Felaktigt projicerad jordglob

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
Erland

Felaktigt projicerad jordglob

Inlägg av Erland » lör 29 feb 2020, 16:41

Som bekant är alla världskartor felaktiga. Det går ju inte att projicera en sfärisk yta på en plan yta utan att antingen storlekar eller former förvrängs.
För att få en riktig avbildning av hela jordens yta krävs det en jordglob.

Men nu har jag funnit en jordglob som också märkligt nog är felaktig i detta avseende:

https://drive.google.com/file/d/1xAxYMi ... sp=sharing

På detta foto av jordgloben ser vi latitud 60 gå genom Mellansverige förbi Oslo, och latitud 70 gå genom nordligaste Norge strax söder om Nordkap. Det är ju lika stort avstånd mellan två latituder, så därför borde avståndet från latitud 70 till Nordpolen (latitud 90) vara dubbelt så stort som avståndet mellan latituderna 60 och 70.
Men på jordgloben är det förra avståndet mindre än 1,5 gånger det senare! Ett mycket märkligt fel.

Nu förekommer det i verkligheten en avplattning vid polerna, men det kan knappast förklara detta.

Har du en jordglob hemma? Kolla då om samma fel finns på den!

(Jag vet inte vilket fabrikat jordgloben har.)

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Felaktigt projicerad jordglob

Inlägg av Johannes » sön 01 mar 2020, 14:54

På min jordglob från ca 1950 är det korrekt.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Felaktigt projicerad jordglob

Inlägg av kipphebel3 » sön 01 mar 2020, 16:56

På min morfars gamla jordglob är det rätt. Hittade inget årtal, men han dog 1970 och på globen finns de baltiska länderna med som land och vietnam heter "franska indokina" och guldkusten heter guldkusten.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Skriv svar