Hjälp: "Jorden skulle koka över av CO2"

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Thomas P

Re: Hjälp: "Jorden skulle koka över av CO2"

Inlägg av Thomas P » lör 11 jan 2014, 18:46

Björn-Ola skrev:Det är väl bra att det finns personer som tänker utanför boxen.
Viktigt för vetenskapens utveckling.
Visst, men man skall ha klart för sig att sådana där utomstående som hoppar in i ett fält för det allra mesta har fel för att de saknar grundkunskaper i ämnet. Speciellt saknar de historiken, kunskap om vad som prövats förut och inte fungerat. (Svensmark trodde sig kommit på en ny idé, men tanken att kosmisk strålning skulle påverka molnbildningen hade flutit runt i decennier). Internt inom forskningen gör inte det något, de mer erfarna kan sålla ut de bra kornen från allt det dåliga, men det blir problematiskt när folk som Svensmark blir någon sorts ikoner och auktoriteter bland amatörer som inte har denna kunskap att sålla.
Själv tror jag att sanningen ligger någonstans mitt i mellan alla hypoteser, men det är ju jag det. Centerextremist!
En inte orimlig åsikt, men det är å andra sidan så IPCC resonerat också. Ta klimatkänsligheten där det finns utliggare både uppåt och nedåt från det intervall IPCC anser som sannolikt.
Och tror gör man ju som sagt i kyrkan eller inom politiken, inte inom vetenskapen.
Jodå, man får tro där också. Absolut säker kunskap hittar du bara i ämnen som matematik därför att vi där kan skapa reglerna helt själva. Inom naturvetenskapen handlar det alltid om att bedöma trovärdighet för olika mätningar och teorier.
Synd att det är så mycket politik i klimatvetenskapen.
Det finns en hel värld av klimatvetenskap bortom politiken även om du inte hör talas om den. Plocka fram slumpvis nummer av GRL eller någon annan relevant tidskrift och se hur många av författarna till artiklarna du hört talats om. Större delen av forskarna jobbar precis som i vilket område som helst och skriver inte bloggar eller debattartiklar etc. Hansen, Lindzen o dyl är en liten minoritet.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » lör 11 jan 2014, 18:51

Problemet är att klimatvetenskapen är en tvärvetenskap där de som sysslar med den är i stort sett amatörer inom varje enskilt område, så man ska inte avvisa spetskunskap.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » lör 11 jan 2014, 18:55

micke.d skrev:
Björn-Ola skrev:Själv tror jag att sanningen ligger någonstans mitt i mellan alla hypoteser, men det är ju jag det. Centerextremist!
Det låter på ytan som ett rimligt förhållningssätt.

Men om vi exempelvis tar frågan om jordens form så finns det en hypotes som är att den är en sfäroid som är något tillplattad vid polerna, och en annan som är att jorden är platt.

Ligger sanningen någonstans mitt i mellan i den frågan?

Om inte - varför skulle den göra det i fråga om klimatet?
Därfär att teorin om jordens form har verifierats medan den extrema alarmisthypotesen är på väg att falsifieras av verkligheten.
En viss skillnad.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » lör 11 jan 2014, 18:57

nanowire skrev:
Björn-Ola skrev:
nanowire skrev: Det var så lite så.
Tyvärr var jag inte tillräckligt tydlig så du lyckades ändå misstolka mig.
Du ska alltså lyssna på klimatforskarna om vad som är koncensus inom klimatvetenskap, inte australienska politiker, din familj, tandläkarkåren eller din favoritförening.

Känns det klarare nu? Det är egentligen inte så svårt, försök bara att minnas nyckelorden klimatforskare och klimatvetenskap så ska du nog klara av det.
Du har rätt igen. Går från klarhet till klarhet. Vi struntar helt enkelt i det politiskt styrda IPCC.
Visst, strunta i att läsa IPCCs rapporter. Säkrast är så klart att skaffa sig alla de nödvändiga förkunskaperna och sedan läsa alla primärkällorna själv.

Lova att återkomma till tråden när du börjar bli färdig om en tjugo år.
Var någonstans befinner du dig själv på den långa vägen mot kunskap och insikt om klmatet?
Har du ens hittat påfarten?

Anders Johansson
Avstängd

Inlägg av Anders Johansson » lör 11 jan 2014, 19:36

Björn-Ola skrev:
nanowire skrev: Det var så lite så.
Tyvärr var jag inte tillräckligt tydlig så du lyckades ändå misstolka mig.
Du ska alltså lyssna på klimatforskarna om vad som är koncensus inom klimatvetenskap, inte australienska politiker, din familj, tandläkarkåren eller din favoritförening.

Känns det klarare nu? Det är egentligen inte så svårt, försök bara att minnas nyckelorden klimatforskare och klimatvetenskap så ska du nog klara av det.
Du har rätt igen. Går från klarhet till klarhet. Vi struntar helt enkelt i det politiskt styrda IPCC.
Ah så intressant när det verkar vara tvärtom, hur styr världens politiker lilla IPCC?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 11 jan 2014, 20:05

Björn-Ola skrev:Därfär att teorin om jordens form har verifierats medan den extrema alarmisthypotesen är på väg att falsifieras av verkligheten.
En viss skillnad.
Vilken är den extrema alarmisthypotesen, menar du?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 11 jan 2014, 20:28

Några kollegor har varit med och sammanställt IPCC-rapporter. Ska man tro dem så är väl snarare det politiska trycket på att hålla nere alarmismen.... Vilket i min värld låter tämligen logiskt, eftersom ytterst få politiker verkar vara speciellt pigga på att genomdriva obekväma beslut. Man vinner väl inga val på det.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 11 jan 2014, 20:59

Tryggve skrev:Några kollegor har varit med och sammanställt IPCC-rapporter. Ska man tro dem så är väl snarare det politiska trycket på att hålla nere alarmismen....
Sidan som inte vill göra något har dessutom den förhandlingsmässiga fördelen att för dem gör det inget om IPCC helt misslyckas få fram en rapport medan de mer oroliga behöver en rapport som argument och därför tvingas gå med på urvattnade fraser.

Anders Johansson
Avstängd

Inlägg av Anders Johansson » sön 12 jan 2014, 19:56

FN:s klimatpanel söker med ljus och lykta efter bevis för att stärka sin egen hypotes.
Expressen borde lyssna på riktiga experter i stället. Det skriver Peter Stilbs och Åke Ortmark.
http://www.expressen.se/debatt/expresse ... atbluffen/

Stilbs och Ortmark, de verkliga klimatexperterna slår till i en verkligt seriös tidning, nu är det kört eller hur :banghead:
Och sämst förtroendesiffror har Expressen. Enbart två procent anger att de har mycket stort förtroende för tidningen
http://www.expressen.se/debatt/ansvarsl ... expressen/

Anders Johansson
Avstängd

Inlägg av Anders Johansson » sön 12 jan 2014, 20:03

Tryggve skrev:Några kollegor har varit med och sammanställt IPCC-rapporter. Ska man tro dem så är väl snarare det politiska trycket på att hålla nere alarmismen.... Vilket i min värld låter tämligen logiskt, eftersom ytterst få politiker verkar vara speciellt pigga på att genomdriva obekväma beslut. Man vinner väl inga val på det.
Klimatexperterna är först återhållsamma för att inte skapa panik, sedan tonas det ner genom kompromisser i IPCC och slutligen vill inga politiker ha några större nya utgifter när det gäller att vinna nästa val, så typ Kina kan bli föregångare?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » sön 12 jan 2014, 20:37

Anders Johansson skrev: Klimatexperterna är först återhållsamma för att inte skapa panik, sedan tonas det ner genom kompromisser i IPCC och slutligen vill inga politiker ha några större nya utgifter när det gäller att vinna nästa val, så typ Kina kan bli föregångare?
För politikernas del i väst så handlar det väl mer om att de inte vill fatta beslut som påverkar väljarnas materiella standard. Då blir folk förbannade, och röstar inte på dem.
Jag föreställer mig att även kinesiska politiker knappast är i läget att de prioriterar miljön framför tillväxt.

Anders Johansson
Avstängd

Inlägg av Anders Johansson » sön 12 jan 2014, 21:03

Tryggve skrev:
Anders Johansson skrev: Klimatexperterna är först återhållsamma för att inte skapa panik, sedan tonas det ner genom kompromisser i IPCC och slutligen vill inga politiker ha några större nya utgifter när det gäller att vinna nästa val, så typ Kina kan bli föregångare?
För politikernas del i väst så handlar det väl mer om att de inte vill fatta beslut som påverkar väljarnas materiella standard. Då blir folk förbannade, och röstar inte på dem.
Jag föreställer mig att även kinesiska politiker knappast är i läget att de prioriterar miljön framför tillväxt.
Jodå i Kinas storstäder är luften så dålig att de börjar ligga i framkant med solpaneler och vindkraft. Kan man bara pedagogiskt motivera folk kan man göra allt.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » sön 12 jan 2014, 21:27

Anders Johansson skrev: Jodå i Kinas storstäder är luften så dålig att de börjar ligga i framkant med solpaneler och vindkraft. Kan man bara pedagogiskt motivera folk kan man göra allt.
De har väl insett att det måste göra något (bättre sent än aldrig), men kolet lär väl stå för en försvarlig del av energiproduktionen i Kina ett rätt bra tag till....

http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_policy_of_China
In January 2012, as part of its 12th Five-year Plan, China published a report 12th Five-year Plan on Greenhouse Emission Control (guofa [2011] No. 41), which establishes goals of reducing carbon intensity by 17% by 2015, compared with 2010 levels and raising energy consumption intensity by 16%, relative to GDP.[21] More demanding targets were set for the most developed regions and those with most heavy industry, including Guangdong, Shanghai, Jiangsu, Zhejiang and Tianjin.[21] China also plans to meet 11.4% of its primary energy requirements from non-fossil sources by 2015.[21]

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » mån 13 jan 2014, 12:13

För att vara tydlig: Det är inte koldioxid som gör att luftkvaliteten är dålig. Om Kina istället för vind och sol lagt pengarna på stoftfiltrering och scrubberaggregat hade man fått mer energi och renare luft.
Med ökat välstånd finns mer resurser att ta hand om verkliga miljöproblem.

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » mån 13 jan 2014, 12:24

Jag noterar också att efter ca en månad har jag inte sett att någon har hjälpt haggan med en länk till en studie med mätningar av återkopplingseffekten.

Skriv svar