolemaios en modell med Jorden i centrum, och senare kom Kopernikus och presenterade en ny modell med Solen i centrum ... han beskrev Solsystemet på annat sätt ( hade absolut inget med viket fysik man använder sig av.)..

jag tog upp det och förklarade att min modell har endast med hur Solsystemet skapades.. jag försöker vidareutveckla modellen där man slutade på 1700 talet...och hur solsystemet skapades knuffade bort modellen, och all fokus ligger på hur allt bara började anser jag.

genom att förklara Solsystemet med vänster och höger rörelse....
exempel...varför planeter roterar medurs eller moturs....

du skriver :
"Din teori kan såvitt jag förstår inte alls användas för förutsäga himlakropparnas rörelser i någon detalj, och därmed är den inte särskilt användbar.."

jag vet inte hur jag ska svara på den frågan,,
jag förklarar hur hundra tusen tals himlakroppar och hela solsystemet rör sig … utan avvikelse... ( ifall det är bra, men samtidigt den modellen man har idag är full med bortförklaringar och avvikelse )

jag vet att detta väldigt svårt ..

Arios

Inlägg av Arios » sön 12 apr 2020, 17:59

istället för att förklarar varför modellen ser ut som den gör med hur Solsystemet skapades ( skapelse berättelse),, förklarar jag istället varför Solsystemet ser ut med hjälp Elektromagnetism..

finns väldigt tydligt samspel mellan med hur en himlakropp färdas och Centrala himlakroppens rotation kring sin egen axel..

en lite kort video om Urans magnetfält, och man kan ser hur månen Miranda följer med.. ( Uranus ligger nästan på sidan och rullar fram .. ändå följer månar med … )

https://www.youtube.com/watch?v=9hoAmBA ... pPJnrI7g24

annat video
https://www.youtube.com/watch?v=J2TU5tF ... 34gFyg0pys
Senast redigerad av 1 Arios, redigerad totalt 0 gånger.

Arios

Inlägg av Arios » sön 12 apr 2020, 18:07

samspel mellan magnetfält och hur rummet kring centrala himlakroppen roterar...

här ser man Jupiter med sina månar.
https://www.youtube.com/watch?v=yvFDh4E ... 5lZ0s9W334

Saturnus med sina månar.
https://solarsystem.nasa.gov/resources/ ... 9sY_kJ6yYw

Neptuns med sina månar.
https://www.youtube.com/watch?v=mQttcwS ... wvarkOTfOc

Jorden

https://www.youtube.com/watch?v=IC-UPAz ... FICffsA5KI

Arios

Inlägg av Arios » ons 15 apr 2020, 17:25

nu tar igen samband mellan rummet kring centrala himlakropp
fast nu tar jag Venus som inte roterar kring sin egen axel.. och med det menar jag det är en anledning varför den inte kan ha månar. Och samma med Merkurius.

jag brukar läsa att varför vissa har månar( att detta har har med planeternas storlek )...viket tycker att det inte stämmer eftersom vi har många dvärg planeter( mindre än vårt måne)). har många månar som roterar kring de..

video om Venus

https://www.youtube.com/watch?v=aRAonBS ... EcrEoMcmQU

https://www.youtube.com/watch?v=9MVRMzm ... 7aAmPkIvtM

Arios

Inlägg av Arios » ons 15 apr 2020, 18:16

rummet kring himlakroppar..

man kan titta på alla planeterna och hur de är lutade ..alla är unika på något sätt

vi har Uranus som nästan ligger ner och rullar .
Pluto som är lutad ungefär 122 ( ungefär 45 grader åt vänster.
Neptunus och Saturnus ungefär mellan 30- 25 grader
och Jupiter som är lutad några grader bara..

så man kan observera himlakroppar som är nästan ligger nere ,och tills de är upprättade ( mellan 0-90 grader )..
men det som är intressant att deras månar följer med lutning hela tiden..
( vilket kan tolkas att rummet följer med och tydligt samband med hur de roterar nu och inte nödvändigt har med hur solsystemet skapades..)….

jag lägger fram en artikel från fof..
om varför Uranus månar rullar...vilket detta går emot vad de själva påstår om hur solsystemet bildades..

så nu vill man påstå, att efter Uranus har bildas färdig och sen troligen träffads sen bildades månar...

Varför ändrade månarna snurren?

Uranus har sin axel vriden 90 grader i förhållande till de flesta andra planeterna. Man kan anta att den har kolliderat med något, eller utsatts för andra krafter. Men vad är det som har fått Uranus månar och ring att ändra sin banvinkel?

Publicerad:
2018-09-27

astronomi

De flesta planeterna i solsystemet roterar runt sina axlar i samma riktning som de kretsar kring solen. Detta gäller till exempel stenplaneterna jorden och Mars – vi kan tacka jordens nästan upprätta rotation för årstidernas relativt små temperaturskillnader. De stora gasjättarna Jupiter och Saturnus roterar också i nästan samma riktning som sina banor kring solen. Annorlunda förhåller det sig med Venus och Uranus. Venus roterar faktiskt på huvudet, och dessutom väldigt långsamt – man menar att detta beror på solens gravitationella dragning på Venus täta atmosfär.
Att Uranus roterar på sidan måste bero på att den har kolliderat med en eller flera småplaneter när den bildades. Uranus har fem stora och en mängd mindre månar. Det hade varit mest logiskt om dessa kretsade kring planetens ursprungliga ekvator, men de flesta av dem kretsar kring den nya ekvatorn. Det är oklart varför, men datorsimuleringar ger ett möjligt svar: att ett jättelikt ringsystem kring den unga Uranus ursprungliga ekvator långsamt förflyttade sig till den nya ekvatorn efter planetens kollision, på grund av gravitation från fragment av Uranus, som kretsade kring den nya ekvatorn efter kollisionen. Ringsystemet bildade så småningom de månar som kretsar kring den nuvarande ekvatorn.

(slut)

och nu läser jag om andra planeter där påstår man att månar bildades samtidigt med planeten av materia som var över ..

Jupiter har åtta reguljära månar (Metis, Adrastea, Amalthea, Thebe, Io, Europa, Ganymedes och Callisto). Dessa förefaller vara uppbyggda av samma material, samma blandning is och sten som kanske utgör Jupiters inre. Dessa månar bildades förmodligen av materia som blev över när Jupiter bildades. ..

( hur detta skapelseberättelse vilseledande på otroligt sätt)………… all fokus ligger bara hur solsystemet är skapad att man kan påstå vad som helst..

Skriv svar