Räknare från baktiden

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Skriv svar
kent@meissner.se

Räknare från baktiden

Inlägg av kent@meissner.se » mån 02 mar 2020, 09:51

Hittade min Citizen 121 L elektronisk bordsräknare från 1972 när jag döstädade. Komplett med räknare, manual och kvitto.

Till min förvåning fungerar den oklanderligt. Trots lysande siffror. Sist jag använde den dagligen var då de ultratunna kreditkortsräknarna kom.

Jisses, utvecklingen av dessa räknare, främst avsedda för vardagsberäkningar, tycks ha stått still! Förutom priset som ju har gått baklänges. Då betalade jag 1 641 kronor (motsvarar idag ca 7 000 kr) för räknaren, men vill minnas att jag tyckte mig ha gjort ett klipp.

Räkneoperationerna var "De 4 räknesätten, upprepad addition och subtraktion, kedjemultiplikation, kedjedivision, produkt eller kvot av summa eller differens, summa eller differens av individuella kvoter, summa eller differens av individuella produkter, konstant multiplikation eller division, potensräkning, rabatt- och skatteräkning, avrundning uppåt eller nedåt vid multiplikation och division, blandad räkning etc.".

För att inte tala om designen!

Ett strömlinjeformat rymdskepp i jämförelse med dagens trista räknare - med liknande kapacitet - för en hundralapp.

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Räknare från baktiden

Inlägg av Johannes » mån 02 mar 2020, 10:25

Jämfört med vad den ersatte (elektromekaniska räknare från Facit) så var det nog ett klipp.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » mån 02 mar 2020, 14:35

Du menar inte Casio 121L? https://duckduckgo.com/?q=Casio+121L+ca ... 2F121L.jpg

Citizen gjorde förvisso också räknare, men själva modellnumret och beskrivningen passar bättre på Casio tycker jag. Ja, det är helt klart så att VFD-displayer var mycket trevligare än moderna LCD, och miniräknarnas guldålder är över.

kent@meissner.se

Inlägg av kent@meissner.se » mån 02 mar 2020, 14:51

Nope!

Skickar en bild om ngra timmar.

Tydligen hade flera produkter av olika märken samma (121 L) beteckning.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » mån 02 mar 2020, 18:14

Aha, intressant! Ja, jag tittat gärna på en bild! (Allmän miniräknarnörd här.)

kent@meissner.se

Inlägg av kent@meissner.se » mån 02 mar 2020, 19:28

Hej MBY!

Bilden är tagen och kommer när administatören gör det möjligt för mig att lägga in bilden i forumet. Jag är ny i forumet, så jag kanske inte är betrodd än. :?

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tis 03 mar 2020, 08:20

Tror inte det är någon begränsning för att länka till bilder. Observera att det inte går att ladda upp bilder till forumet, det går bara att länka till bilder som redan finns någon annanstans på internet.

kent@meissner.se

Inlägg av kent@meissner.se » tis 03 mar 2020, 08:47

Tack för klargörande!

Då blir problemet att det inte finns några bilder på internet av Citizen-räknaren och följdaktligen inga bilder att länka till.

Bilden av räknaren finns endast i min iPad.

Vi får se om jag inte ska kunna lösa detta dilemma...

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tis 03 mar 2020, 09:31

Ladda upp bilden på valfri gratis bildsajt, t ex http://www.23hq.com/

kent@meissner.se

Inlägg av kent@meissner.se » tis 03 mar 2020, 09:36

Tack för tipset Johannes!

Jag lägger upp bilden på min egen webbadress. Här http://www.meissner.se/citizen är den!

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » tis 03 mar 2020, 16:19

Förvisso ingen miniräknare. Men min första "riktiga" dator. En Sinclair ZX81 i byggsats. Jag har sparat annonsen.
Det var nog i början av 80-talet. Revolutionerande för sin tid. Man hade lyckats klämma ihop en dator på endast fyra IC-kretsar.
Processor Z80. Notera att RAM-minnet var på endast 1 KByte , och då ingick även bildminnet i det. Inga mega- eller gigabyte här inte :smile2:
Ville man snabba upp den kunde man i programmet tillfälligt stänga av uppdateringen av bilden och på så vis frigöra processorkraft.
https://sv.wikipedia.org/wiki/ZX81
Bild

kent@meissner.se

Inlägg av kent@meissner.se » tis 03 mar 2020, 17:12

En - på sin tid - förvånansvärt kapabel dator för hemmabruk och dessutom till ett överkomligt pris!

Jag köpte min ZX81 med 16 K extra minne och skrivare. Vår svart-vita TV till sommarstugan och kassettbandspelare kompletterade.

Inga färdiga program fanns när jag köpte datorn, men efter att ha tränat några veckor på BASIC-programmering med hjälp av de exempel som fanns i manualen så kände jag mig rustad för att revolutionera redovisningen av skolornas kommunprov i den kommun där jag då arbetade.

Det rudimentära statistikprogrammets resultat skrevs ut på skrivarens smala termopapper och kopierades för att sändas ut till respektive rektorsområde.

Besparingen i tid från den tidigare helt manuella bearbetningen och utskriften var överraskande stor. Jag vill minnas att vi inte längre behövde hjälp från 3-4 extra årligen inlånade speciallärare. Detta tack vare en liten enkel föregångare till dagens datorer!

Jag ser på Procentarens länk till Beckmans annons att det då kommit fram några kassetter med färdiga spelprogram för runt hundralappen. Dessa spel fick skrivas i maskinkod p.g.a. det minimala ROM:et.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 03 mar 2020, 19:00

He he.. Jag gjorde numeriska integrationer för mina labbar i reglerteknik då jag studerade.... Dessutom hemuppgifterna i assemblerprogrammering på en ZX81a
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Skriv svar