Att tillverka klorin

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
rehn

Att tillverka klorin

Inlägg av rehn » mån 24 feb 2020, 12:56

Om jag vill tillverka Natriumhypoklorit( verksam beståndsdel in klorin ) gör jag electrolys av saltvatten( natriumklorid ) under omrörning. När jag gjorde detta i min ungdom använde jag kolstavar från gamla brunstensbatterier som elektroder.  Sådana går knappast att få tag på nu för tiden ???
När detta görs kommersiellt använder man, så vitt jag vet, palladium.
Frågan är: vad kan man använda i stället, några förslag. Jag misstänker att inte ens guld funkar, eller???

Användarvisningsbild
PikeWake

Re: Att tillverka klorin

Inlägg av PikeWake » mån 24 feb 2020, 15:17

Ritstift av ren grafit borde väl funka lika bra som stavarna från batterier. (har inte provat själv)
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 24 feb 2020, 23:21

...eller så kan du bubbla klorgas Cl2 genom en NaOH-vattenlösning.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » sön 29 mar 2020, 15:24

rehn skrev:
mån 24 feb 2020, 12:56
Om jag vill tillverka Natriumhypoklorit( verksam beståndsdel in klorin ) gör jag electrolys av saltvatten( natriumklorid ) under omrörning. När jag gjorde detta i min ungdom använde jag kolstavar från gamla brunstensbatterier som elektroder.  Sådana går knappast att få tag på nu för tiden ???
När detta görs kommersiellt använder man, så vitt jag vet, palladium.
Frågan är: vad kan man använda i stället, några förslag. Jag misstänker att inte ens guld funkar, eller???
Jag skulle skaffa sådana kolstavar till ett annat elektrokemiskt experiment som jag gjorde för lite sedan. Först var jag och vittjade en batteriåtervinningsholk och klippte sönder några batterier av D-storlek av olika fabrikat men där fanns då tusan inga kolstavar. Efter lite googlande hittade jag att sådana fortfarande finns av märket GP (men se upp, GP gör även batterier av andra typer) som säljs t ex hos Swedol: https://www.swedol.se/motorbatteri-gp-g ... 07084.html

Nu tog jag ett stålrör istället vilket inte var optimalt, lämnade en massa brun gegga i badet så till nästa gång ska jag nog offra några GP-batterier.

För er som undrar vad vi pratar om så kan man alltså pilla ut en stav av kol ur vissa batterier såhär: https://www.youtube.com/watch?v=OvpfdtHOmGQ som sedan kan användas som icke metallisk elektrisk ledare, de tål också mycket hög temperatur.

Användarvisningsbild
rehn

Inlägg av rehn » sön 29 mar 2020, 17:27

Jag antar att det var gamla typen av battierier du hittade kolstavar i( typ brunsten). Stog det ingenting om batterityp på höljet ?

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » sön 29 mar 2020, 19:45

Går det att köpa ickealkaliska batterier? För de är väl de som är kolbaserade?
There is no spoon.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » mån 30 mar 2020, 09:51

rehn skrev:
sön 29 mar 2020, 17:27
Jag antar att det var gamla typen av battierier du hittade kolstavar i( typ brunsten). Stog det ingenting om batterityp på höljet ?
Vitnir skrev:
sön 29 mar 2020, 19:45
Går det att köpa ickealkaliska batterier? För de är väl de som är kolbaserade?
Nu har det ju inte blivit av att göra detta ännu, de jag klippte sönder var vanliga alkaliska och där hittar man tydligen inga kolstavar men i de jag länkade till på Swedol fabrikat GP ska det finnas kolstavar.

Massan i de alkaliska batterierna fräste lite och blev varm när den kom ut i fria luften men inget dramatiskt.

Om det går lika bra med ett tjockt blyertsstift (t ex från en snickarpenna) vet jag inte, det är ju inte ren grafit i dessa utan grafitpulver blandat med lera så kolstavar från batterier kanske är bättre.

cleve

Inlägg av cleve » tis 30 jun 2020, 13:40

Titan borde fungera. Användes som jordelektrod (saltvatten) vid HVDC överföringar.

cleve

Inlägg av cleve » tis 30 jun 2020, 15:07

Det finns väl andra metoder för att tillverka natriumhypoklorit.
Att leda in klorgas i en natriumhydroxidlösning. Klorgas kan framställas från saltsyra och kaliumpermanganat.

Skriv svar