Hjälp: "Jorden skulle koka över av CO2"

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Hjälp: "Jorden skulle koka över av CO2"

Inlägg av kaxiga Z » fre 10 jan 2014, 19:00

Egentligen räcker inte konsensus bland vetenskapsmännen i ett land, utan det bör helst vara konsensus i de flesta vetenskapsartiklar i högt rankade tidskrifter i ämnet.
Vilket även stämmer för klimatvetenskapen.

Anders Johansson
Avstängd

Inlägg av Anders Johansson » fre 10 jan 2014, 19:04

Björn-Ola skrev:
nanowire skrev:
Björn-Ola skrev:Jag anser med 95% säkerhet att du till övervägande del har fel. Detta har jag kommit fram till med IPCCs beprövade metod. Jag har förhandlat med min familj och det hela avgjordes medels handuppräckning. Det råder nu konsensus om detta och alla dina invändningar kommer hädanefter att betraktas som ren woo.
Tack Björn-Ola, detta förklarar så mycket, nu kan vi nog snabbt kunna reda ut det här.

Vill du verkligen vet något i klimatfrågor lyssnar du lämpligen på vad som är koncensus inom klimatvetenskap, inte din familj, tandläkarkåren eller någon förening du vurmar för!

Är det något annat du missförstått och som vi kan hjälpa dig med?
Du har ju rätt!
Man kan inte låta familjen eller tjänstemän, utvalda av politiker, sitta runt ett bord och förhandla sig fram till en konsensus inom vetenskapen. Hur tänkte jag där, egentligen?
Tack för att du gav mig denna insikt.
Politikerna har inte det än men klimatvetenskapen har det, hur tänkte du där egentligen.
Om du inte orkar svara på mina 2 andra frågor har jag en ny till alla skeptiker, har ni en brandförsäkring för ert hem?

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » fre 10 jan 2014, 20:20

Johannes skrev:
Björn-Ola skrev:Lägg då fram dessa bevis.
http://www.ipcc.ch/report/ar5/wg1/#.Us_5omRDsR8

En nu lite gammal men bra sammanfattning finns också i

http://www.pik-potsdam.de/~stefan/Publi ... o_2008.pdf
Björn-Ola skrev:Intressant också att din definition för intelligens verkar vara avsaknad av humor.
Kan inte se att jag någonstans föreslagit en definition av intelligens.
http://wattsupwiththat.com/2014/01/09/t ... ore-100843

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » fre 10 jan 2014, 20:24

Anders Johansson skrev:
Politikerna har inte det än men klimatvetenskapen har det, hur tänkte du där egentligen.
Om du inte orkar svara på mina 2 andra frågor har jag en ny till alla skeptiker, har ni en brandförsäkring för ert hem?

Anders Johansson
Avstängd

Inlägg av Anders Johansson » fre 10 jan 2014, 20:43

Björn-Ola skrev:
Anders Johansson skrev:
Ser inget om din brandförsäkring där. Att besvara en fråga med en kopia av typ TCS ser inte så upplysande ut. Välj något inhemskt vi kan evaluera bättre.
Övrigt du hoppat över:
Det har delats ut en miljard dollar till desinfomation, är det något du känner av?

Vem har påstått att man ska strypa oljetillförseln, känns det angeläget att den inte stryps, är kol och gas sämre?

Kan en energiomställning slå hårt emot välfärden, nu men inte senare?

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 10 jan 2014, 23:30

Du har nog lite humor i alla fall! Det är många crackpot-poäng på texter som nämner lord Monckton.

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » fre 10 jan 2014, 23:38

Detta kommer från Johannes länk i post kl 14:51

Betyder det att exempelvis Climatgatemailen nu är allmänt accepterade som källmaterial, när konfidentiella dokument sprids på denna blogg?

WORKING GROUP I CONTRIBUTION TO THE IPCC FIFTH ASSESSMENT REPORT (AR5), CLIMATE CHANGE 2013: THE PHYSICAL SCIENCE BASIS
......
Confidential – This document is being made available in preparation of WGI-12 only and should not be cited, quoted, or distributed

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » lör 11 jan 2014, 11:04

Björn-Ola skrev:
nanowire skrev:
Björn-Ola skrev:Jag anser med 95% säkerhet att du till övervägande del har fel. Detta har jag kommit fram till med IPCCs beprövade metod. Jag har förhandlat med min familj och det hela avgjordes medels handuppräckning. Det råder nu konsensus om detta och alla dina invändningar kommer hädanefter att betraktas som ren woo.
Tack Björn-Ola, detta förklarar så mycket, nu kan vi nog snabbt kunna reda ut det här.

Vill du verkligen vet något i klimatfrågor lyssnar du lämpligen på [Klimatforskarna] vad som är koncensus inom klimatvetenskap, inte din familj, tandläkarkåren eller någon förening du vurmar för!

Är det något annat du missförstått och som vi kan hjälpa dig med?
Du har ju rätt!
Man kan inte låta familjen eller tjänstemän, utvalda av politiker, sitta runt ett bord och förhandla sig fram till en konsensus inom vetenskapen. Hur tänkte jag där, egentligen?
Tack för att du gav mig denna insikt.
Det var så lite så.
Tyvärr var jag inte tillräckligt tydlig så du lyckades ändå misstolka mig.
Du ska alltså lyssna på klimatforskarna om vad som är koncensus inom klimatvetenskap, inte australienska politiker, din familj, tandläkarkåren eller din favoritförening.

Känns det klarare nu? Det är egentligen inte så svårt, försök bara att minnas nyckelorden klimatforskare och klimatvetenskap så ska du nog klara av det.
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » lör 11 jan 2014, 13:43

nanowire skrev: Det var så lite så.
Du ska alltså lyssna på klimatforskarna om vad som är koncensus inom klimatvetenskap, inte australienska politiker, din familj, tandläkarkåren eller din favoritförening.

Känns det klarare nu? Det är egentligen inte så svårt, försök bara att minnas nyckelorden klimatforskare och klimatvetenskap så ska du nog klara av det.
Du har rätt igen. Går från klarhet till klarhet. Vi struntar helt enkelt i det politiskt styrda IPCC.

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » lör 11 jan 2014, 16:25

Jag kan inte låta bli att citera Richard Betts på Met Office:

*I prefer to distinguish between "climate scientists" (who are mainly atmospheric physicists) and "climate change scientists" who seem to be just about anyone in science or social science that has decided to see what climate change means for their own particular field of expertise. While many of these folks do have a good grasp of climate science (atmospheric physics) and the uncertainties in attribution of past events and future projections, many sadly do not. "Climate change science" is unfortunately a rather disconnected set of disciplines with some not understanding the others - see the inconsistencies between WG1 and WG2 in IPCC AR4 for example. We are working hard to overcome these barriers but there is a long way to go.

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » lör 11 jan 2014, 17:24

Björn-Ola skrev:
nanowire skrev: Det var så lite så.

Du har rätt igen. Går från klarhet till klarhet. Vi struntar helt enkelt i det politiskt styrda IPCC.
Visst, strunta i att läsa IPCCs rapporter. Säkrast är så klart att skaffa sig alla de nödvändiga förkunskaperna och sedan läsa alla primärkällorna själv.

Lova att återkomma till tråden när du börjar bli färdig om en tjugo år.
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 11 jan 2014, 17:28

BengtAbelsson skrev:*I prefer to distinguish between "climate scientists" (who are mainly atmospheric physicists) and "climate change scientists" who seem to be just about anyone in science or social science that has decided to see what climate change means for their own particular field of expertise.
För all del finns det som alltid när ett forskningsområde blir "hett" alltid en massa utomstående som hoppar på. Svensmark är ett typiskt exempel, en solexpert som vill få det till att solen är avgörande för klimatet för solen är det han begriper sig på.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » lör 11 jan 2014, 18:08

kaxiga Z skrev:Egentligen räcker inte konsensus bland vetenskapsmännen i ett land, utan det bör helst vara konsensus i de flesta vetenskapsartiklar i högt rankade tidskrifter i ämnet.
Vilket även stämmer för klimatvetenskapen.
Vad är det det råder konsensus om egentligen?
Det känns överhuvudtaget inte meningsfullt att prata om konsensus alls om övergripande klimatvetenskap.
Jag ser det som ett fult sätt att tysta debatten.
Vi kan däremot prata om konsensus när det gäller att vi har en global uppvärmning, att koldioxid är en växthusgas, för att ta några exempel.
Men finns det en konsensus om klimatkänsligheten?
Naturligtvis inte och det är ju egentligen kärnfrågan.

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » lör 11 jan 2014, 18:17

Thomas P skrev:
BengtAbelsson skrev:*I prefer to distinguish between "climate scientists" (who are mainly atmospheric physicists) and "climate change scientists" who seem to be just about anyone in science or social science that has decided to see what climate change means for their own particular field of expertise.
För all del finns det som alltid när ett forskningsområde blir "hett" alltid en massa utomstående som hoppar på. Svensmark är ett typiskt exempel, en solexpert som vill få det till att solen är avgörande för klimatet för solen är det han begriper sig på.
Det är väl bra att det finns personer som tänker utanför boxen.
Viktigt för vetenskapens utveckling.

Själv tror jag att sanningen ligger någonstans mitt i mellan alla hypoteser, men det är ju jag det. Centerextremist!
Och tror gör man ju som sagt i kyrkan eller inom politiken, inte inom vetenskapen.
Synd att det är så mycket politik i klimatvetenskapen.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 11 jan 2014, 18:25

Björn-Ola skrev:Själv tror jag att sanningen ligger någonstans mitt i mellan alla hypoteser, men det är ju jag det. Centerextremist!
Det låter på ytan som ett rimligt förhållningssätt.

Men om vi exempelvis tar frågan om jordens form så finns det en hypotes som är att den är en sfäroid som är något tillplattad vid polerna, och en annan som är att jorden är platt.

Ligger sanningen någonstans mitt i mellan i den frågan?

Om inte - varför skulle den göra det i fråga om klimatet?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar