mycket brister med modellen av Solsyetmet

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Arios

Re: mycket brister med modellen av Solsyetmet

Inlägg av Arios » sön 05 apr 2020, 10:09

Anders G skrev:
sön 05 apr 2020, 08:46
Himlakroppar har lite olika rotationsriktning. Och?
himlakroppar har olika rotationsriktning kring sin egen axel. (i motsatt riktning )
och
himlakroppar färdas i två motsatt riktningar kring Central kroppen, jag tycker detta fråndras synen på Solsystemet

och solsystemets modell ta inte upp detta .. att man inte förklara modellen med dessa olika riktningar .
och jag påstår:
och teorin om hur solsystemet skapades (försöker bara bortförklara, att det ena riktningen är inte den ursprungliga i båda fallen, när det gäller hur himlakroppar färdas och hur de roterar kring sina egna axel, bara för att det ska passa i hop med deras skapelseberättelse ). :smile2:

det är tydligt vad fakta berättar :
att det finns två olika riktningar, men bara för att de inte visste detta då, behöver man inte neka detta idag..

axellutning[redigera] ( direkt översätt)
Ett himmelobjekts axiella lutning indikerar om objektets rotation är prograd eller retrograd. Axiell lutning är vinkeln mellan objektets rotationsaxel och en linje vinkelrätt mot dess omloppsplan som passerar genom objektets centrum. Ett föremål med axiell lutning upp till 90 grader roterar i samma riktning som dess primära. Ett objekt med en axiell lutning på exakt 90 grader har en vinkelrätt rotation som varken är gradvis eller retrograd. Ett föremål med en axiell lutning mellan 90 grader och 180 grader roterar i motsatt riktning mot dess omloppsriktning.

(alla som är lutade åt höger, roterar i en riktning, och alla som lutad åt vänster roterar i motsatta riktning )

fakta om riktning på hur de roterar kring Centralkroppen

Orbital and rotational parameters[edit]
Orbital inclination[edit]
A celestial object's inclination indicates whether the object's orbit is prograde or retrograde. The inclination of a celestial object is the angle between its orbital plane and another reference frame such as the equatorial plane of the object's primary. In the Solar System, inclination of the planets is measured from the ecliptic plane, which is the plane of Earth's orbit around the Sun.[5] The inclination of moons is measured from the equator of the planet they orbit. An object with an inclination between 0 and 90 degrees is orbiting or revolving in the same direction as the primary is rotating. An object with an inclination of exactly 90 degrees has a perpendicular orbit that is neither prograde nor retrograde. An object with an inclination between 90 degrees and 180 degrees is in a retrograde orbit.

(alla som ligger på höger sidan om centralkroppen, färdas i en riktning, och alla som ligger på vänster sidan färdas i motsatta riktning)

Arios

Inlägg av Arios » sön 05 apr 2020, 11:56

jag vill att folk ska förstå vad det betyder att ena riktning är inte ursprungliga på hur himlakroppar färdas och roterar genom att bortförklara hela tiden..

först och främst innebär, omöjligt att vidareutveckla en pedagogisk modell av Solsystemet eftersom, hur himlakroppar färdas och roterar idag är inte den ursprungliga riktning , att vi kan inte lita på fakta och vad vi ser idag.

fast åt andra hållet . 8-)

verkligen vilken tur vi har idag, att de hann skriva ner hur Solsystemets skapades för några hundra år sen.
tänk er, hade nästan varit omöjligt för oss idag att skilja på den ursprungliga riktningen på rörelsen och rotationen för himlakroppar ( enda sanna läran ) och den falska riktning som man observerar idag...

tydligen Solsystemet i vårt tid sprider. Fake News :smile2:

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » sön 05 apr 2020, 16:11

Vill inte verka otrevlig, men det kanske är dags att återuppliva det gamla konceptet med betraktelsetråd?

Arios

Inlägg av Arios » sön 05 apr 2020, 17:03

här en intressant kort video om hur Stjärnor roterar kring galax centrum .
Animation of the Stellar Orbits around the Galactic Center.

https://www.youtube.com/watch?v=AZhUQl- ... KWXkxqVD78

https://www.youtube.com/watch?v=1rKF9hFcn_k

olika riktning här med .. :smile2:

patrix

Inlägg av patrix » mån 06 apr 2020, 06:03

Hej. Intressant tråd.

Jag har under några år nu hjälpt en oberoende forskare som anser att en geo-heliocentrisk modell förklarar Venus "felaktiga" rotationsriktning samt många andra astronomiska problem.

I en geo-heliocentrisk konfiguration (Solen kretsar runt Jorden och de övriga planeterna runt Solen) så behöver vare sig Venus eller Merkurius rotera utan är "tidally locked" till Solen precis som Månen är till Jorden.

Ni kan läsa mer om detta här
https://www.tychos.info/
Den simulator jag bygger som demonstrerar modellen
https://codepen.io/pholmq/full/XGPrPd

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » tis 07 apr 2020, 10:28

patrix skrev:
mån 06 apr 2020, 06:03
I en geo-heliocentrisk konfiguration (Solen kretsar runt Jorden och de övriga planeterna runt Solen)...
Är inte det samma sak som en rent heliocentrisk modell? Om man isolerar solen och Jorden är det väl bara en fråga om perspektiv vilken himlakropp som snurrar runt den andra? Om man däremot betraktar solsystemet som ett enda system beskrivs det bäst av att alla planeter snurrar runt solen...

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tis 07 apr 2020, 13:14

Cytokrom C skrev:
tis 07 apr 2020, 10:28
Är inte det samma sak som en rent heliocentrisk modell? Om man isolerar solen och Jorden är det väl bara en fråga om perspektiv vilken himlakropp som snurrar runt den andra? Om man däremot betraktar solsystemet som ett enda system beskrivs det bäst av att alla planeter snurrar runt solen...
Inte riktigt. Om man erkänner att tyngdlagen och Newtonsk mekanik (kraft, motkraft, acceleration etc.) fungerar enligt gängse fysik så är det skillnad mellan att kropp A snurrar runt kropp B jämfört med att B snurrar runt A. Det är inte bara en fråga om perspektiv.

Men jag gissar att det patrix är ute efter är en ny fysik som inte fungerar som den gängse. Det är i alla fall implikationen av en modell där solen snurrar runt jorden.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 08 apr 2020, 08:52

Det vore intressant att veta hur ni som anser att ni har kommit fram till en annan fysik arbetar.

Vilka utbildningar har ni gått, vad arbetar ni med?
There is no spoon.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 08 apr 2020, 15:07

patrix skrev:
mån 06 apr 2020, 06:03
I en geo-heliocentrisk konfiguration (Solen kretsar runt Jorden och de övriga planeterna runt Solen) så behöver vare sig Venus eller Merkurius rotera utan är "tidally locked" till Solen precis som Månen är till Jorden.
Den där länken var ovanligt förvirrad. På Brahes tid var det en rimlig hypotes, men inte idag. Dels hade man då inte Newtons gravitationslag utan tvärtom trodde man att om jorden rörde sig skulle man märka av det. Dels trodde man att stjärnorna var mycket närmare än de i verkligheten är, och att man därför borde se en kraftig parallax, vilket man inte gjorde. Idag vet vi att stjärnorna är mycket längre bort men kan med våra bättre teleskop ändå se en liten men fullt mätbar parallax, vilket vi inte skulle om jorden stod stilla.

Arios

Inlägg av Arios » ons 08 apr 2020, 17:43

Om det gäller min modell.. Så bygger den bara på fakta som kan observeras av alla...

Det finns lite missförstånd när jag pratar om två halv cirkelar ( jag har aldrig uteslutit hel cirka kring cantrala Himlakroppen..... Utan endast menar att vårt uppfattning om rummet inte korrekt..) planter går i en hel cirkel men i grunden är rummet olika system..(mycket peka på det)

Rummet ser ut som en helt system. Men jag påstår att det döljer sig höger och vänster rörelse i universum... när det skapas vänster rörelse så skapas det direkt höger rörelse..
..
Jag har inte ändrat något i modellen.. Utan endast tagit bort filosofin från dagens modell.. Och gjort den höger och vänster samtidigt..

Genom påtår att olika riktningar på rotation kring sin egen axel.. Och olika riktning på Himlakropparnas färd kring cantrala Himlakroppen är inget avvikelse, och är en del av Solsystemet ursprungliga natur.... (det är kärnan med min modell)

Så egentligen samma modell utan att ändra något i grunden, bara tillföra höger och vänster rörelse.
och tagit bort hur solsystemet bildades för att den bara stör..

Pedagogisk är min modell mer utvecklat anser jag. 😏
Med vänster och högerhänt rörelse försvinner alla undantag från modellen..

Tycker att problemet är inte modellen utan uppfattning om rummet..
Och hypotes om hur solsystemet bildades är vilseledande....

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 08 apr 2020, 21:04

Det där var ju inte så sammanhängande. Meningsbyggnaden spretar hit och dit.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » ons 08 apr 2020, 21:50

Du kanske menar många brister... ?
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

Arios

Inlägg av Arios » ons 08 apr 2020, 22:08

Bod skrev:
ons 08 apr 2020, 21:50
Du kanske menar många brister... ?

Många brister.. Och väldigt tydligt....

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » ons 08 apr 2020, 22:36

Arios, kan du härleda Keplers lagar från din modell?

Arios

Inlägg av Arios » ons 08 apr 2020, 23:01

Erland skrev:
ons 08 apr 2020, 22:36
Arios, kan du härleda Keplers lagar från din modell?
Kapler lager berättar att det finns ett visst mönster bara... Men de talar inte om varför det är så..

Men kan spekulera.. Men jag tycker kunskap som vi har är begränsat....

Men tycker att vänster och höger rörelse när det gäller modellen så känner jag mig ganska trygg med förklaringen.... (ser ut som solsystemet är det)

Den perfekta teorin som kan förklara det mesta finns inte i verkligheten...

Bara för att jag anser att min modell är bättre. Så skulle jag ändå aldrig ge mig i hur solsystemet bildades.... Inte ens spekulera..

Jag tycker min modell är liten steg framåt på vidareutveckling av Solsystemet modell....
Genom att göra olika riktning en del av modellens natur.. (inte längre avvikelse)

Skriv svar